Sashah Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Hva slags fag er det man har når man går på første videregående skole? Og hva slags fag skal man velge når man tenker å studere medisin? Takk for svar:) Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Første år har man: Matematikk (Teoretisk/Praktisk) Norsk Fremmedspråk Kroppsøving Naturfag Engelsk Geografi Samfunnsfag De fire siste er avgangsfag. I VG1 velger man ingen fag (med untak av språk/matematikk). Dersom du skal studere medisin er det realfag som gjelder. Uten å være sikker, så tror jeg det er Matematikk (R1+R2) og Kjemi 1+2 som kreves. Disse velger du ikke før til neste år. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) I mine auge manglar det noko på det Wikipedersen sa: Dersom ein vel teoretisk matte (T-matte) i første klasse for så å gå vidare på R-matte i 2. og 3. klasse så vil og karakteren i T-matte koma på vitnemålet. Endret 7. august 2010 av tosha0007 Lenke til kommentar
Aekao Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 For å kunne komme inn på medisinstudiet i Norge må du ha hatt fagene Fys1, matte s1+s2 eller r1, og kjemi1+2 på videregående. Dersom du velger r1 vil du ikke trenge matte i tredje klasse, ettersom r2 ikke kreves for medisin. Derimot må du velge teoretisk matte for å kunne ta R-matte, mens du kun trenger praktisk matte for å fortsette med s1+2 senere. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Du skal også velge to programfag i tillegg til matte og kjemi. da kan du velge fritt mellom realfagene fysikk, biologi og IT. Du kan også velge ett eller to fag fra et annet programområde (slik er det iallfall på min skole), men hvis du skal studere medisin, er det så å si utelukket. Du får ekstra studiepoeng for alle realfag du velger (opptil 4 til sammen), og hvis du skal kunne studere medisin, må du høste alle poengene du kan få, for det er et studie som krever et uhyre høyt snitt. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 I mine auge manglar det noko på det Wikipedersen sa: Dersom ein vel teoretisk matte (T-matte) i første klasse for så å gå vidare på R-matte i 2. og 3. klasse så vil og karakteren i T-matte koma på vitnemålet. Sant. Poenget mitt var at matematikk har man som fag også i 2. Lenke til kommentar
Sashah Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 Har man BÅDE teoretisk og praktisk matte, eller kan man velge? Lenke til kommentar
OneWingedAngel Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Har man BÅDE teoretisk og praktisk matte, eller kan man velge? Man velger. Lenke til kommentar
Sashah Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 Kan jeg spørre hva forskjellen er? Lenke til kommentar
OneWingedAngel Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Kan jeg spørre hva forskjellen er? Teoretisk tar du om du ønsker et greit grunnlag til R1/R2. Ligner også ganske mye på S1 matten. Praktisk er for de som enten hater matte eller rett og slett sliter med det. Barneskirenn med andre ord. Lenke til kommentar
Sashah Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 Kan man ta 2Bi som privatist i første vgs, og når gikk fristen ut? Lenke til kommentar
OneWingedAngel Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Ja, det kan du. Oppmeldingsperioden for høstsemesteret (i Oslo altså) er fra 25. august til 15. september (edit: er ikke helt sikker på at den gjelder i år, men det blir vel noe lignende). Ta en titt på PrivatistWeb. Endret 8. august 2010 av OneWingedAngel Lenke til kommentar
Sashah Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 Hvordan funker muntlig eksamensdelen, er det delt i deler eller bestemmer selv hvordan man vil fremføre? Lenke til kommentar
wingardium Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Hvordan funker muntlig eksamensdelen, er det delt i deler eller bestemmer selv hvordan man vil fremføre? Eksamen er delt i to. Den første delen er knyttet til en oppgave man får (et tema, problemstiling etc.), og man står ganske fritt egentlig til hvordan en vil svare den. Hovedpoenget er at det skal gå i dybden. Er nok vanligst å holde foredrag (m.a.o. få ut så mye en kan på kort tid). Den andre delen er utspørring etter den første delen. Dette er spørsmål som skal dekke resten av pensum. Her går man altså i bredden. Dogg er det vanlig at de begynner å spørre ut det de lurer på fra del en. I tillegg må man gjøre et praktisk forsøk. Dette er en særdeles viktig del, for det er noe en bør ha gjort fra før av. Verste scenario vil være at en står og klør seg i huet (selv på de enkleste forsøkene også), nettopp fordi en ikke vet hva en skal gjøre. Endret 9. august 2010 av Saond 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå