Gå til innhold

Bygger en senterhøyttaler - delefiltere?

Anbefalte innlegg

Hei!

Setter i gang et lite hobbyprosjekt for å bygge min egen senter. Høyttalerne består av følgende:

2x1" diskanter

2x4" mellomtoner

1x5" basselement

Det er elementer jeg har funnet og plukket fra andre høyttalere.

Hvordan må jeg gjøre med delefiltere? Hvordan bør det kobles? Har lite erfaring med høyttalerbygging, så jeg må jo begynne en plass. Har lavt budsjett da det er hovedsaklig for morro og for å lære.

Kassen skal jeg klare å finne ut hvordan jeg bygger selv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det mest ideelle er en stående versjon, med diskant i midten, en mellomtone over og en mellomtone under. Liggende senterkanaler har et spredningsproblem som skyldes at lyden fra de to mellomtonene "krangler" med hverandre, enkelt forklart. Om den MÅ være liggende er det best å vinkle mellomtonene 15-20 grader til hver sin side for å unngå dette til en viss grad*. Men den beste løsningen er å ha den stående.

Ville forsøkt å legge delefrekvensene til ~4500 og ~250 hz. Å lage delefilter er slett ikke noen enkel affære, men et "kokebok-filter" på et 18dB/okt. Butterworth-filter med nevnte delefrekvenser bør være et passende utgangspunkt for en stående senter. Det vil i teorien bli det som kalles en D'Appolito-konstruksjon, som har et ideelt spredningsmønster for nettopp senterkanaler. Spredningen ut til sidene er god, mens spredningen opp- og nedover blir begrenset.

Stå på, å bygge høyttalere er gøy! :new_woot:

*se "Loudspeaker cookbook" av Vance Dickason

EDIT: du hadde TO diskanter ja. Jeg vil påstå at en stående senterkanal med en diskant og to mellomtoner er den beste løsningen, nest best er en stående senterkanal med en diskant og en mellomtone. Den andre diskanten kan forsåvidt brukes på baksiden, men det kompliserer det hele endel. 5-tommeren ville jeg sannsynligvis latt peke oppover i alle tilfellene.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...