Gjest Slettet-xZFMnIz6 Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) Hei! Skal kjøpe fjernsynsapparat, må vere over storleik 40". Prisklasse 7000-10000. TV-en vil bli brukt til film og speling. Skal eg velge LED eller LCD? LED er jo nice, men får kanskje meir for pengane når eg kjøper LCD framfor LED? Takkar for svar! Endret 7. august 2010 av Slettet-xZFMnIz6 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 LED er LCD. LED delen er bakgrunns belsyningen, ikke skjermen. Man kan vel like godt kalle LCD lysrørs TV da. Lenke til kommentar
enden Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) Det må vel nesten være lov å kalle det LED og LCD siden det er uttrykkene som brukes De facto i dag. I trådstartes prisklasse vil alle LED-TV-er være kantbelyste, og da utnytter man ikke potensialet LED har over LCD med baklys av katoder. LED har potensialet til å skru av baklys i områder for å gi langt bedre kontrast, men dette krever bakbelyst LED, og ikke sidebelyst LED. LED har noen andre fordeler over LCD, men for de fleste praktiske formål mener jeg det ikke er noen bedre kvalitet. Pr nå går det mest på design når det gjelder sidebelyst LED. Kjøp like greit LCD dersom skjermen ikke må være tynn. Endret 7. august 2010 av enden Rettet masse skrivefeil... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6 Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 OK, det eg meiner er om eg skal velge ein TV med LED-baklys eller ikkje? Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 TV'er med LED baklys vil nok være i en høyere prisklasse. Sidelys derimot vil være innen for din prisklasse. Selv om LED sidelys ikke er like bra som LED baklys vil det være bedre enn med katoderør belsyning. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6 Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Har de noko å anbefala? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) TV'er med LED baklys vil nok være i en høyere prisklasse. Sidelys derimot vil være innen for din prisklasse. Selv om LED sidelys ikke er like bra som LED baklys vil det være bedre enn med katoderør belsyning. Bør vel være mer presis..? Det finnes to typer av LED baklys; konstant lys eller lokal dimming. LCD-TV-er med LED-belysning kan deles i tre grupper: Bak-LED: Billig og litt bedre enn tradisjonell LCD (40PFL5605) Kant-LED: Tynnest mulig apparat (40PFL7605) Bak-LED med lokal dimming: Best! (40PFL9705) Bruker Philips som eksempel fordi de leverer alle varientene. Endret 7. august 2010 av Mr D Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Skal ikke disse LCD'ene med lysrør snart fases ut? Er ikke dette gammel teknologi? Men det er jo greit at man får dem forholdsvis billige da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå