Gå til innhold

Enslig gutt søker TV over 40"

Gjest Slettet-xZFMnIz6

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-xZFMnIz6

Hei! Skal kjøpe fjernsynsapparat, må vere over storleik 40". Prisklasse 7000-10000. TV-en vil bli brukt til film og speling. Skal eg velge LED eller LCD? LED er jo nice, men får kanskje meir for pengane når eg kjøper LCD framfor LED? Takkar for svar!

Endret av Slettet-xZFMnIz6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må vel nesten være lov å kalle det LED og LCD siden det er uttrykkene som brukes De facto i dag.

I trådstartes prisklasse vil alle LED-TV-er være kantbelyste, og da utnytter man ikke potensialet LED har over LCD med baklys av katoder. LED har potensialet til å skru av baklys i områder for å gi langt bedre kontrast, men dette krever bakbelyst LED, og ikke sidebelyst LED.

LED har noen andre fordeler over LCD, men for de fleste praktiske formål mener jeg det ikke er noen bedre kvalitet. Pr nå går det mest på design når det gjelder sidebelyst LED. Kjøp like greit LCD dersom skjermen ikke må være tynn.

Endret av enden
Rettet masse skrivefeil...
Lenke til kommentar

TV'er med LED baklys vil nok være i en høyere prisklasse.

Sidelys derimot vil være innen for din prisklasse.

Selv om LED sidelys ikke er like bra som LED baklys vil det være bedre enn med katoderør belsyning.

Bør vel være mer presis..? Det finnes to typer av LED baklys; konstant lys eller lokal dimming.

LCD-TV-er med LED-belysning kan deles i tre grupper:

Bak-LED: Billig og litt bedre enn tradisjonell LCD (40PFL5605)

Kant-LED: Tynnest mulig apparat (40PFL7605)

Bak-LED med lokal dimming: Best! (40PFL9705)

Bruker Philips som eksempel fordi de leverer alle varientene.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...