Panerai Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) I begynnelsen av 2011 skal jeg på tur til Orlando, og cruise i karibien i de anledning lurer jeg på hva andre folk har hatt med seg av utstyr og hva jeg burde ha med. Sist jeg var i Orlando drasset jeg med meg telen min i 14 dager, men hadde den ikke på kamera engang. Vil det denne gangen være lurt å droppe telen, eller vil det være mulig å få brukt den på cruiset? Det jeg tenker å ta med meg er Normalen, 50mm og blitsen. Jeg regner med at mange her kommer til å foreslå en vidvinkel, og det er noe jeg absolutt ønsker meg. Men da trenger jeg å få anbefalt en/noen gode vidvinkler. Jeg trenger også å få anbefalt en god/ok forosjappe i orlando. Helst i nærheten av Internationl Drive, hvis det er mulig. Eller bør jeg isteden for å kjøpe en vidvinkel kjøpe meg Tamron 17-50 f2,8? Jeg lurer også på om noen har et tips til en ok fotoskulderbag som bør romme det utstyret jeg skal ha med pluss et videokamera og litt forskjellig ekstra stæsj. Edit: La til et spørsmål til Edit 2: ..og et til Endret 7. august 2010 av Panerai Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Så lett og bærbar som EF-S 55-250mm IS er, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke gidder å dra den med deg. Den gir deg det vesentlige ekstra hvis det skulle oppstå en spesiell hendelse på litt avstand. Ta med telezoomen 50mm f/1.8 er selvsagt. EF-S 18-55mm 3.5-5.6 IS yter egentlig ganske godt. Dog, personlig liker jeg å kunne isolere motiver noe mer enn slik objektiv kan. Der er Tamron 17-50mm f/2.8 et godt objektiv. En vidvinkelzoom er også noe jeg definitivt ville vurdert for en USA-tur. Spesielt til byene. Gjorde det kanskje ikke noe lettere... Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 7. august 2010 Forfatter Del Skrevet 7. august 2010 Så lett og bærbar som EF-S 55-250mm IS er, så forstår jeg ikke hvorfor du ikke gidder å dra den med deg. Den gir deg det vesentlige ekstra hvis det skulle oppstå en spesiell hendelse på litt avstand. Ta med telezoomen 50mm f/1.8 er selvsagt. EF-S 18-55mm 3.5-5.6 IS yter egentlig ganske godt. Dog, personlig liker jeg å kunne isolere motiver noe mer enn slik objektiv kan. Der er Tamron 17-50mm f/2.8 et godt objektiv. En vidvinkelzoom er også noe jeg definitivt ville vurdert for en USA-tur. Spesielt til byene. Gjorde det kanskje ikke noe lettere... gjorde vel egentlig ikke det Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) Mye av fartsetappene foregår normalt om natten og utflukter/aktiviteter om dagen når man er på cruise. En tele ser jeg størst bruk for ombord når man ser motiver langs reiseruten som man vil forevige,en normalzoom og vidvinkel vil være fint på utflukter. Hva med et objektiv med større brennvidde omfang ? 15-85IS gir deg noe i hver ende og går du litt ned på bildekvaliteten kan en 18-135IS også være aktuell. En skulderbag burde kanskje være litt anonym til en sådan tur,domke/crumpler ?. Endret 7. august 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) Nå har jeg hverken vært i Orlando eller på cruise, men jeg ser faktisk bruksområder for tele på cruiset. Det kan komme en del fotomuligheter fra skipet hvor du faktisk ikke har mulighet for å komme nær nok til objektet og trenger tele. Personlig så liker jeg veldig bra å ha en vidvinkelzoom - særlig i bymiljø og stor menneskegrupper gjør det det mulig å ta bilder uten å måtte forsvinne. Rettegnede vidvinkelzoomer som Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM, Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM eller Tokina AT-X Pro 12-24/4,0 DX II er hendige objektiver. Prismessig er det en del forskjell på det første og de to siste, dog gir den rimelige Sigmaen svært gode bilder. Tamron 17-50mm f/2.8 er faktisk et såpass prisgunstig objektiv i forhold til ytelse at jeg faktisk ville vurdert det som erstatning for Canon 18-55mm. Om du da ikke må ha bildestabilisatoren. Du har dog dyrere alternativ i Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro eller Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM (men da snakker vi ca 6 500+ her i landet). Dersom du skal overnatte noen dager på hotell eller lignende i Orlando før cruiset, kan det være mulig å sendt objektiver fra nettbutikker. Du kan ellers søke på Google Maps, med f.eks camera lenses, orlando etc. Da vil du få opp aktuelle butikker og også vurdering av butikkene. Så vidt jeg kan se er Colonial Photo & Hobby Inc den mest anbefalte butikken, men den ligger en 5 - 7 km fra International Drive. Og jeg økte sikkert forvirringen. Edit: Glemte bag. Personlig er jeg ikke så glad i bag, liker like godt en sekk. LowePro Flipside 200 er en interessant løsning der man ikke trenger å ta av seg sekken for å hente fram utstyr. Men en Crumpler Gigolo 7500 skulle også duge bra. Endret 7. august 2010 av Bolson Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 7. august 2010 Forfatter Del Skrevet 7. august 2010 Takk for alle svar så langt. Vi skal være en uke i orlando, da skal vi besøke noen parker og vanlige turist ting. Av erfaring vet jeg at vidvinkel eller normal er det som funker best der. Stort sett. Deretter skal vi en uke på cruise. Det er der jeg regner med at jeg vil få bruk for blits, 50mm og evt. tele i tillegg. Når det gjelder bag så liker jeg skulderbag best. Jeg vet egetlig ikke grunnen til det, men det har bare blitt sånn. Jeg har forøvrig en fotosekk, men jeg hadde håpet å fått meg en bag. Jeg pleier også stort sett å ha kamera på skuldra når jeg er ute å går, så det er stort sett ekstra objektiv, videokamera osv som vil ligge i baggen. Men jeg vil ha mulighet til å legge kamera i den. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 7. august 2010 Forfatter Del Skrevet 7. august 2010 (endret) Mye av fartsetappene foregår normalt om natten og utflukter/aktiviteter om dagen når man er på cruise. En tele ser jeg størst bruk for ombord når man ser motiver langs reiseruten som man vil forevige,en normalzoom og vidvinkel vil være fint på utflukter. Hva med et objektiv med større brennvidde omfang ? 15-85IS gir deg noe i hver ende og går du litt ned på bildekvaliteten kan en 18-135IS også være aktuell. En skulderbag burde kanskje være litt anonym til en sådan tur,domke/crumpler ?. Vi tar det siste først. Domkebagen så veldig kjekk ut, det er vel en sånn type jeg har tenkt meg. National Geographic har vel også forholdsvis ok bagger. 15-85IS blir foreløpig litt for dyr da en vidvinkel står foran ny normal på ønskelista. 18-135IS kan jo være en erstatter for kiten med litt ekstra tele. Det ble ikke så lett det her. Mange valg og lite penger. Bare fortsett å kom med tips, alle tips gjør meg litt mer forvirret over hva jeg trenger. Men det er jo litt av det som er gøy:) Endret 7. august 2010 av Panerai Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Vi tar det siste først. Domkebagen så veldig kjekk ut, det er vel en sånn type jeg har tenkt meg. National Geographic har vel også forholdsvis ok bagger. Du har sikkert fått med deg denne tråden"National Geographic Bag Ripoff". Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 Vi tar det siste først. Domkebagen så veldig kjekk ut, det er vel en sånn type jeg har tenkt meg. National Geographic har vel også forholdsvis ok bagger. Du har sikkert fått med deg denne tråden"National Geographic Bag Ripoff". Jepp, men det ser ut til at den blir for liten for denne turen, men den er veldig kjekk for små turer rundt i nærområdet hvor jeg trenger kamera og kanskje et ekstra objektiv. Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Think Tank Retrospective 10 tar kameraet med grep og objektiv påmontert, samt et par ekstra objektiver og en blits eller to. Endret 8. august 2010 av Andreasfe Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 Think Tank Retrospective 10 tar kameraet med grep og objektiv påmontert, samt et par ekstra objektiver og en blits eller to. det var en kul bag. Lenke til kommentar
Bibbo Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Personlig ville jeg tatt med følgende: Sigma 10-20mm - Landskap Sigma 30mm 1,4 - Normalzoom. Perfekt for stemningsbilder Canon 55-250mm - Diverse langt borte Denne bagen blir ikke så tung og optikken er finfin for det aller meste. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Personlig ville jeg tatt med følgende: Sigma 10-20mm - Landskap Sigma 30mm 1,4 - Normalzoom. Perfekt for stemningsbilder Canon 55-250mm - Diverse langt borte Denne bagen blir ikke så tung og optikken er finfin for det aller meste. En finfin liste du skriver ned her, problemet er bare at jeg da må kjøpe meg både 30mm og vidvinkel og det blir fort litt for dyrt. Hvilken Sigma 10-20 vil du anbefale? Edit: Solgte ikke fotovideo.no en sigma 10-20 for 1999,- for en liten stund siden? Endret 8. august 2010 av Panerai Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 En finfin liste du skriver ned her, problemet er bare at jeg da må kjøpe meg både 30mm og vidvinkel og det blir fort litt for dyrt. Hvilken Sigma 10-20 vil du anbefale? Edit: Solgte ikke fotovideo.no en sigma 10-20 for 1999,- for en liten stund siden? Skal ikke vaere saa stor forskjell mellom de to. Den nye er mer lyssterk. Har selv den gamle til Nikon og er fornøyd med den. Hva jeg ville anbefale i tillegg, er et lite stativ type Gorilla-pod. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Da må det ha vært et ekstremtilbud - for normalpris på den rimeligste Sigma 10-20 er 3995 hos FotoVideo. Dersom du er på budsjett, så går du for den - forskjellen mellom de to er at den dyre er tyngre og mer lyssterk og koster ca 2 000 kr mer. Optisk kvalitet er ikke så veldig forskjellig. Landskapsbilder vil som oftest tas når man ikke har behov for mest lyssterk optikk. Men du kan kanskje klare deg med 10 - 20 mm, 50 mm fast (som du og hadde) og telen. Området mellom 20 og 50 kan du faktisk kompensere en god del med egen bevegelse. Etter jeg selv kjøpte meg en 10 - 20, så legger jeg merke til at jeg i stedet for å putte på noe med brennvidde 18 - 55 mm, flytter meg selv nærmere. Og det er den rimeligste Sigmaen jeg har. Endret 8. august 2010 av Bolson Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Da må det ha vært et ekstremtilbud - for normalpris på den rimeligste Sigma 10-20 er 3995 hos FotoVideo. Var tilbud fra JP i forbindelse med at de aapnet ny butikk i Oslo (Byporten?). ;~) Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Var tilbud fra JP i forbindelse med at de aapnet ny butikk i Oslo (Byporten?). ;~) Det var en del som handlet det objektivet til 2 høvdinger hos fotovideo Jeg tar vanligvis ikke med meg tele når jeg reiser, men på et cruise så vil jeg tro det kan være nyttig. Personlig så ville jeg gått for 15-85, da denne er ganske vid (nok til mitt bruk), men hvis vidvinkel står høyere på ønskelisten så gå for en sigma 10-20 og behold det du har. Finnes en del 10-20 på bruktmarkedet, så det bør være mulig å få den til 2500-3000. Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 9. august 2010 Forfatter Del Skrevet 9. august 2010 Det er mange som anbefaler sigma sin 10 -20, men ingen som anbefaler Tamron 10 - 24. Er den betydelig dårligere? Lenke til kommentar
Mellomulv Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Domkebagen så veldig kjekk ut, det er vel en sånn type jeg har tenkt meg. National Geographic har vel også forholdsvis ok bagger. Jeg kjøpte en Domke F-2 Ruggedwear Shooters Bag (høres ut som jaktutstyr) før sommerferien, og er meget, meget fornøyd. Jeg ble overrasket over hvor mye utstyr som faktisk går i den, selv om bagen ikke er kjempediger. Den henger fint på skulderen, former seg etter kroppen, og det er enkelt å få tak i innholdet mens du har den på nevnte skulder. Om man liker oilskin-materialet som Ruggedwear-modellene er laget av blir en smaksak. Hvor anynom den er kan jo diskuteres, hvis man først vet hvordan de ser ut er det rimelig lett å skille Domke-bagene ut i mengden. Men den hyler vel ikke akkurat "Fotoutstyr her!" fullt så mye som f.eks. ThinkTank. - Mellomulv. Endret 10. august 2010 av Mellomulv Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 (endret) Det er mange som anbefaler sigma sin 10 -20, men ingen som anbefaler Tamron 10 - 24. Er den betydelig dårligere? Nei, disse to objektivene vurderes av dpreview.com til å være relativt likeverdige. Sigmaen er bedre på noe og Tamron bedre på andre ting. Vurderingene finner du her for Sigma og her for Tamron. Et potensielt problem med Tamron er at den er soft på full blenderåpning og noe soft i kantene. Edit: Generelt kan det sies at Sigma og Tamron har objektiv med litt forskjellige egenskaper. Endret 10. august 2010 av Bolson Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå