Gå til innhold

Ny laptop rundt 2 kg (13" - 14"): Asus UL30VT vs HP DM3-1070 vs Samsung Q330 vs HP DM4-1050 vs Acer 3820TG vs Apple MacBook Pro

37 stemmer

1. 1. Hvilken laptop bør jeg velge?

• Asus UL30VT
      8
    • HP Pavilion DM3-1070
      0
    • Samsung Q330
      3
    • HP Pavilion DM4-1050
      4
    • Acer Aspire TimelineX 3820TG
      12
    • Apple MacBook Pro 13"
      9
    • Andre? (spesifiser hvilken og hvorfor i post)
      1

Anbefalte innlegg

Da er MacBook Pro 13" i hus. Meget bra førsteinntrykk!

Kunne vært noen gram lettere, men med tanke på hvor solid den er bryr det meg mindre.

Pekeplaten og tastatur er, hands down, det beste jeg noen gang har vært borti på en laptop.

Kommer tilbake med flere synspunkter på et senere tidspunkt når jeg har fått testet den litt mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er MacBook Pro 13" i hus. Meget bra førsteinntrykk!

Kunne vært noen gram lettere, men med tanke på hvor solid den er bryr det meg mindre.

Pekeplaten og tastatur er, hands down, det beste jeg noen gang har vært borti på en laptop.

Kommer tilbake med flere synspunkter på et senere tidspunkt når jeg har fått testet den litt mer.

Gratulerer, nå du bli fornøyd ;D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fy faen, jeg måtte bare svare på dette. Jeg vet du bare kopierte det fra en annen Dandypandy, men jeg bare måtte. Fyren er jo totalt blottet for gode argumenter og er like nøytral som Putin foran det siste presidentvalget i Russland.

"Min mening er at enhver som ikke er opptatt av å spille bør velge en Mac. Limer inn litt fra et tidligere innlegg jeg skrev:"

- Mac har den beste totalpakken hva hardware og software som følger med maskinen angår

Subjektiv mening. Si du skal bruke et program som krever mye minne (Macbook leveres standard med hele 2gb minne, enda flere arkitektprogrammer (archicad, artlantis, bl. andre) krever 4gb - ja med OSX installert) eller et annet som krever Windows. Hvor står du da om du kjøper en Macbook? En av disse scenarioene er nok til å avvæpne "beste totalpakken".

- Mac OS X er flere ganger vist seg å være raskere, mer brukervennlig, mer effektivt og mer stabilt enn Windows. Linux er et alternativ, men da sliter man med å finne software så det regner jeg ikke med. Man får ikke Adobe pakken f eks, og heller ikke MS Office - to ting som er veldig vanlig i et produksjonsmiljø.

Har du statistikk liggende? Windws 7 er vanvittig stabilt, det var ikke Vista eller XP, men det var ikke Macene på 90-tallet før de fikk Imac heller. Kjenn din historie. Jeg kjenner også mange, mange som har problemer med sine Macbooks, kjæresten min klarer ikke koble på halvparten av WIFIene i byen med sin fantastiske Macbook. Og skal du fikse det er det et helvete fordi OSX er et særdeles lukket OS. Brukervennlighet er jeg også uenig i, jeg sier ikke at Windows 7 er mer brukervennlig for alle, men for meg er det ingen tvil. Kjæresten min eller søstra mi klarer ikke uploade bilder på Facebook med sin Mac fordi Mac har iPhoto som lager snarveier for alle bildene. De klarer dette med en PC. Poenget: Brukervennlighet avhenger ofte av smak og behag. Selv har jeg brukt Mac masse, men jeg synes fortsatt Windows er langt raskere og enklere å bruke. Kanskje dette er fordi jeg er lærd i Windows, men jeg er jo lærd i Mac også. Duplo kontra Lego?

- Dersom man likevel MÅ kjøre et Windows program (eller Linux for den saks skyld), kan man veldig enkelt gjøre det på en Mac. Ikke så enkelt, og ikke lovlig å kjøre Mac OS på en PC. Ergo har man alle muligheter med Mac, men ikke med PC.

Hva snakker du om? Argumentet faller på sin egen dumhet. Kjøp en Mac fordi idiotene i Apple nekter å la deg installere OSX på andre maskiner? Det er titusen programmer der ute som finnes for Windows som ikke finnes for Mac. En Windows-bruker vil _aldri_, befinne seg i en situasjon hvor han tenker "Å nei, dette programmet er kun laget for Mac!". Snu situasjonen, hvor ofte drar du deg ikke i håret over å finne et smekkert program som kun er laget for Windows?

- En Mac har et supert design, de er slanke, lette og lekre. De genererer omtrent ingen viftestøy - i motsetning til de aller fleste andre PC'er jeg har vært borti.

Ditt første greie poeng. Ja, en Mac ser bedre ut og generer ofte mindre støy. Men, igjen, de også blir gamle. Vifteinnsuget fra tastatursiden er genialt, helt til man har spist et par for mange brødskiver over det. Jeg er enig i at generelt så lager Macer mindre lyd enn PCer, og generelt ser de bedre ut. Men, PCer finnes i alle varianter, om du kjøper en stilren Vaio, har du ikke bare en PC som er like stille som en Mac, du har også en PC ikke mange andre har. Eier du en Mac er du omtrent like unik som en raddis på SUs landsmøte.

- En MacBook Pro som jeg har, har en super-lyssterk, skarp og fin skjerm. Når jeg sitter på HP EliteBook PC'en som jeg har på jobben, må jeg omtrent myse for å se skjermen fordi baklyset er så dårlig. Dette er et generelt problem med ALLE PC-laptop'er jeg har vært borti.

PISS. Igjen tar du selvfølgelig en helt subjektiv erfaring. Da jeg kjøpte min gode gamle Dell XPS m1330 hadde den markedets kraftigste skjerm, LED-teknologi, m.m. Langt lyssterkere enn noe Apple hadde på den tiden. Og det er fakta. Sjekk det selv om du tørr. Sjekk også tester som sjekker lysstyrke, Macene er absolutt ikke i en egen kategori på det området. Gode skjermer generelt (tenk fargeblanding, osv) tror jeg fort de kan gjøre det bedre enn PCer på (siden PCer starter fra 2500 og oppover og Macer fra 9000 og oppover er vel kanskje det heller ikke så jævla rart), men lysstyrke.. å nei du Einstein, den må du lengre ut på landet med.

- En Mac bærbar har super batterilevetid sammenlignet med PC'er. Mange PC-produsenter skryter på seg lang batterilevetid, men i praksis er det bare jug. Hadde en HP laptop hvor produsenten skrøt på den 5-6 timer batterilevetid. Den holdt kanskje 2 timer i normal bruk i starten. Etter kort tid ble batteriet enda dårligere. Min snart 3 år gamle MacBook Pro hadde rundt 4 timer i starten og har fortsatt over 2 timer med normal bruk. De nye unibody maskinene med innebygget batteri har rundt 8 timers faktisk levetid.

Igjen. Du må sammenligne med PCer bygget for det samme. Du tester jo "på hjemmebane" for Mac. La oss gjøre det jevnere. Du gir meg Macbook 13,3 tommer, mobil, stille, robust, 8500 kroner, 7 timer batteritid. Jeg gir deg Asus UlV30, 13,3 tommer, mobil, stille, ikke like robust, 6400 kroner, 10 timer. Og dette er tester gjort på HW.no, laptopmag.com, osv.

- En bærbar Mac har fullstendig overlegen trackpad i forhold til de små og upraktiske trackpad'ene som leveres til PC'er. Når man har brukt en Mac en stund og vendt seg til den store muliti-touch trackpad'en føles det som om man må sitte med en arm på ryggen og kun 3 fingre tilgjengelig på den andre armen når man jobber med en PC. Dette har også noe med at arbeidsflyten i OS X blir mye bedre pga geniale funksjoner som Exposé og Spotlight. Nå er jo W7 blitt bedre på dette, men likvel ikke på høyde med OS X.

Ja, kanskje de er alt for små for deg. Når jeg bruker en av de nye fine Macene synes jeg det er irriterende å komme borti trackpaden med håndleddet mitt fordi trackpaden tar hele flata. Hvor lener man hånda si når man skriver? Umulig å unngå å komme borti den sykt praktiske trackpaden til Macer. Vit du hvor mange ganger håndleddet mitt har kommet borti mens jeg skrev en lang tekst, mens Macen samtidig registrerte bevegelsen som en klikk, slik at markøren ble dratt gjennom hele teksten og til et annet sted slik at setningen ble ca like strukturert som den jeg skriver nå. Igjen, jeg kan være enig i at det finnes mange dårlige trackpader der ute, men du skjærer alle over en kam.

- Byggekvaliteten på en Mac er veldig bra. Flere "drop-tester" viser at MacBook er den maskinen som klarer seg best når man slipper maskinen ned fra vise høyder.

Haleluja. Ja, greit, de tåler sikkert mer enn de fleste PCer. Men du må ha beskyttelsesveske til Macer også. Ta vare på din maskin, det være en Mac, HP eller Sony, så skal du se de alle varer. Forøvrig er de fleste Mac-eiere jeg kjenner så fanatiske rundt sine Macer at de behandler de som de er laget av glass - så jeg vet ikke hvor mye de tester ut robustheten ved de.

- Apple har utrolig lite reklamasjoner/garantisaker på sine maskiner sammenlignet med andre PC'er.

Det her tror jeg rett og slett er fullstendig tull. Om ikke annet, sterkt, sterkt overdrevet. Jeg jobba på Hifi-Klubben før. Vi sluttet å føre Apple. Vet du hvorfor? Fordi det var enormt mye tull med reklamasjoner. Vi fikk en haug av de, og Apple satt seg på bakbena hver eneste gang.

- Verdien på en Mac holder seg mye bedre enn på en PC, noe som skyldes at man kan bruke en Mac i mye lengre tid før den blir fullstendig utdatert. Det finnes jo fortsatt folk som bruker gamle PowerBook's fra 2004-2005 og klarer seg helt utmerket.

Kis, det er i beste fall snakk om en tusenlapp. Og grunnen er ikke Macen, men Apple-fanboys som deg selv, som vil kjøpe klenodium, sette de i skap og bruke de som jerking material. Det spørs hvordan du behandler Macen/PCen din. Mine foreldre bruker forresten en PC jeg bygget til de i 2003, litt software-vedlikehold nå og da har jeg gjort, men den går som juling fortsatt.

Endret av LoKe2k
Lenke til kommentar

Selvsagt er ikke dette nøytralt LoKe2k, like nøytral som du er i ditt innlegg vil jeg påstå.

Jeg er uansett strålende fornøyd med min Mac, og langt mer fornøyd enn jeg noen gang har vært med en vanlig Windows-basert laptop. Driftsikker og meget stillegående. I tillegg tilfredsstiller den mine krav hva angår design og byggekvalitet. Det er det ingen, etter mitt skjønn, med unntak av kanskje HP Envy, som kan måle seg per dags dato.

Videre er det ingen annen pekeplate jeg noensinne har brukt kan måle seg med denne. Stor, presis og god, multitouch pekeplate. Tastatur (backlit om ønskelig) er også fantastisk, her snakker vi ikke om noe "wobbly" greier med mye flex osv. I tillegg så er det vanvittig bra batt.tid på maskinen.

Mac har selvsagt noen sære løsninger på ting, blant annet dette med displayport, men fordelen er så mange at dette glemmes fort.

Merk: Dette er selvsagt helt subjektivt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...