Gå til innhold

Ny laptop rundt 2 kg (13" - 14"): Asus UL30VT vs HP DM3-1070 vs Samsung Q330 vs HP DM4-1050 vs Acer 3820TG vs Apple MacBook Pro

37 stemmer

1. 1. Hvilken laptop bør jeg velge?

• Asus UL30VT
      8
    • HP Pavilion DM3-1070
      0
    • Samsung Q330
      3
    • HP Pavilion DM4-1050
      4
    • Acer Aspire TimelineX 3820TG
      12
    • Apple MacBook Pro 13"
      9
    • Andre? (spesifiser hvilken og hvorfor i post)
      1

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en ny 13.3" laptop som i hovedsak skal brukes til nettsurfing, tekstbehandling, og enkel redigering av digitale bilder. I tillegg så blir det nok å se en film i ny og ne (fint om den takler 1080p), samt bruke den som et enkelt "mediasenter" ved behov (må mao ha HDMI-ut). Er opptatt av at den må være solid - gjerne i aluminium - uten at det går på bekostning av vekt. Lang batteritid er selvsagt ikke å forakte. Spilling blir det lite og ingenting av, ei heller tung videoredigering o.l. Da snakker vi jo også om et helt annet segment av laptoper.

Budsjettet er i utgangspunktet kr 6000,-, men har likevel valgt å ta med Samsung Q330 som et spennende alternativ med optisk drev. Står da mellom flg. tre laptoper:

Asus UL30VT-QX008V til kr 5800,- (pris SIBA.no)

- ikke optisk drev

- glossy rundt skjermen

+ tynn og lett for å være 13.3" (1.5 - 1.7 kg)

++ batt.tid (opppgitt ca. 10 t - rundt 8 t reellt)

HP Pavilion DM3-1070EO til kr 5800,- (pris Amentio.no)

- ikke optisk drev

- rykte for å bli noe varm

- svak touchpad (noe glatt)

+ batt.tid (oppgitt ca. 7 t - antakelig rundt 6 t reellt)

++ solid chassis i børstet alu. (dog noe tykkere)

Samsung Q330-JS02 til kr 6000,- (pris Elkjøp)

- dårligere batt.tid (oppgitt ca. 5 t - 4.5 t reellt)

- noe tyngre (tett opp under 2 kg)

+ raskere prosessor

++ har optisk drev

Alle de ovennevnte modeller har forøvrig kommet godt ut av det i de fleste tester jeg har lest.

Om jeg ser vekk i fra optisk drev - som jeg enda ikke har klart å bestemme meg for om jeg ønsker (vet ikke om jeg egentlig trenger det?) - må det bli en av de to øverste modellene. HPen virker mer solid, men batt.tiden er langt bedre på ASUSen - samt at det også er den letteste / tynneste av alle 3. De har samme prosessor (Intel CULV 7300), like mye minne (4GB). 500GB HDD 5400RPM på ASUSen kontra 320 GH HDD 7200RPM på HPen. Lite forskjell grafikkmessig; HPen med noe svakere GeForce 105M kontra ASUSen med GeForce 210M. Rent ytelsesmessig er det mao lite og ingenting som skiller dem fra hverandre slik jeg ser det.

Synes forøvrig IKKE nye UL30JT ser noe bedre ut totalt sett kontra UL30VT - snarere tvert imot. Nå skal det sies at den jo har en bedre i5 prosessor, men den har hakket dårligere batt.tid, blir mye varmere, og støyer mer. I tillegg er den glossy over det hele. Har derfor ikke tatt den med som aktuell modell.

Endret av DandyAndy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis produsentens service har noen betydning er det mulig du finner momenter i min gamle tråd.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1236809

Det har ikke all verdens å si for meg, men av det jeg har sett så har alle disse merkene relativt gode serviceordninger. HP har jeg personlig svært gode erfaringer med, og hva angår de to andre merkene ser jeg at i den linken du referer til her også får gode skussmål.

Håper på mange gode innspill her, og legg gjerne igjen en stemme på pollen!

Lenke til kommentar

Siste oppdatering:

Samsung Q330 - har litt nytt om denne modellen, hvilket ikke trekker opp totalen for denne - snarere tvertimot:

- støyer mye ved "belastning"

- høy varmeutvikling, også i idle

- toppen er fingermerke "mareritt"

Har også tatt en vurdering på dette hva angår optisk drev. Ser nå at det er ytterste sjeldent man egentlig har det store behovet for det. Kan evt. ha liggende en ekstern sak...

Forøvrig har Elkjøp justert prisen ned til kr 6000,- (oppdatert i hovedtråd)

Lenke til kommentar

Jeg søkte selv hjelp her på forumet for kort tid siden. Skulle ha bærbar. Jeg endte opp med Asus UL30 VT, og angrer ikke ett sekund på det.

Vet ikke om alle lenkene under er like nyttige, men du kan jo sjekke:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1242364

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1192571

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1238114

http://forum.notebookreview.com/asus/474538-modded-197-16-hybrid-graphics-driver-ul30-50-80vt.html

http://asus-ul30.wikispaces.com/

Jeg var kanskje litt småbekymret etter å ha lest noen negative utsagn i enkelte poster. Men jeg er veldig fornøyd med min VT. Fin størrelse, pent design, slank og lett, bra batteri, bra tastatur som er stort til å være på en så liten maskin og som er behagelig og lett å skrive på. Tastelydene er også behagelig, bråker ikke.

Touchpaden som noen har klaget på er jeg veldig fornøyd med, ingen problemer. Jeg har forresten opplevd å komme utilsiktet borti den under skriving på tastaturet, men ser ikke det som noe problem.

Når det gjelder innsynsvinkelen på skjermen så har jeg ikke noe å sammenligne med, men den kunne sikkert vært bedre. Syns ikke den er plagsom. Men har ikke sett filmer ennå. Stort sett bare surfing så langt. Har ikke engang sjekket og oppdatert drivere o.l. ennå.

Skulle jeg ha valgt om igjen, hadde jeg valgt akkurat samme pc. Og dersom jeg var tvunget til å velge noe annet, så hadde det blitt Asus UL80 VT. (Samme maskin bare 14" og CD/DVD-drev)

Tror denne kanskje er i ferd med å gå ut av sortimentet, så du bør kanksje ikke avvente for lenge dersom valget ditt faller på denne.

Har generelt ikke mye kjennskap til bærbare, og burde kanskje derfor ikke være altfor ivrig med å gi råd til andre. Når det er sagt, personlig er det vel bare to merker jeg vet helt sikkert at jeg ville styrt unna, HP og Dell.

Lykke til!

Redigert/lagt til:

Har vært skrevet litt om harddiskene på disse maskinene. Min ble levert med harddisk fra Western Digital. (kjøpte den på MPX). Jeg opplever en slags klikke eller dobbeltklikke-lyd fra den med jevne mellomrom. Tror dette er noe som skal være sånn. Tror det har med noe slags rystelsesbeskyttelse å gjøre uten at jeg er sikker. Lyden kommer uansett om pc`n holdes i fanget eller står flatt på bordet. Pc`n er tilnærmet lydløs ellers og blir ikke særlig varm. Kanskje derfor man hører harddisken av og til? Vet faktisk ikke om jeg har hørt noe til vifta ennå. I såfall må den også være tilnærmet lydløs. Jeg har QX030V-utgaven og er overhodet ikke plaget med nettverket/nettverkskortet. Hvis du er spesielt opptatt av at den skal være solid, så er det ikke sikkert at VT er rette pc. Tror ikke den er mer solid enn andre i denne klassen. Vet jeg var borti et par poster tidligere hvor noen (2 stk tror jeg) hadde brukket feste til skjermen.

Endret av tepe2
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende tilbakemelding ang. UL30VT.

UL80VT, 14 tommers utgaven, kunne jo forsåvidt også vært et alternativ. Maskinene er slik jeg ser det i det store og det hele omtrent identiske. Det mest vesentlig forskjellen er skjermstørrelsen og da følgelig også størrelse/vekt. I tillegg så har den da optisk drev.

Forskjell i størrelse på disse to:

UL30VT - 32.2 x 23.3 x 2.5 cm / 1.7 kg

UL80VT - 33.8 x 24 x 2.7 cm / 2 kg

Er dog bekymret for at byggekvaliteten på disse maskinene, og kanskje da spesielt på UL80VT, ikke er god nok. Spesielt UL80VT har fått MYE kritikk for dette (tastatur "gynger" osv), samt en svært dårlig pekeplate...Noen drar det så langt at de mener den er ubrukelig. Her følger et utdrag av en av testene:

"Unfortunately the good news ends here. The UL80Vt's build quality and construction are subpar. I was able to visibly twist the chassis using only modest pressure, and pushing down on the touchpad literally causes the chassis to sag and touch the surface it is resting on.

This unusually high amount of flex indicates that the notebook's internal frame is not strong enough. The lid also twists easily despite the aluminum back. Furthermore, the plastic screen benzel below the lid is very flimsy and can easily be pulled away from the screen about a half centimeter. Pushing on this area causes the screen to bend outward uncomfortably far. Lastly, the plastic trim above the keyboard is unsecured and has a few millimeters of up-and-down play. Overall while the build materials themselves are of reasonable quality the strength and construction of the UL80Vt are disappointing."

Dette gjør sitt til at denne utgår.

UL30VT har fått noe varierende tilbakemeldinger iforhold byggekvalitet, men leser i enkelte tester at dette ikke er noe å bekymre seg for, snarere tvertimot. Her ut ifra den ene testen jeg har gått gjennom (http://www.expertlaptopreview.com/?p=386):

"The build quality on the UL30VT is excellent with minimal to no flex on the chassis. The keyboard only flexes a tad if you press on it fairly hard. It does not flex as much as the UL80VT. The keyboard did not make any rattling noise, although the keyboard was a little louder than the UL80VT. One thing I did notice that lacked rigidity was the bottom plastic between where the speakers are located and where the hard drive enclosure is. I noticed this area of the plastic bend in when I picked up the laptop by the front. It isn’t a big deal because I doubt it would ever be an issue for anyone because I doubt it would break, but I was a little disappointed to find this weak spot in the chassis."

Dette lover langt bedre.

Lenke til kommentar

Har spurt i en annen tråd uten svar, så prøver her. Noen som vet om det er forskjell (utenom farge) på UL30VT-QX008V og UL30VT-QX018V?

QX008V: http://www.netonnet.no/art/data/laptop/laptop-13---14-tom/asus-ul30vt-qx008v/013658.5055/

QX018V: http://www.dustinhome.no/pd_5010464633.aspx?csref=Pricecompare_prisguide_1007

Jeg kontaktet dustinhome, men de henviste meg bare til et tlf nr til ASUS, har ikke orket å ringe dit.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er noen forskjell på dem Oreo.

Begge har Atheros nettverkskort, i likhet med QX029V.

Q030V derimot har Intel nettverkskort - uten at jeg tror det er noen nevneverdig kvalitetsforskjell.

Ser forøvrig du viser til Netonnet på den QX008V. De har jo sluttsolgt maskinen, og får ikke inn nye. SIBA er billigst per dags dato. Selges til nettpris 5800,- inkl. frakt.

Endret av DandyAndy
Lenke til kommentar

Skal en tur innom til SIBA nå for å teste ut Asus UL30VT-QX008V.

Tilbakemelding kommer.

HP DM3, som nå i utg.pkt. er det eneste reelle alternativ jeg står igjen med, er en meget solid sak (bra byggekvalitet), med utrolig bra tastatur. MEN dessverre så trekker pekeplaten ned, samt at den går varm... I tillegg er den tyngre, og har dårligere batt.tid.

Så foreløpig peker det i retning av en Asus UL30VT.

Skulle dog likt å sett Asus EEE 1218P ute på markedet allerede. Tynn 12" sak i alu.chassis. Meget lekker med alle tilkobling bak. Helt ren på sidene...Vinner av Red Dot Design award i 2010. Denne var ment å komme rundt sommerstid, men lar nå vente på seg. Siste beskjed fra Asus er at den ikke ventes sluppet før antatt nov./des., eller tidlig første kvartal 2011. Det blir for lenge å vente...

Lenke til kommentar

Skal en tur innom til SIBA nå for å teste ut Asus UL30VT-QX008V.

Tilbakemelding kommer.

Tenkte å gjøre det samme (dra innom Siba) selv, men har ikke mulighet til å gjøre det før fredag...

Takk for tilbakemelding angående produktnummer.

Lenke til kommentar

Siste oppdatering:

Har nå vært å tatt en kikk på den kritikerroste ASUS UL30VT. Man får selvsagt ikke teste en maskin skikkelig ved en 10 min. kikk i butikk, men et visst inntrykk får man. Jeg må innrømme at jeg ble en smule skuffet... Får å ta det positive først; den er lett og slim. Har OK skjerm, og et bra tastatur rent ergonomisk. Ytelsesmessig, samt kjøling/støy, vises det til tester hvor den gjør det meget bra - spesielt mtp hva man betaler. MEN personlig synes jeg dessverre det hjelper lite når ASUS har valgt å legge lite i materialvalget.

Aluminiums skjermtoppen ser ok ut, men thats about it. Får en "billig"-følelse av maskinen. Mye plastikk. Hengslene virker "svake". Begriper ikke hvorfor så mange PC produsenter bruker glossy svart plastikk rundt skjermen. Meget upraktisk. Noe svikt i tastaturet er det også. Godt mulig den likevel er solid nok rent konstruksjonsmessig, men det hjelper så lite når det er "plastic fantastic". Må presisere at dette selvsagt er en smakssak. Ellers synes jeg pekeplaten også trekker ned, men godt mulig det er en tilvenningssak.

Hadde det bare vært fullt alu.chassis på maskinen så ville det vært en innertier. Alt i alt gir ikke jeg denne maskinen mer en 7/10 av ovennevnte årsaker.

HP DM3 derimot fikk jeg også sett litt på da jeg var innom SIBA. Fikk bekreftet at dette er en meget solid maskin i alu.finish. Etterlater seg lite og ingenting av kladdemerker. Rundt skjermen, hvor de har valgt pianolakk, er historien dog en annen (må opp på HP Envy nivå for å unngå dette). Stødig feste/henglser - helt annen kvalitet etter mitt skjønn! Beste tastaturet jeg har prøvd på en stund. Fast og fint, gir ikke etter. Pekeplaten, som jeg ser en god del har klaget på, blir det kladdemerker på - men synes den virket langet bedre og mer presis enn på UL30VT. Skjerm minst like bra som på UL30VT. Mer varmeutvikling - dette er et kjent HP problem.

Foreløpig konklusjon:

Jeg er villig til å se igjennom dette med varme og noe mer støy på HP, samt noe dårligere batt., av ovennevnte årsaker. Førsteinntrykket mitt sier 8/10 for DM3. Hva angår design/konstruksjon, tastatur, og også lyd (uten at det er svært vesentlig), er den i en klasse for seg kontra UL30VT. Ytelsesmessig kommer de ganske likt ut, men ASUSen holder nok 1-2 time lenger på batt., samt at den har lite varmgang, og er svært stillegående. Jeg prioriterer dog design og konstruksjon (derav også bedre tastatur) høyere enn de sistenevnte faktorer. Derfor holder jeg per nå en god knapp på DM3.

Lenke til kommentar

Har sett en del på de samme modellene selv og går nok for Samsung Q330. Q330-JS03 har en noe større harddisk og bedre skjermkort afaik for en tusenlapp mer (Q330-JS02 er standard).

Ikke dum den modellen der nei, har sett litt på den tidligere. Men noen drawbacks på den er det som nevnt innledningsvis i tråden.

Det blir etter all sannsynlighet en HP på meg nå. Har lest litt nøyere på testene på den aktuelle modell med SU7300 prosessoren. Den har faktisk ikke så stort problem med varmen som først antatt, det er hovedsaklig AMD versjonen som sliter mest med dette. Samme gjelder med viftestøyen. Største minuset er antakelig touchpaden, som da som sagt mange klager på. Kan fort bli "seig" pga kladdemerker/fett som setter seg osv. Synes den virket helt ok da jeg testen den i butikken, men tar selvsagt testene til etterretning.

MEN, jeg vurderer å muligens velge nylig lanserte DM4-1050 istedenfor DM3. Det opprinnelig budsjett på kr 6000 sprenges i så fall, da den kommer på 7500,-. Da snakker vi heller ikke 13.3", men 14". Men faktum er at den knapt nok er større (grunnet bra plassutnyttelse), samt av vekten er omtrent den samme - rett i underkant av 2 kg. Tok en titt på den på SIBA idag. Svært lekker sak i alu. m/champagne tint med flg. specs:

- Prosessor: Intel Core i5-430M, 2.2GHz

- Minne: 4GB DDR3, maks 8GB

- Harddisk: 500GB S-ATA (7200rpm)

- Grafikk: ATI Radeon HD5450 512MB DDR3

- Skjerm: 14" LED Brightview (1366x768)

- Farge: Aluminium med stream-mønster

Langt kraftigere prosessor, større HDD, bedre skjermkort (switchable), fingeravtrykksleser, WLAN-n. I tillegg har den integrert optisk drev. At det er en kraftigere sak går på bekostning av batt.tiden som er testet til 5 t. Hvilket ikke er fantastisk, men brukbart. Samme gode tastaturet, solid, men ser også ut for å ha noen problemer med pekeplaten. Fikk ikke testen den så mye selv, men la merke til at den var stor. Iflg testen holder den seg relativt kjølig og fin, ikke støyer den nevneverdig heller. Hadde lagt til kr 500,- og valgt denne fremfor Q330-JS03 grunnet raskere prosessor, og ikke minst, bedre byggekvalitet. Ser lovende ut!

Legger av ovennevnte årsaker til DM4-1050 som et alternativ i pollen.

Lenke til kommentar

HP alternativene er fristende, men de stiller alle dårligere når det gjelder batteritid sammenlignet med UL30VT. Hvor viktig batteritid er kommer selvfølgelig an på bruksområde, men for meg som skal bruke den til studier vil jeg sette batteritid som et viktig krav.

Lenke til kommentar

HP alternativene er fristende, men de stiller alle dårligere når det gjelder batteritid sammenlignet med UL30VT. Hvor viktig batteritid er kommer selvfølgelig an på bruksområde, men for meg som skal bruke den til studier vil jeg sette batteritid som et viktig krav.

Det er helt korrekt Oreo. Skjønner at man som student prioriterer batt.tid høyt. Og der er det omtrent ingen som kan match Asus UL30A / VT. Det er som du sier, kommer an på bruksområde. Til mitt bruk (ikke student) holder det med 5 timer sånn i utg.pkt., men det dobbelte er ikke å fornekte hvis resten matcher.

Legger ved to tester på DM3 og DM4, dog ikke med helt identisk oppsett som på de to modellene jeg har sett på, men det gir en indikasjon.

HP DM3

HP DM4

Endret av DandyAndy
Lenke til kommentar

Har brukt min UL30VT siden påske og legger ikke noe merke til finnishen lengre.

pekeflaten er helt kurrant, uvant i starten og episk etterhvert når du bruker

to-touch osv osv. Mitt eneste drawback med maskinen er skjermkortdriver.

Ny driver kan du tydeligvis glemme siden ASUS må skrive om nVidia driveren siden

det er to skjermkort i den. Dette har de gjort siste gang i aug 09.

Lenke til kommentar

Legger ved siste testen fra TrustedReviews.com av DM4: Klikk her

Kommer meget bra ut av det. Ser man kontra tidligere nevnte Q330 så er jeg ikke lenger i tvil om at DM4-1050 er verdt den 500-lappen mer.

Jeg har endret min stemme i "pollen" fra UL30VT, som opprinnelig var min favoritt. Helt til jeg fikk prøvd den ut selv, og ble noe skuffet sett ut ifra de kriterier jeg har - spesielt hva angår byggekvalitet/konstruksjon. Fikk en "ny favoritt" i DM3, men har nå landet på DM4.

Den koster riktignok i overkant av 1500,- mer enn DM3, men selv med 14" skjerm er den rett under 2 kg, og omtrent samme størrelse. Det solide chassiset og tastaturet er beholdt, man får bedre prosessor og skjermkort, større HDD, samt optisk drev ++ I tillegg er pekeplaten utvidet og forbedret.

Jeg er blitt overbevist såpass at DM4 antakelig blir mitt neste kjøp av laptop. Min "vote" er nå endret, og går til DM4-1050.

Til slutt noen bilder av ovennevnte maskin: Se her!

Endret av DandyAndy
Lenke til kommentar

Kommer meget bra ut av det. Ser man kontra tidligere nevnte Q330 så er jeg ikke lenger i tvil om at DM4-1050 er verdt den 500-lappen mer.

Jeg har endret min stemme i "pollen" fra UL30VT, som opprinnelig var min favoritt. Helt til jeg fikk prøvd den ut selv, og ble noe skuffet sett ut ifra de kriterier jeg har - spesielt hva angår byggekvalitet/konstruksjon. Fikk en "ny favoritt" i DM3, men har nå landet på DM4.

Den koster riktignok i overkant av 1500,- mer enn DM3, men selv med 14" skjerm er den rett under 2 kg, og omtrent samme størrelse. Det solide chassiset og tastaturet er beholdt, man får bedre prosessor og skjermkort, større HDD, samt optisk drev ++ I tillegg er pekeplaten utvidet og forbedret.

Jeg er blitt overbevist såpass at DM4 antakelig blir mitt neste kjøp av laptop. Min "vote" er nå endret, og går til DM4-1050.

Ble imponert over DM4 selv etter å ha lest litt om den, virker som en veldig solid laptop. Har de den i fysisk butikk hos Siba? Kunne vært interessant å fått sammenligne UL30VT med DM4 i butikken.

Lenke til kommentar

Ble imponert over DM4 selv etter å ha lest litt om den, virker som en veldig solid laptop. Har de den i fysisk butikk hos Siba? Kunne vært interessant å fått sammenligne UL30VT med DM4 i butikken.

De hadde den i utstilling på min lokale SIBA forretning iallefall, så etter all sannsynlighet, ja. Skal ta enda en kikk på den imrg. før jeg forhåpentligvis bestemmer meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...