Gå til innhold

Canon Leigra M serie vs Panasonic HDC TM60 hjelp

Anbefalte innlegg

Hei.

Fikk i oppdrag å hjelpe faddern med å finne ett kamera.

Etter langt om lenge og lengre en lagt fant jeg ut at Canon Leigra M31 hadde passet ypperlig for han.

Kameraet skal brukes til generell familiefilming, en av prioritetene har vært framtidsrettet lagringstype (avchd), samt lagring på lettanvendelig media.

DV utgår da det er mye kjekkere å overføre til pcen osv fra minnekort.

Men så tok han en runde uten at jeg visste om det, og dermed stakk innom elkjøp.

Der sa en fyr at canon måtte man styre unna for de hadde latterlig dårlig batteritid.

Påstod at Canon hadde 80min batteritid, mens panasonicen hadde 4t.

Er dette rett??? har SÆRDELES liten tiltro til alle slike elsjapper, som oftest har de ikke peiling på hva de snakker om, men når det kommer til kamera er jeg ikke noe spesielt god.

Jeg har mer tro på Leigraen, men finnes det noe gode argumenter for ene eller andre?

Håper noen kan hjelpe meg=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke så stor forskjell på batteritid som du har blitt fortalt, men forskjell er det. På full oppladning holder vel Canonen 1 time og 23 minutter (om jeg husker riktig) ifølge bruksanvisningen. Det finnes høykapasitetsbatteri som varer i over fire timer. Selv kjøpte jeg TM60 for en kamerat her om dagen, så jeg har prøvd den endel. Batteritiden er på over to timer, så på det punktet vinner den. Panasonicen har også videolys - kjekt for noen, bortkastet for andre.

Canon-kameraet er et godt kamera på andre områder, da. Synes fargene er fine, det fokuserer raskt og har 0 cm nærgrense, og det er få som slår Legriaen på opptak i lite lys. Men allover er TM60en nok enklere å bruke for totale amatører.

Lenke til kommentar

Det er ikke så stor forskjell på batteritid som du har blitt fortalt, men forskjell er det. På full oppladning holder vel Canonen 1 time og 23 minutter (om jeg husker riktig) ifølge bruksanvisningen. Det finnes høykapasitetsbatteri som varer i over fire timer. Selv kjøpte jeg TM60 for en kamerat her om dagen, så jeg har prøvd den endel. Batteritiden er på over to timer, så på det punktet vinner den. Panasonicen har også videolys - kjekt for noen, bortkastet for andre.

Canon-kameraet er et godt kamera på andre områder, da. Synes fargene er fine, det fokuserer raskt og har 0 cm nærgrense, og det er få som slår Legriaen på opptak i lite lys. Men allover er TM60en nok enklere å bruke for totale amatører.

ah

takker for svar.

Skal få lagt fram de forskjellige argumentene til fattern, så får han ta en avgjørelse=)

Lenke til kommentar

Folk på Elkjøp sier mye rart.

Sjekk spesifikasjonene på de to kameraene her (velg kameraene fra lista):

http://camcorder-test.slashcam.com/compare.html

Der står det at batteriet VW-VBK 180 er det som er default på Panasonic TM60.

På denne siden nesten helt nederst ser du en tabell over batteritid:

http://panasonic.net/avc/camcorder/hd/hs60_tm60_sd60/specifications.html

Der står det at batteritiden for TM60 med standard batteri er 1 time og 55 minutter. Med VW-VBK360 vil du få nesten 4 timer. Men det ville du fått med Canon hvis du puttet på et stort batteri også. Altså, Elkjøp-ansatte sier mye rart :p

Jeg ville valgt Canon M31 av flere årsaker (TM60 i parentes):

- Kan filme i 25p (50i)

- Kjører på 24 Mbps (17 Mbps)

- Har 32 GB innebygget minne (16 GB)

- 15x optisk zoom (25x) -> Ja, mindre er faktisk bedre

- Har mikrofoninngang (ingen inngang)

- Har hotshoe for mikrofon/lys/etc (ingen cold/hotshoe)

- Har 37mm gjenger for å montere filtre/vidvinkel/etc (ingen gjenger)

TM60 har noen fordeler over M31, men de er marginale.

Lenke til kommentar

Jeg har mer tro på Leigraen, men finnes det noe gode argumenter for ene eller andre?

dersom du kun er opptatt av godt bilde kan det hende panasonicen er hakket bedre, skal man tro

http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-VIxia-HF-M31-Camcorder-Review-37761/Panasonic-HDC-HS60-Comparison.htm

(innmaten i hs60 er identisk med tm60);

http://panasonic.net/avc/camcorder/hd/hs60_tm60_sd60/specifications.html

panasonic har alltid hatt mye mer dreis på bildestabilisering enn canon, og denne panasonicen har et annet pluss: objektivet har mer vidvinkel; 35mm vs canons 40mm. (35mm speak)

canons sterke sider for samme penge har de siste årene vanligvis vært mer innstillingsmuligheter, tilkobling og skarphet, det er nok tilfellet for denne sammenlikningen også, men de er svært like disse to.

Lenke til kommentar

Hva med å se på Panasonic hdc sd600 også. Ligger ca i samme prisklasse som Canon M31.

Sitat fra akam:

HDC-SD600 kommer med 3MOS bildebrikke og en Leica Dicomar linse med 12 ganger optisk zoom og 35mm på sitt videste. Formatet er Full HD AVCHD, og det tar opp i 1920x1080/50p. Stillbilder kan tas med 14,2 MP, og kameraet kan også gjøre høyhastighetsopptak på 60 bilder per sekund. Ellers leveres kameraet med bildestabilisator, vendbar berøringsskjerm, støtte for SD, SDHC og SDXC og en forbedret intelligent automatikk (iA) som i følge Panasonic automatisk skal velge optimale innstillinger i forskjellige situasjoner.

http://www.akam.no/artikler/panasonic_med_hdc-sd600/75926

Lenke til kommentar

Takker folkes.

gått mange runder med meg selv (og faddern).

Vi har nok landet på å kjøpe Canon S-21

hvorfor gjøre kompromiss, får som oftest igjen for det. og det blir ett nytt medlem i familien ganske snart (i tillegg til det som nylig kom). Ergo er det å ha ett godt kamera for å fange øyeblikkene alfa omega=)

Sitter egentlig på bestill knappen. prisen ligger på ca 9500.

Noen invendinger på det?

Lenke til kommentar

Canon HF-S21 er et toppers kamera. Eneste rivalen til den er Panasonic HDC-TM700. Du kan lese mer om disse to på Camcorderinfo:

http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-Vixia-HF-S21-Camcorder-Review-37609.htm

http://www.camcorderinfo.com/content/Panasonic-HDC-TM700-Camcorder-Review-37681.htm

Der sammenligner de også disse to modellene og lister opp fordeler og ulemper. Jeg sikler selv etter Canon HF-S21, men jeg må vel roe meg litt ned med HF-S100 som jeg kjøpte i fjor.

Lenke til kommentar

Ser ut som om panasonicen får høyest score på det meste.

Scores

Panasonic HDC-TM700 Canon HF S21

Color 11.99 6.92

Noise 11.27 7.97

Video Sharpness 13.57 11.97

Low Light Sensitivity 6.3 4.34

Low Light Color 7.36 6.23

Low Light Noise 11.91 6.99

Stabilization 11.47 6.17

Battery Life 107 minutes 80 minutes

Panasonicen får også pluss for 28Mbps (1080/60p)(50p pal)

Lenke til kommentar

Ser ut som om panasonicen får høyest score på det meste.

Scores

Panasonic HDC-TM700 Canon HF S21

Color 11.99 6.92

Noise 11.27 7.97

Video Sharpness 13.57 11.97

Low Light Sensitivity 6.3 4.34

Low Light Color 7.36 6.23

Low Light Noise 11.91 6.99

Stabilization 11.47 6.17

Battery Life 107 minutes 80 minutes

Panasonicen får også pluss for 28Mbps (1080/60p)(50p pal)

ah spennende.

Det er ett stort pluss Canon kameraet har dog. og det er muliget for å 52mm festering. mulighet for å sette på linse eller filter.

spesielt sistnevnte er veldig positivt. da det blir ganske mye næropptak av småkrabater osv. uansett hvor forsiktig man er så er det dømt til at det havner ett par fingrer osv innpå linsa... Lettere å rengjøre ett filter/alternativ bytte over tid.

Burde vel heller ikke bli så veldig ille kvalitetsmessig om man bare kjøper ett godt filter (tap av bildekvalitet osv).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...