Gå til innhold

Kornsirkler - overnaturlig eller menneskelaget?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv å godta at folk kan mene kornsirkle ikke er menneskeskapt.

Ihvertfall mener jeg skeptikere er mer kverulanter enn åpne. Åpne for andre enn deres teorier er dere ikke.

Skeptikere er ikke kverulanter, de er som begrepet tilsier; skeptiske, men kan likevel være åpne for alle muligheter. De ønsker å basere sin mening på rasjonalitet og logikk. Dette bygger ofte på bevis. De er derfor åpne for alle teorier, så sant de inneholder et snev av fornuft. Teorien om at utenomjordiske står bak, gjør dessverre ikke det.

Derfor kan jo du i samme slengen prøve å godta at folk kan mene at kornsirkler er menneskeskapte.

Lenke til kommentar

Det er ikke bevist.

Det er riktig, det er vanskelig, om ikke umulig å bevise negativer...

Jeg har ihvertfall større tro på at det er noe mystisk ved kornsirkle enn ved tagging, selv om det skulle høres rart ut for en skeptiker.

Det var egentlig en dårlig analogi det med tagging, men prinsippielt er kornsirkler det samme som tagging hvis tagging var noe som hadde begynt for noen år siden og ingen hadde sett hvem som laget dem. Og du kan vel være enig i at ALT vi ikke øyeblikkelig kan forklare faller i kategorien "mystisk"? Det vi skeptikkere vil frem til er at det ikke er noen grunn til å hoppe til langt mer fantastiske forklaringer enn nødvendig FØR vi vet noe som helst om det. Og det er jo det vi gjør når vi hopper til konklusjonen om at disse sirklene er laget av aliens, vi spinner sugar videre på det og tillegger disse sirkelene alt vi enn måte høre om hvor fantastisk intrikate de er, hvor lite sannsynlig det er at de er funnet på av et menneske osv og luker bort alt som heter rasjonalitet BARE for å kunne "underbygge" at de MÅ være laget av aliens... Skjønner du hva jeg mener? Det jeg sier er at det ikke finnes en eneste grunn i hele verden til å holde det for sannsynlig at det er aliens som har laget disse sirklene FØR vi finnerflere indikasjoner på at det er tilfelle! Fravær av av bevis beviser IKKE det motsatte, tvert i mot!

Ihvertfall mener jeg skeptikere er mer kverulanter enn åpne. Åpne for andre enn deres teorier er dere ikke.

Kverulanter? Her har både jeg og en rekke andre fortalt deg hvorfor vi ikke syntes at vi skal hoppe til en konklusjon uten tilstrekkelig bevis og alt du klarer å svare oss med er at vi er kverulanter? Greit nok at du mener det, men det sier meg egentlig at du ikke har forstått filla av hva vi prøver å fortelle deg.

Vi er faktisk LANGT mer åpne for hva enn det skulle være, ja faktisk alt, enn noen religiøs person noensinne vil bli! De har allerede låst seg på et standpunkt og TROR blindt uten beviser og jeg vet ikke hva du måtte mene om det, men i mine øyne er de faktisk de største kverulantene, for de nekter å innse at de hopper til konklusjoner og tror de er åpne og vidsynte FORDI de har låst seg til en forklaring. Du selv er det du beskylder andre for å være og jeg aner en sammenheng her, for siden du tror blindt på gud vil du gjerne legitimere at det å tro blindt, og uten bevis, er å være "åpen" for slike ting, men det er det altså ikke.

Når det er sagt er alt som skal til for en skeptikker et bevis for enten aliens eller guder... Hva krever du for å innse at en annen gud er like legitim som din? Er du så åpen, eller syntes du innerst inne at de som tror på andre guder enn deg er noen blasfemiske tullinger? Skeptikkere stiller oss ihvertfall åpen for alle disse gudene (De mangler bevis alle sammen), noe du neppe gjør, så hvem er egentlig kverulant her ? Er det de som tror blindt på en forklaring og forkaster alle andre forklaringer uten videre elleer er det de som stiller seg åpne til alt mulig, men krever et minstemål av bevis før de tror det?

Endret av RWS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
For en skeptiker finns det aldri nok bevis til å tro på noe annet enn hva h*n selv vil tro på.

Nei, for en skeptiker peker alle beviser på mennesker, og det er ikke fnugg av bevis for at noe annet står bak. Skeptikeren tror altså ikke, men har en mening basert på virkeligheten. Det er de som tror at aliens eller noe overnaturlig har skapt kornsirklene som tror blindt på det de selv inderlig ønsker skal være tilfelle, uavhengig av fakta.

Du skriver at skeptikere er åpne. Det har jeg aldri opplevd. Men åpenhet har kansje en annen betydning for dere?

Skeptikere er de mest åpensinnede. Du blander det å ha et åpent sinn, og det å åpne døren så vidt at hjernen faller ut:

http://www.youtube.com/watch?v=T69TOuqaqXI

Skeptikeren forholder seg rett og slett til fakta. En som ser bort i fra fakta for å desperat prøve å åpne for aliens, spøkelser m.m. til tross for total mange på fakta har ikke et åpent sinn.

Kornsirkler behøver ikke å være enten utenomjordiske kreasjoner, eller menneskeskapte verk (nei, jeg tar ikke alle kornsirkler med i betraktningen). Det har naturlig nok forekommet at noen personer har hatt det meget morsomt med å lage slike sirkler opp igjennom årenes løp, men generelt sett tror jeg at det har en naturlig og vitenskapelig forklaring. Temaet har vært under kontinuerlig forskning i over 30 år, av både hobbyforskere, så vel som respekterte innenfor miljøet. De har kommet frem til at store deler av kornsirklene oppstår med visse forutsetninger involvert - mikrobølger, sterke magnetiske felt og uvanlige elektriske pulser.

Mikrobølgene involverer kornstråets leddknuter, og deres væskeansamling (væskeansamlingen er større her enn i resten av kornstrået). Når denne væsken blir utsatt for høy varme, kan det oppstå "eksplosjonshull", eller forlengede leddknuter på planten. Årsaken til dette er at den oppsamlede væsken forandres til damp, og dampen vil naturlig nok prøve å presse seg ut. Dette kan i visse tilfeller resultere i at planten bøyer seg hele 90 grader.

De sterke magnetiske feltene forsvarer også at høy varme er med i bildet. Det har ved mange anledninger forekommet små funn magnetiske partikler av jern i slike kornsirkler, noe som har resultert i en flott hypotese. Hypotesen går ut på at små meteorittiske støvpartikler, som har gått i oppløsning i øvre atmosfære, blir sugd inn i kornsirkelens energisystem av kraftige magnetiske felt. Selve essensen i dette er at i det disse jernpartiklene blir trukket inn i denne plasmavirvelen, som er på vei ned på jorden, vil partiklene smelte og innta kuleform - de vil treffe jorden i det de enda er "smeltet". Dette resulterer i høy varme.

De sterke elektriske pulsene går ut på at kornstrået blir "bedre" enn andre kornstrå. Vekstraten blir fordoblet en del ganger, så vel som at planten vil klare seg lenger uten vann/sollys og lignende. Dette ble testet, og plantene ble utsatt for de elektriske pulsene de antok at kornsirklenes planter ble. Resultatet førte til en 4-5 ganger høyere vekstrate, bedre overlevelse uten vann/sollys - det stemte strengt tatt med hva de antok at det ville stemme med.

Å diskutere hvorvidt utenomjordiske vesener er innblandet eller ei, blir for useriøst for meg. Jeg holder meg til å påstå at visse kornsirkler er menneskelaget, mens andre har en ren og skjær vitenskapelig forklaring - som det meste annet.

Det du skriver her er ren spekulasjon, og for lengst tilbakevist. De bøyde "leddene" kommer slett ikke av unormal varme eller magnetfelt. Kornsikler har ikke noe eget magnetfelt.

Det er det som er så flott med vitenskapen - det finnes forskning innenfor utrolig mange tenkelige fagfelt. At forskere ikke skulle interesse seg for et mysterium vi enda ikke har beviser rundt, er meg uvisst. Hvorvidt dette involverer fagkyndige med doktorgrad eller ei, er jeg ikke den rette personen til å svare på. Med "respektert innenfor miljøet", mener jeg forskere som har brukt uttallige år på emnet - dette er ofte noe som fører til respekt hos medmennesker. Det er tross alt andre enn han selv som ønsker svar. :)

Jeg vet om flere som kaller seg "forskere" som har fantasifulle og totalt virkelighetsfjerne forklaringer som den du kom med, og det som er felles for dem alle er at de ikke har publisert forskningen i respekterte vitenskapelige tidsskrifter.

Det er ikke bevist. Så får dere tro hva dere vil om tagging.

Jeg har ihvertfall større tro på at det er noe mystisk ved kornsirkle enn ved tagging, selv om det skulle høres rart ut for en skeptiker.

Folk kan få mene hva de vil. Men du ytrer jo meningene dine i et diskusjonsforum, og da må du forvente at folk er kritiske til det du skriver, og stiller deg spørsmål. At folk utfordrer meningene dine betyr ikke at de ikke godtar at du har dem. Du kan få mene at månen er laget av ost om du vil. Det er det ingen som nekter deg. Men hvis du påstår at den er det i et diskusjonsforum må du nesten forvente deg at folk er kritiske og ber deg om å utdype.

Uansett, i følge dine egne utsagn er du ikke åpensinnet siden du utelukker f.eks. aliens, spøkelser og bigfoot som forklaringer for tagging.

Kverulanter? Vi vet jo at det er forholdsvis enkelt å lage disse kornsirklene, det har blitt bevist en mengde ganger.

Tagging har også blitt bevist en mengde ganger at det er menneskelagd, men det dukker jo opp over natta dette også, uten vitner.

Hvorfor er det så lett å dra en konklusjon i det ene tilfellet, men ikke det andre?

Kornsirkler er jo et mystisk fenomen, og det finnes alternative forklaringer på dem (naturvitenskapelige forklaringen og menneskeskapt-forklaringen).

Det er ingen alternative forklaringer for tagging, og alle vet jo at det kommer fra sprayflaskene til menneskelige taggere.

At kornsirkler er menneskeskapt er den naturvitenskapelige forklaringer.

Det er like få alternative forklaringer for kornsirkler som det er for tagging. Forskjellen på kornsirkler og tagging er at førstnevnte har folk som ser bort i fra de vitenskapelige fakta og dikter opp fantasifulle forklaringer med opphav i egen ønsketenkning.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

der finnes kornsirkler som er laget av mennesker og som er laget av utenomjordiske. :D

Jada sikkert. Oppe i fantasien til folk så er dette helt sant ja, men du misser en liten ting og det er bevisene for de utenomjordiske, har du dem?... Du skjønner det at så lenge du påstår slike ting uten bevis kan vi avfeie det uten bevis også!

For har du ikke noen bevis så blir det bare stupid og forutinntatt å tro at dette er gjort av utenomjordiske vesen, for vi kan nemlig putte inn hva som helst som årsak og vi stiller like svakt. Og som om ikke det var nok nekter du med stor sannsynlighet alle andre forklaringer på dette fenomenet, da det kan være korn-troll som har vært på ferde og at det slettes ikke er utenomjordiske som står bak. Eller blå grønne korn drager som er i ferd med å bli kunstneriske av seg...

Det blir like dumt å hevde hva enn det skal være uten beivs og du skjønner da at det blir enda dummere å låse seg til en forklaring som heller ikke kan støttes av bevis? At du gjerne vil tro at det er utenomjordisk liv som har laget det får være din sak, men ikke tro at alle skal sluke dette rått fordi du sier at det må være sånn. Det er ikke slik ting virker skjønner du.

Kom med bevis på dette så slipper vi å tro blindt på ting som det blir like dumt/smart å stappe hva enn det skal være inn der isteden for utenomjordisk. Vil vel heller holde en knapp på korn troll jeg, da vi har snakket om troll lenger enn vi har snakket om aliens og derfor har troll større sannsynlighet... Bare for å sette det på spissen... :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I en annen tråd begynte vi å diskutere kornsirkler.. tenkte å lime inn min lille ydmyke "oppdagelse" her også...

Ett par kjente sirkler.. Se på teksturen i kornene som er tråkket ned. Kan dere se stripene? Dette er hva man forventer når man bruker en treplanke på en meter og tråkker ned en stripe om gangen. Dersom en UFO skulle stemplet dette i løpet av minutter, så ville man hatt ett helt jevnt "fyll" som utgjorde selve sirklene... Studer gjerne andre kornsirkler, og du vil som regel se det samme

crop-circle-12.jpg

crop-circle-5.jpg

crop-circle-15.jpg

Lenke til kommentar

Tenker vi snart får en video eller to av ugjernings mennene jeg, for jeg kan ærlig talt ikke tenke meg at bøndene som eier de mest "besøkte" jordene syntes det er det minste gøy å få trampet ned avlingen og når de begynner å trampe ned områder så store som på et par av de bildene vil jo inntekts tapet være målbart og bonden føler at han må gjøre noen tiltak..

Så enten har vi disse folkene på video eller så har vi dem med et skuddhull i seg.... eller kanskje begge deler, slik at bonden kan si at det ikke var en grønnskimret antenne fyr han tømte hagla i når han tilfeldigvis drev med skyte trening ute på jordet sitt en ensom natt... :)

The truth is out there and you might get in on tape, som AFV ville sagt det...

Lenke til kommentar

Tenker vi snart får en video eller to av ugjernings mennene jeg, for jeg kan ærlig talt ikke tenke meg at bøndene som eier de mest "besøkte" jordene syntes det er det minste gøy å få trampet ned avlingen og når de begynner å trampe ned områder så store som på et par av de bildene vil jo inntekts tapet være målbart og bonden føler at han må gjøre noen tiltak..

Hvem sier at alle disse bøndene er uskyldige?

En forklaring kan være dårlige avlinger. Kornet må holde en viss kvalitet for at det skal kunne selges som mat, hvis ikke blir det solgt til redusert pris som dyrefor. Grisene sier neppe nei til kornsirkelmat, og om man kan samtidig tjene noen ekstra spenn på media og andre interesserte så er det nok mange som ville åpnet åkeren sin og sikkert også selv løpt utpå med tau og planke.

Lenke til kommentar

Hvem sier at alle disse bøndene er uskyldige?

En forklaring kan være dårlige avlinger. Kornet må holde en viss kvalitet for at det skal kunne selges som mat, hvis ikke blir det solgt til redusert pris som dyrefor. Grisene sier neppe nei til kornsirkelmat, og om man kan samtidig tjene noen ekstra spenn på media og andre interesserte så er det nok mange som ville åpnet åkeren sin og sikkert også selv løpt utpå med tau og planke.

Der har du også en forklaring ja... Artig om hele hysteriet skyltes pengelense bønder :D

Lenke til kommentar

Forretnigsmodellen er i så fall nokså tåpelig, men utgangspunktet de har skapt seg kan det jo bygges på, hva med en dag ute på landet hvor man kan ta med familien på piknik i en intrikat labyrint laget av "aliens"?

Kunne vært noe det, nyskapning og gründer tankegang på landsbygda :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er ikke om kornmønstre er overnaturlige eller ei, spørsmålet er hvorfor menneskene alltid må tolke mønstre. Vi har alltid vært fasinert av mønstre og ønsker å tillegge mønstre navn.

Det hele begynte med solen. Den runde fasongen fikk sitt navn ved at det var et stort hode som tilhørte en gud. Og dette ballet seg videre til at de begynte å tegne øyne på sola, solstrålene hadde mønstre slik at det formet som en slags kransehatt, så det fikk navnet "Gudehatt".

Mitt bud til deg, gi faen i å tolke mønstre. Mønstre er ikke overnaturlige, det er mennesker som er tiltrukket til mønstre.

Lenke til kommentar

Hadde en diskusjon om kornsirkler i klassen i dag og det var forbausende bare jeg som var skeptisk. Hovedargumentene til de andre i klassen var av typen "Det er mer mellom himmel og jord", "Vi klarer ikke å forstå" "Folk kan ikke lage så store ting" etc. Spessielt irriterende var det å forklare hvordan en eventuell utenomjordisk rase må reise mange tusen, kanskje enda flere lysår for å komme til oss (Når jeg sa at å reise i lysets hastighet er en fysisk umulighet (correct me if I'm wrong) fikk jeg bare tilbake at vi ikke er i stand til å skjønne, og at "DE ER JO IKKE SOM OSS!").

Lenke til kommentar

Ja, ormhull og eventuelle "Warp Drives", men begge er vel ikke bevist. Men alikevell, selv med ormhull ville det tatt ufattelig lang tid å reise, samtidig som du bør ha kursen på forhånd. Blir som å gå til fots til kina og håpe på å komme direkte inn i en spesifikk landsby.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...