Gå til innhold

Klone hardisk? Ønsker å bytte disken i bærbar.

Jolo

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en bærbar datamaskin som jeg ønsker å bytte hardisk i. Problemet mitt er bare at det er en skolelaptop og jeg må beholde operativsystemet og resten av filene slik de var.

Så det jeg lurer på en om noen har tips til å klone hardisker.

Jeg skal gå fra en 500 gb disk til en 500gb hybrid-disk. Jeg har prøvd før, fra den orginale disken til 500 gb versjonen. Da fungerte det dårlig. Slik jeg har tenkt å gjøre det nå er å koble begge diskene til min stasjonære PC, og så finne et program som kan klone alt helt nøyaktig.

Så spørsmålene mine er: Finnes det et program som kan klone, og gjerne en kort instruksjon på hvordan jeg skal gjøre det (brukte norton ghost sist gang, men da failet jeg)

Håper på gode tips og anbefalinger!

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk Clone Tool i Acronis True Image. Det burde funke. Hvis ikke det funker, kan du bruke en Image Backup (tilsvarer "sector for sector kopi" også kjent som EKTE backup) i samme program.

When you use the "Disk Clone" tool, you effectively copy/move all of the contents of one hard disk drive onto another hard disk drive. This function allows you to transfer all the information (including the operating system and installed programs) from a small hard disk drive to a large one without having to reinstall and reconfigure all of your software. The migration takes minutes, not hours, but it is not generally used as a backup strategy.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Ja, men kan ikke du legge ut bilde av diskbehandling av den bærbare (med den gamle harddisken den som står i den bærbare nå) ?

Det er den jeg er interressert i.

Det burde jo være temmelig enkelt å gjøre.

Endret av johome
Lenke til kommentar

post-109281-1281195010,5114_thumb.png

Slik ser det ut nå. Orginalt er det bare C: D: og E:, men når jeg satte inn 500gb hardisken lagde jeg også en partiosjon F: som jeg har private ting på.

Operativsystemet ligger på C

Dokumenter osv ligger på D

E er en disk som ikke er i bruk lengre, men lar den være

F masse random (ikke skolerelatert)

Endret av Smalltimer
Lenke til kommentar

Ok, det er en stund siden jeg har brukt Acronis, da jeg foretrekker gratisprogrammet Paragon Partition Manager.

Slik bruker du Acronis til å klone :

1 :

clone1-1.png

Velg "Clone Disk"

2 :

Clone2-1.png

Jeg valgte her "Automatic"

I ditt tilfelle er det riktig å velge "Manual"

3 :

Clone3-1.png

"Source Disk" er den disken jeg skal klone ifra.

4 :

Clone4-1.png

"Destination Disk" er den disken jeg skal klone til.

5 :

Clone5-1.png

Trykk på "Proceed"

6 :

clone6-1.png

Trykk på "Reboot"

7 :

15y7s4w.jpg

La maskinen reboote.

Ikke foreta deg noe som helst i BIOS, mens Acronis jobber.

8 :

10p3kw5.jpg

Acronis er nå ferdig med å klone.

Endret av johome
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Acronis fungerte strålende. Koblet begge diskene i den stasjonære datamaskinen, bootet fra den vanlige hardisken i den stasjonære. Startet Acronis og startet automatisk kloning. 2-3 timer senere var disken klonet, og alt fungerte strålende i den bærbare pcen!

Takker så mye for all hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...