Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ny leilighet uten soveromsvindu

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt meg leilighet på 43kvm. Pr.d.d. er det sovealkove, men det vil bli satt opp en vegg med dør slik at det blir et "tett" soverom uten vindu.

Jeg vet at det er krav om 2 rømningsveier, lysforhold etc. Men er det lovlig å bygge en helt ny leilighet uten godkjent soverom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nylig kjøpt meg leilighet på 43kvm. Pr.d.d. er det sovealkove, men det vil bli satt opp en vegg med dør slik at det blir et "tett" soverom uten vindu.

Uten vindu vil vel "soverommet" fortsatt regnes som en "sovealkove".

Jeg vet at det er krav om 2 rømningsveier, lysforhold etc. Men er det lovlig å bygge en helt ny leilighet uten godkjent soverom?

Ja, det er lov å bygge ettromsleiligheter. Om du sover rett innenfor det største vinduet, i en sovealkove eller på do er ditt valg.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Om du selger privat så kan du sikkert si "Leilighet med soverom", men om et meklingsfirma vil "godkjenne" det er mindre trolig. Men uansett så kan du jo selge leiligheten som etromsleilighet. Ta en telefon å hør med dem.

Lenke til kommentar

Får du bruksgodkjenning for en leilighet som har mer enn ett rom uten soverom da?

Noen som vet dette ?

Siden dette ikke er jussforumet, tar jeg sjansen på å si "ja" uten å sjekke forskrifter. Korriger meg hvis jeg tar feil.

For at en bolig skal godkjennes, må den ha minst ett oppholdsrom på minst 15 kubikkmeter, med tilstrekkelig lys (vindusareal i forhold til gulvareal) og luft og rømningsmuligheter. Om den har flere rom som som tilfredsstiller kravene, legger (heldigvis) ikke myndighetene seg borti hva de enkelte oppholdsrommene kalles, møbleres som eller brukes som. Alle rommene kan brukes som soverom, eller som stuer, bibliotek, biljardrom, kontor, modelljernbanerom eller hva man vil, og man har lov til å sove i et rom uansett hva man kaller det eller det brukes som på dagtid, så lenge det tilfredsstiller kravene til oppholdsrom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å montere vindu i soverommet, spørsmålet mitt er egentlig: Er det lovlig å selge denne leiligheten?

Selvfølgelig. Men da som en 1-roms der man i praksis sover i stua der det formodentlig er vindu.

Bygger du om får du nok utfordringer om du skal selge den senere - alle skjønner jo med en gang at det egentlig ikke er et eget soverom men en 1-roms der man har laget et kunstig (ulovlig) rom.

Om du lager en løsning der det ikke er en fysisk dør mellom 'soverommet' og stua stiller kanskje ting seg litt annerledes uten at jeg skal si det sikkert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det ikke bare å få en snekker til å sette inn et vindu??

En lovlig løsning jeg har sett er et "vindu" mellom soverommet og gangen ved siden av døren, dette er hvistnok eneste måten man kan gjør dette lovlig på, pluss at du VIL ikke ha et soverom uten vindu, eller noe, for du kommer til å ha hodepiner hele tiden, med mindre døren er åpen og da trenger du jo ikke veggen heller:P...

så lag et vindu, kan umulig være så dyrt hvis snekkeren som setter opp veggen for deg gjør det i samme slengen, er tross alt arbeidet som koster penger;)

Lenke til kommentar

så lag et vindu, kan umulig være så dyrt hvis snekkeren som setter opp veggen for deg gjør det i samme slengen, er tross alt arbeidet som koster penger;)

Han skriver jo at det ikke er mulig. Kan jo være det er felleskorridor og naboleilighet(er) som grenser til 1roms'en hans. Han har jo vindu i oppholdsrommet han ønsker å dele.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Han skriver jo at det ikke er mulig. Kan jo være det er felleskorridor og naboleilighet(er) som grenser til 1roms'en hans. Han har jo vindu i oppholdsrommet han ønsker å dele.

Legger ved tegning av leiligheten, har skrevet og tegnet sånn noenlunde.. Noen forslag til planløsning ?

Øverst på tegningen (langs veggen) går det en trapp av betong (veggen er også betong), vil det være mulig skjære ut et hull i veggen til vindu rett ved trappen? Dette er i første etasje i en 4 etasjers blokk

post-215886-1283358111,7963_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Trappa er utendørs, slik at et vindu under(?) trappa vil gi frisk luft og dagslys?

De som kan betongsaging kan sikkert klare å lage en vindusåpning uten at veggen svekkes. Er blokka borettslag, sameie av selveierleiligheter, eller hva? Det er uansett en sak som må vurderes av styre. Og bygningskyndig fagmann. Og må søkes om hos kommunen, det blir fasadeendring.

Men så spørs det jo om du ønsker å sove rett innenfor et vindu der folk går forbi. Vil de kunne se inn/ned på deg? Hva med støy, en betongvegg isolerer langt bedre enn et vindu, selv når det er lukket. Og er "soverommet" etter ombygningen du har tegnet på 15m3 (6,25m2 ved 2,4m takhøyde) slik at det blir et fullverdig soverom, eller er det fortsatt en sovealkove i en ettroms leilighet?

Ellers er tegningen din grei, hvis jeg forstår den rett: Vegg mellom alkove og stue, og døråpning midt i mot badedøra? Det vil funke fint også uten vindu, du får kort vei til do om morgenen, og en døråpning uten dør eller med dør med glass eller åpen dør gir dagslys inn i alkoven. Er det ventil i alkoven? Hvis ikke kan det være at også ei dør med glass bør stå åpen.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som lurer på hvordan i huleste han skal få solgt leiligheten igjen der soverommet ikke har vindu?

Trådstarter har kjøpt den, som ettromsleilighet med sovealkove. Han får sikkert solgt den igjen, som ettromsleilighet med sovealkove. Slike leiligheter kan være attraktive, da de gjerne er de billigste på markedet og en inngangsbillett til boligmarkedet, rimeligvis er ettromsleiligheter med eller uten alkove billigere enn toromsleiligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...