SilverCRX Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Morn. Hadde i jobbsammenheng en case med en lyspære, type projektor. Pæren var brukt sporadisk, men garantien til det gjeldende merket (Sony) var på 90timer eller 7mnd, det av de to som inntraff først. Produktet var kjøpt for 9mnd siden, altså vel innenfor reklamasjonstiden men også da utenfor garantitiden. Hva sier loven egentlig om slike saker? Kjenner noen til avgjørelser i FTU om slikt? Man tenker jo gjerne ikke over levetiden til vanlige lyspærer, og om den går etter 6mnd lager man ikke noe sak av det til tross for at man har 2 års reklamasjon. Men projektorpærer koster jo kroner, og er da straks mer interessant. Edit: Skrev forbrukerkjøpsloven, det var jo ikke helt korrekt.. Skal være kjøpsloven. Dreier seg om et næringskjøp. Endret 7. august 2010 av SilverCRX Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) Regner med at projektoren har en slags "timeteller", slik at du kan bevise at det er brukt særdeles lite. En pære (også de til projektorer) skal normalt ikke bli oppbrukt i løpet av syv måneder med mindre den er brukt veldig mye. Vil tro du har to års reklamasjonsrett på denne pæren, så lenge du kan fremlegge bevis på at den ikke er brukt mer enn 90 timer. EDIT: Ser nå at den er brukt i jobbsammenheng. Da har man dårligere rettigheter mtp reklamasjonstid, men jeg er ikke veldig stø på reglene i et slikt tilfelle. Endret 7. august 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Prosjektorpærer blir svært varme. Bevegelse/rystelse mens pæren er varm reduserer i beste fall gjenværende levetid men vil ofte medføre at pæren går. Vanlige reklamsjonsperioder 2 år/ 5 år gjelder ikke ved kjøp i næring (bedriftskjøp). Pærer er også forbruksmateriell. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Prosjektorpærer blir svært varme. Bevegelse/rystelse mens pæren er varm reduserer i beste fall gjenværende levetid men vil ofte medføre at pæren går. Vanlige reklamsjonsperioder 2 år/ 5 år gjelder ikke ved kjøp i næring (bedriftskjøp). Pærer er også forbruksmateriell. Som privatperson tror jeg at man hadde stått sterkt, da det vel heter seg at "om hele - eller deler av produktet har forventet levetid over 5 år". Nå husker jeg ikke regelrett hva loven sier, men jeg mener at man ikke kan si at det svakeste leddet på produktet - rettferdiggjør en lemping på krav, når produktet i seg selv er forventet å vare lengre. ergo., mener jeg at de kanskje må tillate reklamasjoner opp til forventet pærelevetid ( i timer ) eller 5 år, den av de to som oppstår først. (da snakker jeg altså om privat / forbrukerkjøpsloven). skal også sies at jeg muligens husker litt feil nå, men jeg skal ta å sjekke. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Jeg husket rett ja, det var jo selve hovedessensen av $27 - reklamasjon § 27. Reklamasjon Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Ergo., mener jeg at loven der sier at om du kjøper en prosjektor - har du fem års reklamasjonsrett på pæren også. (vil tro unntaket er om du overstiger antall timer). Vet ikke hva som gjelder for firma, mtp. reklamasjonstid. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Det stemmer for øvrig DaButcher. Du kan saktens reklamere på prosjektoren innenfor 5 år dersom det er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Men... § 16. MangelTingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15... § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper ... Med andre ord, forbrukeren har ingen grunn til å forvente at pæren i en prosjekter varer i 5 år, med mindre det er blitt lovt eller opplyst, og dermed vil ikke ei ødelagt pære være en mangel som det kan reklameres på. Dette gjelder forbrukerkjøpsloven. Trådstarters tilfelle går inn under kjøpsloven. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Det stemmer for øvrig DaButcher. Du kan saktens reklamere på prosjektoren innenfor 5 år dersom det er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven. Men... § 16. MangelTingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15... § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper ... Med andre ord, forbrukeren har ingen grunn til å forvente at pæren i en prosjekter varer i 5 år, med mindre det er blitt lovt eller opplyst, og dermed vil ikke ei ødelagt pære være en mangel som det kan reklameres på. Dette gjelder forbrukerkjøpsloven. Trådstarters tilfelle går inn under kjøpsloven. ja, men de fleste oppgir et forventet antall timer (dette må jo kunne ansees som et tall man da må kunne forvente - og ev. reklamere etter). Sier produsenten 3.000 timer og den ryker etter 100 timer, så må noe være gale (så fremt den har blitt installert og brukt etter instrukser). Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. august 2010 Del Skrevet 31. august 2010 Hvis prosjektoren står på et bord kan det være nok at noen kommer borti et bordben mens prosjektorpæren er varm. En liten rystelse er nok. Jeg har sett mange eksempler på dette. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå