Haawy Skrevet 6. august 2010 Rapporter Del Skrevet 6. august 2010 Hei! Jeg fyller snart 18 år og tenker at det er på tide at jeg legger litt mer vekt på klærne jeg bruker. Og jeg må bare takke Milanjo, fordi hvis ikke han hadde gjort det her hadde nok ikke jeg kommet på å gjøre noe liknende! Litt kort om meg: Som sagt tidligere så fyller jeg snart 18 år, men jeg ser nok et par år yngre ut. Dette har vært et lite problem, da jeg ikke vet hva jeg kan bruke uten at det ser for "voksent" ut og at klær passer for dårlig. Jeg er ikke så veldig høy, rundt 175-180 cm tipper jeg, og ganske tynn. Grunnen til at jeg gjør det her er fordi jeg føler "stilen" min nå er veldig enkel og kjedelig. Jeg har lyst til å få en stil som er mer personlig! Her er et par bilder av hvordan jeg klær meg typisk til hverdag: Beklager dårlige bilder, er ikke så vant med dette enda Stil jeg ønsker og liker: Jeg har jo lest en del her inne og sett gjennom bildetråden og diverse blogger (selv om det er lite), og det er mye jeg liker! Har funnet ut at jeg liker preppy-stilen ganske godt, men ser også at det lett kan bli for mye. En annen stil jeg har sansen for er en ganske simpel, men samtidig litt "rocka". Fra Hvilken stil _liker_ du å se?-tråden så har thrice postet en del bilder jeg liker, hvis det gir en liten pekepinn. Det er vanskelig å forklare, så jeg legger heller ut noen bilder! Det ble en del bilder, men håper dere klarer å få noe ut av dem! Problemet er at jeg ikke aner hvor jeg skal begynne, hva jeg skal kjøpe og hva som passer/ikke passer når det kommer til farger og passform. Hvordan jeg skal klare å kjøre noe ganske likt hver dag uten å ende opp med den stilen jeg har nå syntes jeg også virker litt vanskelig. Litt flaut, men det er derfor jeg spør dere om hjelp. Jeg har tenkt å legge litt penger i dette nå. Jeg trenger vel nesten en helt ny garderobe. Vil rundt 10000 holde i første omgang? Det eneste jeg vet jeg skal kjøpe meg, er klokke og den er medregnet i budsjettet. Håper det er noen der ute som vil hjelpe! 1 Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 6. august 2010 Rapporter Del Skrevet 6. august 2010 Følger med her Lenke til kommentar
Populært innlegg thrice Skrevet 7. august 2010 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 7. august 2010 (endret) Heisann. Hyggelig at du gir oss en sjanse til å hjelpe deg litt med stilen din. Aller først vil jeg gjerne gi deg et par tips jeg aldri husker på selv. 1 Vær klar over hva du skal ha, og vær konsekvent på det. 2 Plagg du kjøper burde kunne matches til mange plagg i en garderobe. 3 Passform er det viktigste, uansett. 4 Er du i tvil, dropp det. Det er ikke værre enn å henge av noe til slutten av dagen og komme tilbake hvis du er sikker på at det er det du vil ha. 5 Hvis du vil utvikle deg må du eksperimentere. Her er vi rede til å gi kritikk på det du kommer med under anonyme omgivelser, og hvis du er heldig er kritikken konstruktiv også Nå vet ikke vi hva som er i klesskapet ditt, så vi kan jo ta utganspunkt i alt annet enn undertøy og sokker. Utover det kan man dele opp investeringen i tre deler. Basis - høst/vinter - vår/sommer. Basisplagg vil danne fundamentet i garderoben din, og de fleste plaggene vil kunne brukes hele året. Plagg: -Ensfargede v-hals t-skjorter: H&M har noen veldig gode i organisk bomull til 79,90,- som kommer til å passe kroppsfasongen din veldig bra. Fokuser på hvite, sorte og blå i første omgang. Hvis du vil ha noe mer avslappet er jeg glad i Vailent t-skjortene på Carlings for 199,- De pleier å være ensfargede med en lomme på brystet. Skjorter: 1 hvit penskjorte 1 lyseblå penskjorte Det er veldig greit å investere litt i skjorter. Billige blir fort stygge i kragen, noe som synes veldig lett. en del her inne bruker tailorstore.no Ellers har House of Singles visstnok slimme skjorter til en billig penge. Skjortemerket heter Duke(s) hvis jeg ikke husker feil. V-halsgensere: Sort og navy er praktiske i første omgang. Men jeg har veldig sansen for en mørkegrønn fra PRL jeg har også. Du finner v-halser i de fleste klesforretninger. Men jeg ville muligens handlet på ralphlauren.com når de har salg. Du får en veldig god pris og mye for pengene. Jeans: I økonomiklassen blir Cheap Monday skrytt opp i skyene for "bang for the buck". Ellers er det anbefalt å skaffe seg et par rådenim jeans. Acne Max Raw(ord.pris 1200,- tror jeg) er veldig populært her inne, men du finner også fra Nudie, Dior Homme, Wrangler osv. Chinos I første omgang pleier folk vanligvis å gå for et par i khaki. Her er det vanskelig å anbefale noe konkret, men tatt i betraktning at du er såpass tynn ville jeg muligens sett på noen fra Velour(volt), NN.07 og Hansen & Jacob. Det er sikkert noen som har den kroppsfasongen her som kan svare bedre på det enn meg. Etter khaki pleier navy å være en sikker vei å gå før man kjører på med litt mer "knæsje" farger. Ulike tøybukser 1 Grå bomullsbukse. Kan brukes med skjorter, gensere og navy blazer. Blazer. 1 navy i første omgang. Den kan lett matches til alt du kan tenke deg, og brukes i mange ulike anledninger. Gensere (høst/vinter) 1 tykk ullgenser. Jeg liker de i grå, siden de er lett å matche med mange farger. 1 half-zip. Jeg foretrekker navy selv, siden fargen passer til hele året. Yttertøy(høst/vinter): 1 god høstjakke. Jeg bestilte faktisk Barbour Liddesdale i kveld fra Country Attire. Barbour er kjent for veldig god kvalitet på ytterjakkene sine. 1 vinterjakke. Til deg vil jeg anbefale en peacoat/losjakke. 1 god regnfrakk. Gjerne en mac eller trench. Men høyden og alder tatt i betraktning kan den ikke gå lengre enn til midt på lårene! Skjerf som matcher losjakken. Det er ikke alle som er like godt beskyttet i halsen som man skulle ønske. Jeg liker også å bruke skjerf med en tykk ullgenser istedenfor jakke en gang i blant når temperaturen synker ned mot 0. Høst- og vintersko 1 par gode boots til midtvinters. 1 par sko til høsten. Er selv på utkikk etter et par Clarks desert boots. Hvis det er noe annet du lurer på, eller om jeg bommet på hva du er ute etter så er det bare å spørre! Kan tipse om denne boken som Henrik C tipset meg om igjen. Kan se for meg at det kan bli mye god inspirasjon herfra. Bestilte fra amazon.com Endret 17. august 2010 av thrice 27 Lenke til kommentar
Makri Skrevet 7. august 2010 Rapporter Del Skrevet 7. august 2010 Ofte kan det være moro også å se på tøy som du tenker at det ville du ikke iføre deg, prøve det, og hvis du liker det halvveis, kjøp det. Gjorde det selv og er nå en stolt eier av lakserød dress i pusete stoff, den er kul når den kommer på, men ser juling ut i skapet. Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 7. august 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. august 2010 Jøss, tusen takk for raske svar! Jeg skal se litt nærmere på listen din thrice når jeg har tid. Drar på ferie i en uke så kommer nok ikke til å være så aktiv, men håper ikke dere slutter å gi tips for det! Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 7. august 2010 Rapporter Del Skrevet 7. august 2010 Thrice nevner veldig mye bra her, så det blir vanskelig å toppe hans innlegg. Angående Take Ivy så har jeg ikke fått den helt enda, men det jeg har sett virker veldig bra. Siden bildene er tatt av ekte studenter får man ikke den typiske lookbook-stilen, det blir hakket mer personlig. Et annet tips er å lese en del moteblogger, gjerne personlige, der kan du ofte finne mye bra inspirasjon. Kan anbefale deg å kikke på TheStyleBlogger, Street Etiquette, Prepidemic Magazine, Ivy Style, og Unbashedly Prep. I tillegg har Charles Bass på forumet her en blogg, TheFashionista.us Lenke til kommentar
fkm Skrevet 8. august 2010 Rapporter Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Les denne, så denne, og så denne. Endret 8. august 2010 av fkm 2 Lenke til kommentar
Jonas. Skrevet 8. august 2010 Rapporter Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Fkm: Den siste der passer bra for skoleelever også, dog kanskje med unntak av sportcoat-avsnittet... Det blir fort overkill. Edit: leif Endret 8. august 2010 av Jonas. Lenke til kommentar
fkm Skrevet 8. august 2010 Rapporter Del Skrevet 8. august 2010 Tja, kommer jo an på anledningen... På videregående var det helt normalt blandt vennene mine å ha på seg blazer når vi var på byen. Men når man er på skolen er det selvfølgelig overkill ja! Lenke til kommentar
Jonas. Skrevet 8. august 2010 Rapporter Del Skrevet 8. august 2010 Var på skolen jeg tenkte på nå På fest/byen er det selvsagt annerledes! Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 17. august 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Takk for linker fkm! Jeg skal prøve å lage en handlelsite ut ifra det dere har skrevet, så blir det shopping så fort jeg har fått lønning. Jeg må også få se om jeg får kjøpt Take Ivy og lest noen blogger. Jeg har skaffet meg et par chinos (i khaki og navy) og syntes de er mye bedre enn venlige dongeribukser, i hvert fall når det kommer til passform. Jeg skal prøve å få lagt ut noen bilder her i løpet av uka. Lenke til kommentar
fkm Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Om du ikke vet så mye om klær, og skal kjøpe bare en bok ville jeg ikke kjøpt Take Ivy. Tror ikke du vil få så mye ut av den. Kjøp heller en bok som forklarer litt grunnleggende om herreklær. The Gentleman er forholdsvis bra om man vil ha en grei innføring.. Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 17. august 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Jeg har vel råd til mer enn en bok. Men har sett rundt her at den også er anbefalt, så da får jeg vel bestille den og! Ser også at GQ snakkes godt om, noe jeg burde vurdere å abbonere på? Lenke til kommentar
thrice Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 (endret) GQ er ikke noen nødvendighet stilmessig. Men de har gode artikler og noen gode antrekk/tips. Enig med fkm angående Gentleman vs Take Ivy btw. Endret 17. august 2010 av thrice 1 Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 17. august 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Ok, jeg får se på det seinere da. Tar det aller mest nødvendige nå først. Første skoledag i morgen, blir chinos og svart v-hals genser for mye? Og veit heller ikke om jeg har noen sko som passer nå/til høsten, det er vel litt seint for seiliersko? Lenke til kommentar
thrice Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Jeg ville muligens tatt en navy v-hals hvis du har. Hvis du har et par enkle plimsolls(sko) går det fint. Seilsko går vel også greit ut august, men ikke noe jeg ville kjøpt så sent på sesongen. Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 17. august 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 (endret) Jeg har et par allerede, men må nok kjøpe meg et par høst-sko ganske snart. Noen tips? Edit: Og jeg har en v-hals i navy, så da blir det den. Kan sikkert få tatt et bilde av hvordan det blir. Endret 17. august 2010 av Haawy Lenke til kommentar
fkm Skrevet 17. august 2010 Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 det er vel litt seint for seiliersko? Vet ikke hvor du bor, men her i Oslo-området er det fortsatt rundt 25 grader hver dag, og folk går med shorts og t-trøye, så det er nok ikke for sent å gå med seilersko med mindre du bor på Svalbard. Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 17. august 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. august 2010 Ok. Det har bare vært veldig grått og kjedelig her, så føler at høsten allerede er her Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 19. august 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. august 2010 Sånn ble det til slutt! Hva er dommen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå