Gå til innhold

Hastighet og ping?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal snart flytte in i en ny leilighet. Jeg driver en del med online gaming, så jeg skulle gjærne hatt en linje som har god ping. Greia er at jeg er usikker på om hva som er viktigst, up eller download speed. Her er alternativene mine: 1000/512, 5000/1000, 8000/2000, 12000/3000, 26000/3000. Så da lurer jeg på om jeg vil merka stor forskjeld på disse. Om upload er viktigst så får jeg maks ytelse på 12000/3000, mens 26000/3000 vil ikke forbedre ping, å den er biligst av dem så da hadde d blitt den. Så, er 5000/1000 ett godt alternative, eller må jeg høyere opp får å få god ping?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ping og båndbredde er ikke det samme.

ping er hvor lang tid bitene bruker til den andre maskinen og båndbredde er hvor mange det kan sendes og mottas på en tidseenhet.

Bånbreddemessig trenger du vanligvis ikke all verden(spørs hvilke spill det er snakk om) men 5 Mib/s/1 Mib/s burde holde i massevis.

Det som vil bestemme pingen din er mer utstyret i sentralen du blir koblet opp mot, hvor i verden serveren du spiller på ligger og hvordan infrastukturen er fra deg til sentralen.

Endret av xaco
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og igjen er det lite trolig at hvilken båndbredde du går for har noe å si i forhold til ping. Du kan få vel så god ping med en 2 mbit linje som 20 mbit fra samme leverandør.

Det som også har noe å si er belastning på linjen. Om du laster torrents på omtrent 50% av linjekapasiteten samtidig som du spiller kan det påvirke ping, selv om du har nok båndbredde "til overs" for spillet. Det er ikke sikkert dette ville vært like merkbart om det var snakk om "vanlig" surfing (f.eks. her på forumet) istedenfor spilling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...