Gå til innhold

koster det for porto ved kjøp av ting over 300kr på nett fra utlandet?

Amant Nena

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du må betale 25% mva + gebyr for tollbehandling.

Hvis vi tar som eksempel at det du kjøpte kostet akkurat 300 kr. og at Posten tar over frakten av varen(e) når de kommer til Norge ser regnestykket slik ut:

300 kr * 1,25 = 375 kr. (ganger med 1,25 for å legge på norsk mva)

375 kr + 108 kr = 483 kr. (108 kr er for klareringen når varens verdi er mellom 200 og 1000 kr)

Noen varer er det også toll på i tillegg. Klær har vel f.eks. 10,7% man må legge på i tillegg.

Lenke til kommentar

Parfyme er, såvidt jeg vet, ikke tollbelagt. Men du må betale moms.

Og ja, du må også betale moms for frakten.

Men igjen, dersom varen koster *under* kr 200,- *uten* frakt, og beløpet *med* frakt overstiger kr 200,- så betaler du *ikke* moms.

Moms betales kun hvis *vareverdien* er kr 200,- eller mer.

Lenke til kommentar

hmmm... da kan det kanskje bli dyrt, men det er bare et sted jeg finner å kjøpe parfymen, den er svert sjelden og selges ikke i butikker (er jeg ganske sikker på), det er Michael Jackson parfymen jeg leter etter (ikke den som skal være laget av hans dna kode) den heter et eller annet med "Mystique de Michael Jackson" hvis det er noen som eer flinke på å finne sånne ting så tar jeg gjerne i mot hjelp :)

Lenke til kommentar

Kjøp det på eBay, legg som merk. i bestillingen at de ikke har merkelapper eller priser utenfor esken og at de sender den i en ganske anonym innpakning hjem til deg og slipp toll, osv.

Jeg kjøper nesten alt på nettet og får stort sett alt tilsendt i posten (du har kanskje stor postkasse, viss broren din handler mye på nett?) og betaler sjelden tollgebyrer og moms.

Hva er forresten regelen på varer som overstiger 1000,-?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva er forresten regelen på varer som overstiger 1000,-?

1000-kronershrensen gjelder gaver (ikke varer sendt fra firma/butikk e.l.). Beregning av toll og moms blir lik - men behandlingsgebyret kan være høyere. NB! verdien beregnes etter tollvesenets valutakurser når tollbehandling foregår (ankomst i Norge), ikke når varen er bestilt eller betalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...