DNA Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Nei, man MÅ ikke ha, men fin måte å finne gamle sjeler fra livet ditt på Det er vel en grunn til at du ikke har tatt kontakt med dem før nå. Hvis de virkelig var så spesielle personer i livet ditt så hadde du vel enten holdt kontakt eller tatt kontakt tidligere. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) 1. Tenk at du møter en person som du ikke kjenner, etterhvert som du blir bedre kjent spør du h*n: "Har du facebook?", h*n svarer nei. Hva hadde du tenkt om personen hvis du fant det ut på den måten? Vær ærlig... For min del gjør det ingenting at vedkommende ikke har Facebook, da jeg ikke dømmer personer etter slike bagateller. 2. Kjenner du alle facebook vennene dine irl? Har du i det minste sett de i den virkelige verden? N/A 3. Blir man litt avhengig av facebook hvis man starter? Ser for meg desperate oppmerksomhetskåte folk som spammer F5 i håp om at noen har skrevet noe til dem. Det er nok sikkert individuelt, folk kan jo bli avhengig av all slags bruk på Internett omtrent. Kjenner trangen til å oppdatere Mine Innlegg her på forumet stadig. 4. Har DU facebook? Nei! Konseptet har aldri appellert til meg, dog forstår jeg de som mener de trenger det. Endret 7. august 2010 av Enzyme X Lenke til kommentar
ToYBoi Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 1. Tenk at du møter en person som du ikke kjenner, etterhvert som du blir bedre kjent spør du h*n: "Har du facebook?", h*n svarer nei. Hva hadde du tenkt om personen hvis du fant det ut på den måten? Vær ærlig... Skal si det rett ut: Jeg hadde umiddelbart tenkt at personen er litt utenfor sosialt sett, det er trossalt MASSE som skjer på facebook. Mass eventer og hendelser blandt venner osv. man får beskjed om. Jeg kjenner kun en kar som ikke har facebook, og ja, han er litt utenfor sosialt sett. 2. Kjenner du alle facebook vennene dine irl? Har du i det minste sett de i den virkelige verden? Er 2-3 stk jeg aldri har møtt som har lagt meg til. 3. Blir man litt avhengig av facebook hvis man starter? Ser for meg desperate oppmerksomhetskåte folk som spammer F5 i håp om at noen har skrevet noe til dem. Kan bli avhengig, men med litt selvdisiplin går det bra. 4. Har DU facebook? Jepp Lenke til kommentar
nybb Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Jeg bruker knapt facebook-kontoen min. Jeg var en "motstander" da det kom, og så skaffet jeg meg det da jeg sluttet i 10. klasse for å holde kontakten med folk, osv. Kan ikke si jeg har brukt den så veldig mye til det formålet. Jeg anser facebook som en god måte å kontakte folk på, folk man gjerne ikke har noe spesielt "sterkt" forhold til fra før. F.eks. en jente man møtte en eller annen plass, på et kurs eller noe slikt. Da kan man sende en melding eller spørre om å bli venner og chatte osv. Å sende e-mail, sms eller noe lignende blir liksom litt "rart" for mange. Så, en slags akseptert måte å ta kontakt med andre på da. Ellers synes jeg mye er ufattelig tragisk. Men er jo kult å laste opp bilder og få kommentarer fra folk (a lá seriøse fotografier for dem som faktisk er interessert i slikt, tenker ikke på random festbilder hvor man kliner med en eller annen og holder en pils i hånden). Det som også er greit har jeg funnet ut, er å være medlem av diverse grupper som "Bergen Live" hvor man får info om kommende konserter osv. Jeg ser på alle som ikke har en facebook-profil som "kule" (i den sammenhengen), om ikke det er tydelig at de ikke har det kun pga de ikke vet hva det er. Du er en lame person da med andre ord? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) 1. Tenk at du møter en person som du ikke kjenner, etterhvert som du blir bedre kjent spør du h*n: "Har du facebook?", h*n svarer nei. Hva hadde du tenkt om personen hvis du fant det ut på den måten? Vær ærlig... 2. Kjenner du alle facebook vennene dine irl? Har du i det minste sett de i den virkelige verden? 3. Blir man litt avhengig av facebook hvis man starter? Ser for meg desperate oppmerksomhetskåte folk som spammer F5 i håp om at noen har skrevet noe til dem. 4. Har DU facebook? 1: Jeg spør nok hvorfor h*n ikke har det. Så kommer det jo an på hva svaret blir. Jeg syns ALLE burde ha en offentlig profil med navn, adresse, bursdag og profilbilde som minimum. Men helst et åpent, offentlig og fullt kompatibelt alternativ. 2: Jeg legger til/godtar en person på Facebook hvis personen oppfyller minst 2 av disse kravene: - Kjenner personen godt. - Har en tilknytning (familie, klasse, jobb, idrettsklubb, etc. (venners venner er ikke en tilknytning)) - Hatt en lengre og hyggelig samtale ansikt til ansikt - Lyst til å bli bedre kjent 3: Jeg for min del av "avhengig" av Facebook. Der får jeg vite hva som skjer, bygd nettverk, holde folk oppdatert om meg og chatte. Dessuten er min Android-telefon knyttet tett opp mot facebook. Det er ikke vanskelig for meg å holde meg unna nettsiden facebook, men jeg kunne ALDRI tenkt meg å slette profilen min. For meg blir det som å låse meg unna min sosiale omverden. 4: Uhm, ja. Endret 7. august 2010 av khaffner Lenke til kommentar
DNA Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Jeg syns ALLE burde ha en offentlig profil med navn, adresse, bursdag og profilbilde som minimum. Lenke til kommentar
Marte Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 1. Tenk at du møter en person som du ikke kjenner, etterhvert som du blir bedre kjent spør du h*n: "Har du facebook?", h*n svarer nei. Hva hadde du tenkt om personen hvis du fant det ut på den måten? Vær ærlig... - Hadde sikkert stussa over det, men heller tenkt som så at "Det er vel ikke for alle?". 2. Kjenner du alle facebook vennene dine irl? Har du i det minste sett de i den virkelige verden? - Absolutt ikke. Jeg gamer og har gamet mye, så mange av vennene mine er de jeg spiller med. 3. Blir man litt avhengig av facebook hvis man starter? Ser for meg desperate oppmerksomhetskåte folk som spammer F5 i håp om at noen har skrevet noe til dem. - Det er sikkert spennende og gøy i starten samtidig greit å fikle med mens man kjeder seg. Jeg sjekker facebook opptil flere ganger daglig, så kanskje litt? 4. Har DU facebook? - Jeg har facebook. Ordnet meg en konto i 2008 en gang. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Må man absolutt ha en facebook profil? Selvsagt ikke! Har ei noe fjesbok og kommer ei heller trolig aldri til å anskaffe det. Ser ikke nytten. Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 1. Hadde nok stusset litt over det, ser ikkje noko problem med å ha facebook. Hadde nok spurt "kvifor". Og basert meg på kva du svarte. Kva ville du svart? tror nok ikke jeg har et svar som får deg til å tenke "aha oook jeg forstår", men here goes. Jeg ønsker ikke å legge ut min egen fotobiografi på nettet, jeg vil ikke at folk skal vite når jeg dusjer, driter, pusser tennene, står opp, spiser til middag, trener, ser tv osv osv osv... Og jeg har fortsatt problemer med å forstå hvorfor folk faktisk har lyst å vite disse tingene, man må da kunne ha litt fuckings anonymitet og privacy i livet, spesielt på internett. Med mindre man er en attentionwhore eller en creeper som MÅ vite alt man kan få vite om alle h*n kjenner ser jeg ikke en god grunn for å få en facebook. Jaja man kan vel bruke det til å holde kontakten med venner som flytter vekk og slik, men jeg foretrekker da heller msn; et mindre "åpent" alternativ enn facebook. Facebook sammen med gruppepress presser de individuelle til å være mer åpne enn de ellers hadde vært, fordi det får dem til å føle seg mer utadvente, samt "fordi alle andre gjør det". Er ikke akkurat som at noen tvinger deg til å skrive hva du gjør på til enhver tid. Er ytterst få ganger jeg gidder å skrive hva som skjer i livet mitt. Som sagt tidligere i tråden så skriver jeg f. eks "FÅTT SKOLEPLASS, HYBEL, STIPEND OG LAPPENN!!! HERLIG DAG". Sånne ting er greit. Ellers bare slenger jeg ut en "hvem kjører idag?" i ny og ne om jeg trenger sjåfør til fest eller byen. Og mesteparten av det som skjer av fester og arrangementer formidles gjennom facebook, føler iallefall jeg. Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Du finner svært få sosialt oppegående folk med stort nettverk som ikke er på facebook. Sier ikke at man må ha det, men hvis jeg møter noen som ikke er på face så lurer jeg på hva som er galt. Lenke til kommentar
Populært innlegg Hrodebert Skrevet 7. august 2010 Populært innlegg Del Skrevet 7. august 2010 Hva som er galt? Hvorfor i huleste må det være noe galt? Personlig liker jeg å være en god venn å heller ha få gode venner, enn å være en dårlig venn, men å ha mange venner. Å ha 500+ "venner" på fjesbok imponerer meg heller lite. Å være "sosialt oppegående" handler vitterlig om mer enn å være aktiv på et nettsamfunn. Så her hadde jeg revurdert mine ordlag, om jeg var deg. 10 Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) Jeg gikk lenge uten facebook-profil, før jeg laget en av ren nysjerrighet. Jeg slettet den før en måned hadde gått. Jeg er lykkelig nok uten å vite detaljer om alle mine bekjente til en hver tid. Endret 7. august 2010 av Dermuszdel 1 Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Hva som er galt? Hvorfor i huleste må det være noe galt? Personlig liker jeg å være en god venn å heller ha få gode venner, enn å være en dårlig venn, men å ha mange venner. Å ha 500+ "venner" på fjesbok imponerer meg heller lite. Å være "sosialt oppegående" handler vitterlig om mer enn å være aktiv på et nettsamfunn. Så her hadde jeg revurdert mine ordlag, om jeg var deg. Det har ikke noe med deg personlig å gjøre, det er måten jeg tror mange vil oppfatte deg på. Det er slik samfunnet er bygget opp, det finnes normer og regler for hva som er "rett" og "galt". Over halve befolkningen i Norge er på Facebook og innenfor visse målgrupper (15-28 elns) er det tilnærmet 100 % deltagelse. Hvis man da per statistisk definisjon er en del av et mindretall, en minoritet, vil oppførsel som strider med "flertallet" BLANT MANGE oppfattes som rart (nå vet jeg ikke din alder eller sosiale posisjon, men jeg har INGEN bekjente som ikke er på facebook som er over 30 år. Ingen. Ikke én eneste. At folk klarer seg uten; fint. Jeg skal ikke tvinge noen, trådstarter spurte hvordan han ville bli oppfattet, jeg tror han umiddelbart vil bli oppfattet som en minoritet. Hvordan folk velger å forholde seg til det er en individuell sak. Jeg har bare kjent én som ikke har vært på facebook, han er ikke den mest sosialt oppegående personen jeg vet om, men han bestemte seg i februar elns for å få det han også. 1 Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Nja. Personlig tar jeg dette ikke. Som sagt, fjesbok imponerer ikke meg. Selv om undertegnede antagelig er midt i målgruppen for brukere av fjesbok har jeg aldri engang tenkt på å opprette en profil. Hvorfor? Flere grunner, først og fremst grunnet personvern. Er lite interessert i at hele verden kan lese personlige opplysninger (vet man kan blokkere dette). Har heller ingen interesse av å sitte å se i en skjerm når jeg skal snakke med folk. Undertegnede bruker også MSN, men den "gode samtale" finner du ikke på via internett. Den foregår ansikt til ansikt. At mange i Norge og verden benytter seg av fjesbok betyr ikke det samme som at de som ikke benytter tjenesten bør føle seg utenfor eller oppfattes som en "minoritet". Det betyr bare at man har forskjellige prioriteringer og kanskje heller ønsker å tilnærme seg kontakter annerledes, eller rett og slett ikke ser nyttebehovet. Selvsagt ser jeg massesuggesjonen som kan oppstå ved at "alle" bruker en bestemt tjeneste. Samme med klær, opplevelser ol. I alderen du referer til er denne enda sterkere dvs. man er enda mer påvirkelig, noe som igjen kan medføre mindre vilje til å stå i mot et eventuelt press. Det er således ikke noe nyt. Det var nå således dine uttalelser, sitat "Du finner svært få sosialt oppegående folk med stort nettverk som ikke er på facebook.", sitat slutt, som jeg reagerte på. Helt ærlig; dette stemmer ikke. Å være sosialt oppegående (hva nå enn det betyr i praksis) handler nettopp om å ta vare på sine venner og/eller kontakter, samt å være en god venn. Det har lite med nettsamfunn å gjøre. Et nettsamfunn kan i beste fall hjelpe deg med å holde kontakt med de venner/kontakter man kanskje ikke ser så ofte. Man blir ikke mer oppegående eller flinkere til å beholde sine kontakter om man sitter ørten timer daglig på fjesbok. Man kan faktisk utvikle et usunt forhold til sin sosiale krets om man aldri eller sjelden ser de ansikt til ansikt. Selv om alle dine bekjente bruker fjesbok, betyr ikke det at de samme gjelder for naboen, folk er forskjellige. Det samme er behovene. Hva angår trådstarter har vedkommende lite å frykte. 2 Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) Det var nå således dine uttalelser, sitat "Du finner svært få sosialt oppegående folk med stort nettverk som ikke er på facebook.", sitat slutt, som jeg reagerte på. Helt ærlig; dette stemmer ikke. Det er faktisk her du tar feil. Det er heller unntaket det du sier. Hvis majoriteten av en gruppe mennesker er deltager av noe, så vil de som er sosialt oppegående og har stort nettverk være på facebook. Det motsatte hører heller til unntaket. La oss bare si at jeg er i en posisjon hvor jeg kjenner og vet mange innenfor ulike type miljøer, og å hevde noe annet enn at det er uvanlig å ikke være på facebook er helt skivebom. Det er uvanlig. Om det er galt? Nei, men det er fortsatt svært uvanlig. Vi snakker i enkelte målgrupper noen svært få promille. Og av de særdeles svært få, så er sjansen for at de er sosialt oppegående og har stort nettverk ENDA mindre. Du må se forskjell på det å være en del av et mindretall og det å være sosialt tilbakestående. Det er ikke det vi snakker om her. Rent statistisk er det svært få i enkelte målgrupper, derfor vil du automatisk finne SVÆRT FÅ sosialt oppegående folk med stort nettverk som ikke er på facebook. De finnes, helt sikkert, det tviler jeg ABSOLUTT ikke på. De er likevel ekstremt få. Den uttalelsen du har sitert meg på står jeg ved, og det handler ikke om å diskriminere noen på noen som helst måte, det er rett og slett fakta. Endret 8. august 2010 av Bandidos-Pelle 2 Lenke til kommentar
DNA Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Bandidos logikken din er helt på jordet. Det er noe som kalles selvrespekt, noe enkelte folke enda har her i landet (jeg sier ikke at de som bruker Facebook ikke har det). Det å kunne avstå noe rett og slett av prinsipp eller fordi du ikke ser fordelen med det noe som jeg får et inntrykk av at Robert har gjort. Man trenger ikke følge saueflokken igjennom hele livet sitt bare for å være som alle andre, noe som du ser på som å være sosial. Det du (og andre) må klare å innse er at det faktisk er mange der ute med mange venner eller få og gode venner med et godt og innholdsrikt liv som rett og slett ikke bruker Facebook. Jeg husker selv da Pokémon var populært. Det var enkelte (ikke så mange, barn blir lett påvirket) som ikke fulgte trenden og de er vel helt normale selv om de ikke fulgte saueflokken. Som Robert sier; å være medlem av et nettsammfun gjør deg rett og slett ikke noe mer sosial. Å sitte på datamaskinen imens du trykker "liker" på et bilde eller "poke" jenta du er forelsket i får deg ikke noe sted. Jeg skal love deg at folk hadde satt pris på mer hvis du hadde hatt en samtale med dem i det virkelige liv og fortalt om hvor morsomt du hadde det på festen. Den jenta som du liker hadde nok også satt mer pris på om du hadde tatt initiativet i virkeligheten og kanskje "poket" henne der. Jeg prøver ikke å være alt for mye anti-Facebook her. Facebook har sikkert sine positive sider, men hver så snill og ikke trekk tråder mellom mangelen på en Facebook profil og hvor sosialt oppegående en person er fordi Facebook vennskap er IKKE liker sosiale og meningsfulle som vennskap i det virkelige liv. "Det Sosiale" er noe som først og fremst blir utført face to face i den virke verden. Endret 8. august 2010 av DNA 5 Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Du tar fortsatt feil. Det er ikke mange. Jeg sier ikke at de ikke eksisterer. Logikken din er helt på jordet fordi tall, undersøkelser og trender viser at det er EKSTREMT FÅ blant visse aldersgrupper som ikke er på facebook. Jeg husker vi hadde en undersøkelse på skolen min da jeg gikk i 3. klasse, hvilket er tre år siden. Den gang var det 2 stk blant alle 430 elever som ikke var på facebook. Det var tre år siden. Poenget mitt er ikke å fremstille folk som ikke er på facebook som unormale eller dumme. Jeg forklarer bare hvordan man blant mange blir oppfattet, fordi det i dagens samfunn er ekstremt få som ikke er på facebook sett i et større perspektiv. Vi snakker ikke om noe som har bitt interessen vagt til en viss aldersgruppe, slik pokemon var - vi snakker om en nettside som har over 500 millioner brukere worldwide. Du kan ikke sammenligne dette med jojo, pokemon eller basketballkort. Poenget mitt er at jeg bruker tall og statistikk for å underbygge en relativt selvforklarende teori, at dere ikke er villig til å forstå den er greit nok. Dere må ikke se dette som et angrep på de som ikke bruker facebook. Det finnes selvsagt oppegående folk som ikke har facebook, det er ikke mitt poeng - poenget mitt er at det er EKSTREMT FÅ RENT STATISTISK. Og av de EKSTREMT FÅ som ikke er på facebook innnefor visse aldersgrupper, hva er sjansen for at de er sosialt oppegående og har et stort nettverk? Liten. Enda mindre. Men de finnes - helt sikkert, selv om jeg ikke kan komme på et eneste navn. 2 Lenke til kommentar
DNA Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Det hadde vært fint om du kunne poste den statistikken til hvor mange som er på Facebook i de forskjellige aldersgruppene i Norge. Du hintet til at 100% (lol) av aldersgruppen min var på Facebook. Når du kommer med sånne påstander er det alltid lurt å vise til kilder. Det at bare 3 ikke hadde Facebook på din skole betyr jo ikke at det er sånn i resten av landet. Det kan rett og slett hende at ditt miljø er nettopp sånn. Selv kjenner jeg en del som ikke er medlem av Facebook som er er oppegående mennesker noe som strider imot din teori om at det bare er få. Jeg tviler også på at de har gjort en undersøkelse og spurt alle som ikke har Facebook om hvor sosiale de er. Jeg har ihvertfall aldri blitt spurt. Selv om det skulle vært sånn at de fleste har Facebook så burde det heller ikke gi det ett inntrykk av at "de få" som ikke har det som regel er venneløse. Det er ikke noe som du har skrevet som viser til det faktum at de som ikke har Facebook er "loners". Det du viser til er at flertallet bruker Facebook noe som fører til at de som ikke har det kanskje ikke blir sett på som "normale", men jeg ser ingen tråd mellom Facebook og ha venner i det virkelige liv. Jeg vet om en del "tapere" der ute uten mange venner i det virkelige liv, som ble mobbet av medelever rett og slett fordi de ikke så ut i måneskinn og hadde rare personligheter. ALLE disse er faktisk på Facebook og har ca. 500+ venner på friendlist. Endret 8. august 2010 av DNA 2 Lenke til kommentar
nybb Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Det der mange prater om, at de ikke vil bli medlem av Facebook av prinsipp, synes jeg er kraftig rart. Spesielt når man i tillegg begrunner det med at man ikke vil ha det fordi mange andre har det. Følge saueflokken osv. Hvorfor tror dere så ufattelig mennesker benytter seg av Facebook? Det er sinnsykt mange, nettopp fordi det er nyttig verktøy for veldig mange, også meg selv. Så den må man lengre ut på landet med, hvis man vil forklare hvorfor man ikke har Facebook, hos meg Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Jeg ønsker ikke å legge ut min egen fotobiografi på nettet, jeg vil ikke at folk skal vite når jeg dusjer, driter, pusser tennene, står opp, spiser til middag, trener, ser tv osv osv osv... Og jeg har fortsatt problemer med å forstå hvorfor folk faktisk har lyst å vite disse tingene, man må da kunne ha litt fuckings anonymitet og privacy i livet, spesielt på internett. Ingen tvinger deg til å skrive ned disse tingene på nettet. Ingen tvinger deg til å legge ut bilder av deg selv. Ingen tvinger deg til å miste noe av verken privatlivet ditt eller anonymiteten din. Det virker på meg som om mange tror at med en gang man har laget en Facebook-profil så Googler det deg og legger ut 100% av det den finner om deg. Det havner ikke mer på nettet enn det du legger ut selv. Om du ikke ønsker at det skal flyte masse saker om deg rundt så ikke legg ut masse saker om deg. Det er virkelig ikke værre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå