Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Må man absolutt ha en facebook profil?

Gjest gjest:D

Anbefalte innlegg

Gjest gjest:D

Så det har seg sånn at jeg ikke har facebook. Alle jeg kjenner har en profil, og de maser på meg om at jeg må få meg en også. Jeg har egentlig ikke særlig lyst, men jeg vurderer å gi inn for gruppepresset. Jeg liker ikke social-networking trenden i det hele tatt, hvorfor faen må enhver person legge ut livet sitt på internett?

Er facebook bare en trend som kommer til å gå over med tiden eller komme social-networking til å forbli populært i alle år? I mine øyne virker facebook kun som en online konkurranse om å ha flest mulig "venner".

Jaja her er spørsmålene jeg lurer mest på.

1. Tenk at du møter en person som du ikke kjenner, etterhvert som du blir bedre kjent spør du h*n: "Har du facebook?", h*n svarer nei. Hva hadde du tenkt om personen hvis du fant det ut på den måten? Vær ærlig...

2. Kjenner du alle facebook vennene dine irl? Har du i det minste sett de i den virkelige verden?

3. Blir man litt avhengig av facebook hvis man starter? Ser for meg desperate oppmerksomhetskåte folk som spammer F5 i håp om at noen har skrevet noe til dem.

4. Har DU facebook? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Tenk at du møter en person som du ikke kjenner, etterhvert som du blir bedre kjent spør du h*n: "Har du facebook?", h*n svarer nei. Hva hadde du tenkt om personen hvis du fant det ut på den måten? Vær ærlig...

Lur fyr som klarer å holde et fundament uten slik tull.

2. Kjenner du alle facebook vennene dine irl? Har du i det minste sett de i den virkelige verden?

Ikke alle! Det er morsomt å legge til folk jeg møter på Omegle eller blir kjent med over forumet. :)

3. Blir man litt avhengig av facebook hvis man starter? Ser for meg desperate oppmerksomhetskåte folk som spammer F5 i håp om at noen har skrevet noe til dem.

Man blir ikke avhengig, det er bare en grei måte å få meg seg hva som skjer, blir mer at du bare svipper innom regelmessig. Mer en rutine.

Ja!

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Prøv facebook? bare å melde deg ut om du ikke liker det.

Jeg for min del får med meg mye om hva som skjer (f.eks fester i helger osv) via facebook, og synes det er greit..

Jeg kan inrømme at jeg ikke kjenner alle jeg har på facebook, men de jeg ikke kjenner er familie og slikt jeg aldri har møtt som sender request om å bli venn..

Lenke til kommentar

Facebook er noe tull, du klarer deg lett uten.

Det de fleste ikke tenker på er at all informasjonen de legger ut på profilen sin, og forskjellige bilder som de kanskje ikke skulle ha lagt ut på nettet for enhver å se.

Det er mange forskjellige exploits og generele feil i facebook sitt security system som kan føre til at folk du ikke vil skal se bilder av deg eller finne ut informasjon om deg (til og med det som ikke er til display) kan få tak i det.

Denne artikkelen er jo også fin:

http://www.legalandrew.com/2007/07/21/facebook-and-the-law-8-things-to-know/

Mange fler der ute, men jeg orker ikke å lete.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

1) Det kommer litt an på alder. Bestefar på 94 er riktig nok på Facebook, men han er heller unntaket enn regelen. For folk på min egen alder (jeg er 19) så ville jeg nok tenkt at det er litt spesielt, og fordi jeg liker å diskutere slike ting ville jeg sannsynligvis spurt "hvorfor?" og så gjort mine tanker basert på svaret.

2) De aller fleste. Jeg godtar langt fra alle forespørsler, og er generelt kresen på hvem jeg legger til. Jeg har gjort noen få unntak for noen jeg har hatt mye kontakt med over nettet, i forbindelse med frivillig arbeid, men disse ser ikke så mye som de jeg virkelig kjenner. Familie har også begrenset tilgang, men det er en annen sak.

3) Ja, man blir avhengig, men man slipper å trykke F5 siden Facebook er nedsyltat i Ajax. :p

4) Det sier vel seg selv basert på det som er skrevet over.

Lenke til kommentar

1. Jeg hadde ikke trodd noe mindre om personen. Sikkert ikke den hippeste gaffelen i skuffen.

2. Ja.

3. Ikke i det hele tatt. Har vært pålogget 2-3 ganger elnosånt.

4. Ja.

5. Grunnen til at jeg misliker facebook er at jeg er en generelt fritt talende kar, både på nett og irl. På den andre siden sier jeg mye rart. Greit nok å være litt edgy med en jente på byen og sånt, men jeg vil ikke at mine exploits skal stå på nettet for alle å se, og til evig tid. En må liksom tenke grundig over hva en skriver på fjøsboka til enhver tid. Det føles litt falskt og passer meg dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg bruker knapt facebook-kontoen min. Jeg var en "motstander" da det kom, og så skaffet jeg meg det da jeg sluttet i 10. klasse for å holde kontakten med folk, osv. Kan ikke si jeg har brukt den så veldig mye til det formålet.

Jeg anser facebook som en god måte å kontakte folk på, folk man gjerne ikke har noe spesielt "sterkt" forhold til fra før. F.eks. en jente man møtte en eller annen plass, på et kurs eller noe slikt. Da kan man sende en melding eller spørre om å bli venner og chatte osv. Å sende e-mail, sms eller noe lignende blir liksom litt "rart" for mange. Så, en slags akseptert måte å ta kontakt med andre på da.

Ellers synes jeg mye er ufattelig tragisk. Men er jo kult å laste opp bilder og få kommentarer fra folk (a lá seriøse fotografier for dem som faktisk er interessert i slikt, tenker ikke på random festbilder hvor man kliner med en eller annen og holder en pils i hånden).

Det som også er greit har jeg funnet ut, er å være medlem av diverse grupper som "Bergen Live" hvor man får info om kommende konserter osv.

Jeg ser på alle som ikke har en facebook-profil som "kule" (i den sammenhengen), om ikke det er tydelig at de ikke har det kun pga de ikke vet hva det er.

Lenke til kommentar

Hadde spurt om h*n hadde msn vel... Har sansen for facebook, men stor respekt for dei som ikkje har og.

Alle som jeg har adda kjenner jeg, men er noen som jeg ikkje har truffet. Er litt morsomt og bli kjent med folk på face også. :p

Kommer ann på hvordan du bruker det og hvor gammel du er. Fjortisfaktoren lyser ofte igjenno, hos slike folk.....

Ja, og synest det er eit veldig greit verktøy.

Lenke til kommentar

La oss se litt på hva facebook har gjort med mans hverdagen.

Facebook er som et nytt internett. Facebook The Internet V2. Folk surfer ikke lengre på nettet, de får alt av nyheter gjennom facebook.

Skal ærlig innerømme at jeg heller ikke er så big fan av facebook. Jeg er kun venner med folk jeg kjenner, og derfor kan folk "Har du bare så lite venner?" mens andre folk er venner med mange folk som de ikke kjenner. Har en vennine av meg som har 1500 venner (lager inntrykk for at hun er populær). Så den enne dagen sjekket jeg litt gjennom profilen og fant ut at hun hadde lagt til 15 justin bieber's. Så det sier jo bare litt.

Jeg bruker kun facebook til å holde meg oppdatert på fester og trening, ellers litt livet til noen kamerater.

Vi mennesker pleier å følge strømmen. Jeg er en sta jævel som står imot strømmen.

Endret av Pijus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

har ikke facebook, og kommer aldri til å ha det fordi jeg ser ikke behovet for min del å ha det. Har mennesker i det virkelige liv, mobil, jobb, unger. Så diskusjon.no da rekker jeg ikke mer.

Jeg har bare ikke lyst å dele livet mitt på facebook med alle, hva jeg driver med, når. Hva som skjer i livet mitt osv. Det er noe jeg holder for meg selv om mine nærmeste. Men igjen det er meg, for andre så er det noe annet. SÅ er ikke negativ til Facern. Men har bare ikke nytte av det selv(Eller interesse).

Lenke til kommentar

Hadde vært litt rart, virker som om alle har facebook nå for tiden. Men hadde ikke dømt han på noen negativ måte.

De aller fleste, ja.

Skal innrømme at jeg er litt avhengig av Facebook. De første tre fanene jeg åpner er Facebook, CG og diskusjon.no

4. Har DU facebook?

Jepp, vært der i 3 år.

Lenke til kommentar

1.

Hadde nok stusset litt over det, ser ikkje noko problem med å ha facebook. Hadde nok spurt "kvifor". Og basert meg på kva du svarte.

Kva ville du svart?

2.

Vennane mine på facebook er faktiske venner, som eg lett kan slå av ein prat med, og eg er med i Real life.

3.

Er du veldig oppmerksomhetssjuk, så kan det nok bli eit problem. Sjølv har eg ikkje noko problem med det. Sjekker facebook når eg er innom datan.

4.

Ja.

Lenke til kommentar

Første ordet som slår meg er outsider. Men kommer ann på grunnen din. Hadde det vært "Driter i sånn tull", hadde jeg synes du hadde vært rar ja.

Kjenner alle i den form at jeg vet hvem det er, og for min del trenger det ikke å være noe mer enn det for å bli min venn.

Ja. Man føler man kan ha godt glipp av noe hvis man ikke har vært der på en stund. All sladder kommer jo der, hvem som blir sammen med hvem, bilder fra fylleturer, generelle hendelser. Man blir jo oppdatert på alt, men ikke på den måten at må du sitte der hver bide sekund.

Ja såklart. Det er jo en genial måte å holde og få kontakt på. MSN er ut etter min mening, chatting foregår nå på face, og man kan finne igjen folk aka damer etter f.eks fester osv.

Ingen sier at du må legge ut alt det du gjør, men det er ihvertfall morro og oppdatere seg hva som skjer med andre.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

1.

Hadde nok stusset litt over det, ser ikkje noko problem med å ha facebook. Hadde nok spurt "kvifor". Og basert meg på kva du svarte.

Kva ville du svart?

tror nok ikke jeg har et svar som får deg til å tenke "aha oook jeg forstår", men here goes.

Jeg ønsker ikke å legge ut min egen fotobiografi på nettet, jeg vil ikke at folk skal vite når jeg dusjer, driter, pusser tennene, står opp, spiser til middag, trener, ser tv osv osv osv... Og jeg har fortsatt problemer med å forstå hvorfor folk faktisk har lyst å vite disse tingene, man må da kunne ha litt fuckings anonymitet og privacy i livet, spesielt på internett.

Med mindre man er en attentionwhore eller en creeper som MÅ vite alt man kan få vite om alle h*n kjenner ser jeg ikke en god grunn for å få en facebook. Jaja man kan vel bruke det til å holde kontakten med venner som flytter vekk og slik, men jeg foretrekker da heller msn; et mindre "åpent" alternativ enn facebook. Facebook sammen med gruppepress presser de individuelle til å være mer åpne enn de ellers hadde vært, fordi det får dem til å føle seg mer utadvente, samt "fordi alle andre gjør det".

Lenke til kommentar

Hvis du oppretter en facebook profil og legger til venner på den, så forventer de at du skal bidra like mye som dem, dette presset får deg til å legge ut mer og mer, og jeg liker det ikke.

Lenke til kommentar

1.

Kva ville du svart?

tror nok ikke jeg har et svar som får deg til å tenke "aha oook jeg forstår", men here goes.

Jeg ønsker ikke å legge ut min egen fotobiografi på nettet, jeg vil ikke at folk skal vite når jeg dusjer, driter, pusser tennene, står opp, spiser til middag, trener, ser tv osv osv osv... Og jeg har fortsatt problemer med å forstå hvorfor folk faktisk har lyst å vite disse tingene, man må da kunne ha litt fuckings anonymitet og privacy i livet, spesielt på internett.

Med mindre man er en attentionwhore eller en creeper som MÅ vite alt man kan få vite om alle h*n kjenner ser jeg ikke en god grunn for å få en facebook. Jaja man kan vel bruke det til å holde kontakten med venner som flytter vekk og slik, men jeg foretrekker da heller msn; et mindre "åpent" alternativ enn facebook. Facebook sammen med gruppepress presser de individuelle til å være mer åpne enn de ellers hadde vært, fordi det får dem til å føle seg mer utadvente, samt "fordi alle andre gjør det".

Du trenger ikke skrive noe om hva du gjør... Det gjør ikke jeg... gledesutbrudd som... "FÅTT SKOLEPLASS, HYBEL, STIPEND OG LAPPENN!!! HERLIG DAG" derimot, det skriver jeg. Ellers så liker jeg det å finne igjen folk jeg ikke har møtt på lenge, og jeg, klarer faktisk å bruke det til litt flørting :p

Lenke til kommentar

Har på følelsen av at Facebook/liknende sosiale medier vil oppføre seg som mobiltelefoner. Du klarer deg fint uten de, og verden gikk rundt før de kom. De virket litt merkelige og unyttige når de var nye, men etterhvert er det litt lett å havne litt på utsiden om du ikke har en. Selv om det er litt trist å måtte bære rundt på en mobil hele tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...