Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dyr service på VW Touran - Bør jeg ta den?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Takk for alle svar!

 

"FIKSE: Himmel og hav, du svir av myyye peng på bil! 20K for en service med ny reim, er omtrent dobbelt av hva Citroen tok på min forrige bil, en Xsara med 1.6 bensin. Skulle tro det er mye samme jobben; reim, strammehjul, vannpumpe, og en ordinær service med ymse filtre og væsker.

En bekjent, som har en Golf 1.6, fikk "tilbud" om 12K på merkeverksted for bare reimbytte (med strammehjul og pumpe). Han fikk tatt jobben for halve prisen på et verksted som består av folk som har lang erfaring med VAG. Så er du plassert i Bergens-området så kan jeg muligens hjelpe deg med å få halv pris på reimen iallfall :new_woot:"

0

 

 

Ja, jeg bor i Bergens-området, så det blir litt kav å reise til Sverige. Jeg tar kontakt med deg via en PM :)

 

"LOGIMAN:

 

Men servicen til 10 000kr må være temmelig omfattende, da jeg synes denne er noe over normalt dyr. Men nå aner jeg ikke hva som skal gjøres."

 

 

Hmmm. Det vet jeg vel egentlig ikke selv heller, rent umiddelbart. Sa kun til han jeg snakket med at det var en Hovedservice, og sa gav han meg den prisen som var nevnt innledningsvis.

 

"FIKSE:

 

OP har ikke nevnt hvor han bor. Bor han i Oslo, så er jo Sverige gjerne et alternativ. Bor han derimot på vestlandet, er det ikke like lønnsomt. Det var grunnen til at jeg nevnte at det faktisk finnes skikkelige verksteder som trolig kan gjøre jobben til en helt annen pris, med samme kvalitet og garanti. :w00t:"

 

Jeg har nå innhentet svar fra et annet verksted, ikke merke, som jeg har hørt er bra. De skulle ta 12 002 for samme jobben som merkeverkstedet skulle har 20 000 for. Da var prisen på service 4780, og resten gikk på reg.-reimen+vannpumpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har hatt mange biler med registerrem, og med enkel 8V-motor med en kam betalte jeg ca 100 for remmen, og byttet den selv (Opel 1.6). På den siste jeg hadde med rem var det trangere å komme til, mer komplisert konstruksjon, og prisen ble over 5000 for å bytte. På de to siste bilene jeg har kjøpt har jeg passet på å velge motor med registerkjede i stedet for rem. Denne skal (normalt) aldri byttes eller justeres, den er vedlikeholdsfri og selvstrammende. Ikke noe hjelp for de som allerede har bil med rem, selvsagt, men kan kanskje være noe å tenke på ved neste bilbytte?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mange biler med registerrem, og med enkel 8V-motor med en kam betalte jeg ca 100 for remmen, og byttet den selv (Opel 1.6). På den siste jeg hadde med rem var det trangere å komme til, mer komplisert konstruksjon, og prisen ble over 5000 for å bytte. På de to siste bilene jeg har kjøpt har jeg passet på å velge motor med registerkjede i stedet for rem. Denne skal (normalt) aldri byttes eller justeres, den er vedlikeholdsfri og selvstrammende. Ikke noe hjelp for de som allerede har bil med rem, selvsagt, men kan kanskje være noe å tenke på ved neste bilbytte?

Definitivt et poeng, spesielt om intervallet er helt nede på 60.000, som enkelte har. Problemet er vel at utvalget motorer med kjede er heller begrenset?

Kjører selv minst 30.000 årlig, og om en reim koster 10.000,- som skal byttes hver 60.0000 så er det 4-500,- per måned, bare i reim.

 

Hmm, det blir himla mye øl det ;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Enig i det. Opel har det på de mindre motorene, VAG begynner å få det på enkelte, mange japser har hatt det hele tiden. Dessverre vet nybilselgerne ofte ikke noe om dette, selv om det er unntak.

Lenke til kommentar

Tydeligvis flere enn jeg tippet da altså :-) Har selv en Opel med 2.2 diesel med kjede, men den motoren er ikke i salg lengre.

På tidligere nevnte Citroen Xsara byttet jeg reim på 122K og 5 år, så godt som helt på tidspunktet etter hva fabrikanten sier. Citroen endret etter en tid intervallet fra 120 til 100. Og det var flaks at den reimen holdt så lenge. Det ene var at den var slitt ned til ca 2/3 bredde, samt at store biter var revet av. På en tidligere Camry røk den 10K før den skulle byttes, der var motor lykkeligvis av typen som tålte slikt. Nye reimen på Camryen hoppet over ett hakk en kald vinterdag, etter at "verkstedet på hjørnet" hadde gjort en heller "slapp" jobb...

På MC har det jo vært normalt med kjede i mange år, og bare unntakene som bruker reim. Det er vel noen som bruker tannhjul også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når vi først er inne på teknologi, er det nok kun gamle V-motorer med senterkam (i blokken) og støtstenger som bruker drev (tannhjul) for å drive kammen. Jeg har også hatt MC med kjededrift, og her røk selve kjedet en gang, så helt problemfritt er heller ikke kjede. Jeg har bare gode erfaringer med de bilene jeg har hatt med kjededrift.

Lenke til kommentar
...kun gamle V-motorer med senterkam (i blokken) og støtstenger som bruker drev (tannhjul) for å drive kammen...

Dette gjelder også flere amerikanske rekkeseksere med kammen på siden av motoren og støtstenger. Var med og skiftet slike drev på en 4,2-liter rekkesekser i dag faktisk. Et av drevene sprakk i forbindelse med kamskifte, men holder vanligvis over 40 år i daglig bruk..! Disse motorene ble produsert til langt ut på 1990-tallet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Opels "gamle" CIH-motorer i Ascona/Rekord mfl (1.6, 1,9, 2.0 m.fl.) har kammen i toppen, men den er ikke overliggende, dvs den har korte støtstenger. Den har kjededrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...