Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dyr service på VW Touran - Bør jeg ta den?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en Touran 2003 som skal til service nå. Kjørt 96000 nå. Siste service var på 72300.

 

Merkeverksted sier at registerreim må skiftes nå (5 år eller 120 000), og da blir service+skifte registerreim (m/ vannpumpe) kr 20 000.

 

Har akkurat lagt ut 20 000 på en annen bil, så nå føler jeg at pengene renner ut.

 

To spørsmål:

 

1) Tidligere har jeg vært vant til at å skifte registerreim før den ryker koster rundt 5-6000, ikke 10000 (men så har jeg da heller ikke gjort det på merkeverksted). Er ikke 10 000 dyrt for å skifte en registerreim som ikke har røket?

 

2) Bilen er importert fra Tyskland. Jeg har kjøpt den via en forhandler i Norge. Jeg vet ikke om det verkstedet som har tatt service i Tyskland er et merkeverksted, eller ikke. Det heter "MotoMania GMBH - KFZ-Werkstatt"

 

Vi skal **kanskje** selge bilen videre. Hva synes dere; bør jeg ta service + reg.reim på merkeverksted. Vil det lønne seg, eller kan jeg få det en god del rimeligere på vanlig verksted?

Endret av toretang5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Himmel og hav, du svir av myyye peng på bil! 20K for en service med ny reim, er omtrent dobbelt av hva Citroen tok på min forrige bil, en Xsara med 1.6 bensin. Skulle tro det er mye samme jobben; reim, strammehjul, vannpumpe, og en ordinær service med ymse filtre og væsker.

En bekjent, som har en Golf 1.6, fikk "tilbud" om 12K på merkeverksted for bare reimbytte (med strammehjul og pumpe). Han fikk tatt jobben for halve prisen på et verksted som består av folk som har lang erfaring med VAG. Så er du plassert i Bergens-området så kan jeg muligens hjelpe deg med å få halv pris på reimen iallfall :new_woot:

Lenke til kommentar

Reimen kan du skifte selv for en hundrelapp eller to.

Det vil være svært interessant om du kan forklare litt mer inngående hvordan du mener dette er mulig. Sist jeg sjekket kostet en registerreim, med strammehjul, minst en tusenlapp. I tillegg skal/bør vannpumpen byttes. Hvordan skal man klare det til en hundrings? Stjele reimen??

Lenke til kommentar

På biltema selger de reimer for 500kr (+ -). Vannpumpen var selvfølgelig ikke tatt med i vurderingen.

Fra knappe 500,- til 1.900,- er ikke i nærheten av 1-200,- som du nevnte. Samtidig mangler vannpumpe. Samtidig må jobben gjøres, og du må ha verktøyet.

Ser poenget ditt; en KAN gjøre det hele langt rimeligere selv, MEN glem 1-200,- Skal jobben gjøres så det kan sammenlignes med hva verkstedet har gitt pris på, må en legge på en null på det beløpet du nevnte. Samtidig bør en ha momentfjær for å stramme fjæren. Det er ikke et verktøy de fleste har liggende i garasjen sin, for å si det mildt :dribble:

En annen ting er om det er så smart å kjøpe slikt på Biltema. Det KAN være helt grei kvalitet, men på de fleste motorer idag så ryker toppen om reimen ryker. Biltema har null ansvar i så måte, dvs du kan få ny reim av de, om den ryker... I.f.t. prisene der, så er det ikke noe særlig å spare på å handle merkevare/originalvare (faktisk ser jeg at prisen på reim til min gamle Citroen er identisk med det jeg ga for merkevare), og iallfall ville jeg ha sovet bedre med "garantert" skikkelig vare.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

20K for en service med ny reim, er omtrent dobbelt av hva Citroen tok på min forrige bil, en Xsara med 1.6 bensin.

 

Til gjengjeld vil du da slite med utslitte bærekuler, tett varmeapparatregister, osv osv osv, på en Fransk bil etter bare 30-50.000 kilometer..

Så hvem som har gjort den lureste investeringen gjenstår å se.

Lenke til kommentar

 

Til gjengjeld vil du da slite med utslitte bærekuler, tett varmeapparatregister, osv osv osv, på en Fransk bil etter bare 30-50.000 kilometer..

Så hvem som har gjort den lureste investeringen gjenstår å se.

Steike meg, er det DET som er temaet her da? Franske mot tyske? Har du kanskje en folkevogn du da? I så fall beklager jeg om jeg pirket i ditt VAG-ego... :wallbash:

 

Eneste grunnen til at jeg nevnte Citroen er fordi det merket er ganske gjennomsnittlig på verkstedspriser, og fordi registerreimen er ganske likt plassert til de VAG-ene jeg har sett på, så jobben kan sammenlignes.

 

Forøvrig kan jeg fortelle at den Citroen-en (Xsara 1.6 2001) er definitivt den rimeligste bilen jeg har hatt, og jeg har hatt endel, også tyske.

Lenke til kommentar

...si det til min kamerat.. kona hans hadde Renault Megane når de møttes. (Renault er en del av PSA konsernet, hvor Citroen og Peugeot også er med..)

Han har bytta halve bilen. Tipper alt sammen ville ha kostet 80.000 på verksted. Og når de solgte den fikk de åtte tusen....

Kjøper man fransk bil kjøper man seg en utgift. Da er det nok mye lurere å kjøpe japansk/koreansk eller tysk.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

...si det til min kamerat.. kona hans hadde Renault Megane når de møttes. (Renault er en del av PSA konsernet, hvor Citroen og Peugeot også er med..)

Han har bytta halve bilen. Tipper alt sammen ville ha kostet 80.000 på verksted. Og når de solgte den fikk de åtte tusen....

Kjøper man fransk bil kjøper man seg en utgift. Da er det nok mye lurere å kjøpe japansk/koreansk eller tysk.

Du skriver mot bedre vitende. Renault har intet med PSA å gjøre. En annen ting er at slike eksempler du viser til her kan du finne hos ALLE bilmerker.

 

Blir omtrent like smart som å si at brødskiver er dumt å spise, fordi du har hørt om en som kjøpte et gammelt/dårlig brød.

 

Hva i %¤#"# har dette med prisen på bytte av registerreim på en Touran å gjøre?

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Reis til sverige å få det gjort der, er nok myyye billigere. Vag er noe av det værste jeg vet å skru på. Skifta reg reim på en passat på skolen. Måtte demontere hele fronten. Kanskje de bør begynne å sette av litt mer plass til motoren.

 

blir litt feil å sammenligne med passat.. touran har motoren på tvers, passat 1997-2005 har motoren på langs

 

edit:

fronten må jo ikke demonteres.. bare løsnes og dras fram ca 15 cm.. "service-stilling"

fra 2006 fikk passat motoren på tvers igjen

Endret av joka
Lenke til kommentar

slike eksempler du viser til her kan du finne hos ALLE bilmerker.

 

Det kan man sikkert, men de som eier fransk bil opplever dette laaaaangt oftere enn andre. I tilfelle andre bilmerker er det ofte snakk om en "mandagsbil", mens de franske selskapene nærsagt kun produserer mandagsbiler, den ene bilen uten problemer er jo den de produserte i godt rødvinsslag på en fredag mens de hele resten av uka lagde kun mandagsbiler.

Kjøper du fransk bil får lommeboka svi for verkstedregningene. Sånn er det bare.

 

Hva i %¤#"# har dette med prisen på bytte av registerreim på en Touran å gjøre?

 

Det var jo du som kom dregende med at det var så mye billigere å eie fransk bil, så det får du bare spørre deg selv om.

Lenke til kommentar

Rundt 10 000kr koster det desverre på mange biler i dag å få skiftet reg reim. Regreimsettet koster mellom 2-3000kr resten er jobben. Eldre biler med 8V og mye bedre plass i motorromet, tar selvsagt jobben mye kortere tid og kan da koste fra 3000kr, Det kan man ikke sammenligne med nye biler der motorommet er tettpakket. Eneste måten å få dette billigere på, er å resie til Sverige og få det gjort der. Da sparer du opptil 50% fordi delene er rimligere, samme med timeprisen. Tyskland er enda billigere enn Sverige igjen. Billigste er å gjøre det selv, men det krever at du har peiling og ikke minst verktøyet. Registerreim er ikke bare noe man hiver på som en vanlig kilerem til generator.

 

En registerreim som har ryki vil ikke gi deg en regning på 10 000kr. Vi snakker fort om både 30-40 000 kr og høyere (med mindre man har en bil der ventilene går klar av stemplene ved brudd).'

 

Men servicen til 10 000kr må være temmelig omfattende, da jeg synes denne er noe over normalt dyr. Men nå aner jeg ikke hva som skal gjøres.

 

Uansett service må du bare ta, ellers er ikke bilen mye driftsikker. Så skal du spare penger gjør det i Sverige om du kan.

Lenke til kommentar

De som eier VAG-bil opplever dyre verkstedopphold langt oftere enn andre. I tilfelle andre bilmerker er det ofte snakk om en "mandagsbil", mens de VAG-selskapene nærsagt kun produserer mandagsbiler, den ene bilen uten problemer er jo den de produserte i godt schnaps-lag på en fredag mens de hele resten av uka lagde kun mandagsbiler. Kjøper du VAG-bil bil får lommeboka svi for verkstedregningene. Sånn er det bare.

 

 

Nevner bare turboras, sentrallås-trøbbel, vindusheisere på fylla, slark i forhjulsoppheng og diverse elektronikkfeil, startproblemer osv som praktisk talt alle VAG-biler rammes av. Har du ikke hatt feil på det allerede, så kommer det når det passer som dårligst. Beregn utgift på 15 000 kroner pr halvår. I tillegg kommer de vannvitte dyre service (som denne tråden viser).

 

I tillegg sliter de clutch dobbelt så fort som andre biler, men der sitter årsaken vanligvis bak rattet.

Endret av spøkelse
Lenke til kommentar

Rundt 10 000kr koster det desverre på mange biler i dag å få skiftet reg reim. Regreimsettet koster mellom 2-3000kr resten er jobben. Eldre biler med 8V og mye bedre plass i motorromet, tar selvsagt jobben mye kortere tid og kan da koste fra 3000kr, Det kan man ikke sammenligne med nye biler der motorommet er tettpakket. Eneste måten å få dette billigere på, er å resie til Sverige og få det gjort der. Da sparer du opptil 50% fordi delene er rimligere, samme med timeprisen. Tyskland er enda billigere enn Sverige igjen. Billigste er å gjøre det selv, men det krever at du har peiling og ikke minst verktøyet. Registerreim er ikke bare noe man hiver på som en vanlig kilerem til generator.

 

En registerreim som har ryki vil ikke gi deg en regning på 10 000kr. Vi snakker fort om både 30-40 000 kr og høyere (med mindre man har en bil der ventilene går klar av stemplene ved brudd).'

 

Men servicen til 10 000kr må være temmelig omfattende, da jeg synes denne er noe over normalt dyr. Men nå aner jeg ikke hva som skal gjøres.

 

Uansett service må du bare ta, ellers er ikke bilen mye driftsikker. Så skal du spare penger gjør det i Sverige om du kan.

 

Du sikter vel til mitt eksempel. Grunnen til at jeg viste til den Xsara-en jeg hadde, var at den nettopp har en 16V motor som er tverrstilt, og fordi jeg har tittet nedi motorrommet til Touran-en, og ser ikke den store forskjellen i plass. Dog uten at jeg har byttet reim på noen Touran-er, ennå...

OP har ikke nevnt hvor han bor. Bor han i Oslo, så er jo Sverige gjerne et alternativ. Bor han derimot på vestlandet, er det ikke like lønnsomt. Det var grunnen til at jeg nevnte at det faktisk finnes skikkelige verksteder som trolig kan gjøre jobben til en helt annen pris, med samme kvalitet og garanti. :w00t:

Lenke til kommentar

Rundt 10 000kr koster det desverre på mange biler i dag å få skiftet reg reim. Regreimsettet koster mellom 2-3000kr resten er jobben. Eldre biler med 8V og mye bedre plass i motorromet, tar selvsagt jobben mye kortere tid og kan da koste fra 3000kr, Det kan man ikke sammenligne med nye biler der motorommet er tettpakket. Eneste måten å få dette billigere på, er å resie til Sverige og få det gjort der. Da sparer du opptil 50% fordi delene er rimligere, samme med timeprisen. Tyskland er enda billigere enn Sverige igjen. Billigste er å gjøre det selv, men det krever at du har peiling og ikke minst verktøyet. Registerreim er ikke bare noe man hiver på som en vanlig kilerem til generator.

 

En registerreim som har ryki vil ikke gi deg en regning på 10 000kr. Vi snakker fort om både 30-40 000 kr og høyere (med mindre man har en bil der ventilene går klar av stemplene ved brudd).'

 

Men servicen til 10 000kr må være temmelig omfattende, da jeg synes denne er noe over normalt dyr. Men nå aner jeg ikke hva som skal gjøres.

 

Uansett service må du bare ta, ellers er ikke bilen mye driftsikker. Så skal du spare penger gjør det i Sverige om du kan.

 

Du sikter vel til mitt eksempel. Grunnen til at jeg viste til den Xsara-en jeg hadde, var at den nettopp har en 16V motor som er tverrstilt, og fordi jeg har tittet nedi motorrommet til Touran-en, og ser ikke den store forskjellen i plass. Dog uten at jeg har byttet reim på noen Touran-er, ennå...

OP har ikke nevnt hvor han bor. Bor han i Oslo, så er jo Sverige gjerne et alternativ. Bor han derimot på vestlandet, er det ikke like lønnsomt. Det var grunnen til at jeg nevnte at det faktisk finnes skikkelige verksteder som trolig kan gjøre jobben til en helt annen pris, med samme kvalitet og garanti. :w00t:

 

 

 

Jeg var hos VW i FLensburg i sommer med min Touran. De skiftet registerreim (inkl. vannpumpe og hjul) + stor service + skifte av to støtdempere bak. Betalte 1200 Euro (ca. 9000 norske). Det var til og med shuttlebuss til sentrum av byen, så kom de og hentet oss ved fire tiden. Makan til god service! Kan absolutt anbefale dette, særlig ved store servicer. De snakket også dansk så språk var inte problem..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...