Gå til innhold

Kjøpe andel eller selveier - hva er mest økonomisk lønnsomt?


MrL

Anbefalte innlegg

Person 1: Jeg tror prisene kan komme til å falle.

Person 2: Jeg tror prisene kan komme til å stige.

 

Hvis denne delen av debatten inneholder noe mer setter jeg pris på om noen kan gjøre det klart for en langsynt stakkar.

 

Hva tror du om en situasjon der boligmarkedet faller og at rentene beveger seg lavere enn det laveste utkastet fra Norges Bank uten at det hjelper markedet igang igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tror du om en situasjon der boligmarkedet faller og at rentene beveger seg lavere enn det laveste utkastet fra Norges Bank uten at det hjelper markedet igang igjen?

Tror du er ganske langt ute på venstresiden av tetthetskurven der ...

 

Det er vel bare relevant dersom man har tenkt til å selge i den perioden?

Nja, ikke egentlig. Du kunne jo alternativt leid i denne perioden og kjøpt etter at prisene var ferdig med å falle. Problemet er selvsagt at du aldri kan gjette på forhånd om prisene faktisk kommer til å falle, og i tilfelle når eller hvor mye.

 

Vi kan ta investeringslogikken i dette et par hakk videre om vi innfører et par antagelser:

(i) alle boliger øker/synker i pris med samme endringer

(ii) en kan bestemme seg for en boligstørrelse som vil være passelig over tid

 

Om markedet stiger og du har kjøpt bolig i rett størrelse har dine forpliktelser (behovet for bolig) økt i pris akkurat like mye som du har tjent på å eie, om markedet synker er tapet på samme nivå som forpliktelsen du ikke lengre har. Om en er i nærheten av å kunne forutse når prisene kommer til å falle og stige blir det mer komplisert – da kunne du valgt å holde deg ute de periodene du forutså prisfall, og investere som besatt når du trodde prisene ville gå i været.

 

Å forutse prisutvikling er ikke en enkel sport.

Lenke til kommentar

Problemet er selvsagt at du aldri kan gjette på forhånd om prisene faktisk kommer til å falle, og i tilfelle når eller hvor mye.

 

Jeg føler meg ihvertfall sikker på at realprisen kommer til å falle for en gjennomsnittlig norsk enebolig. Jeg har litt problemer med å tro at oddsene er i favør av noe annet enn en nedgang.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er hva denne grafen egentlig sier. Vi har i omtrent samme periode fått ekstremt mye strengere regler for hvordan boliger skal bygges, og det vil nødvendigvis få betydning for prisene.

 

Det kan jeg bekrefte. Senest i fjor kom det nytt krav til isolering av grunnmur. Bare det ga en god smell for mange husbyggere. Ikke nok med det har jeg også fått bekreftet av et bygge selskap av de måtte nå legge på 10% på alle material kostnader da dette har også økt betraktelig de siste årene.

Lenke til kommentar

Byggekostnader har økt mye, men selv høye anslag ligger ganske langt under den prisutviklingen vi har sett. En stor andel av prisutviklingen står igjen som tomtepris. F.eks. koster det her i Stavangerområdet fort vekk 3 millioner for en tomt som ikke er mer enn helt ok langt utenfor sentrum, og det i et landskap som stort sett er tomt, avbrutt av en og annen ku. Om det er varig knapphet skapt av syk regulering eller en heftig boble vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er varig knapphet skapt av syk regulering eller en heftig boble vet jeg ikke.

Det at oppmerksomheten mot byråkratiet er så stor tror jeg er et tegn på at tilbudsiden kanskje er iferd med å øke kapasiteten som i seg selv kanskje betyr at det er en boble.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Den tar jeg ikke. Kan du utdype?

 

Rett og slett at kapasiteten hos de som sitter i offentlig forvaltning ikke har økt tilsvarende det den har i byggebransjen og at det skaper frustrasjon. Jeg tror også sparingen i bolig, delvis også på grunn av formueskatten som Willoch har snakket om også stjeler mye kapasitet i byggebransjen som kunne vært brukt til å bygge boliger ved at det helles brukes på unødvendig oppussing (sparing).

Lenke til kommentar

Joda, men hvilken del av det er en boble i klassisk forstand?

 

Det virker kanskje litt suspekt at det skal være penger å spare på å bygge nytt, relativt til å kjøpe en brukt bolig. Det legger nok press på kapasiteten og det samme gjør nok alle som vil spare penger i den boligen de alt har. Hele psykologien rundt dette skriker jo boble.

Lenke til kommentar

Det virker kanskje litt suspekt at det skal være penger å spare på å bygge nytt, relativt til å kjøpe en brukt bolig.

 

Det er jo helt klart penger å spare ved å bygge nytt. Spesielt i nye selveie prosjekter. Ved kjøp av eldre hus/leiligheter følger det med at det kan kreve oppussing og/eller at det ved enkelte tilfeller kan det ha blitt så gammelt at du må utbedre grunnmur, tak, o.l. Dette koster mer enn å betale det lille ekstra det kan koste å kjøpe nytt. Kjøpte for 1,95m (80kvm i Bergen, selveie) i 2010. Før bygge start var det økt med 200k og per dags dato er takseringsverdi på 2,49m. Det er gevinst kontra utgift hvis det er det du mener.

Lenke til kommentar

En annen ting er at det er at helt kurante objekter om de skulle vært leid ut gjerne blir omtalt som noe som trenger total oppussing. Jeg lurer på hvorfor det skal være en slik forskjell.

 

I forhold til nytt i forhold til gammelt ser det også ut som borettslag gjør mer ting som kan øke fellesutgiftene nå sammenlignet med før. Det er fordi det som før kanskje hadde blitt regnet som en utgift nå kan regnes som en investering.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...