Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskina starter, men sort skjerm

Anbefalte innlegg

Fikk en eldre PC her om dagen som manglet RAM og HD.

Dette er en selvbygger PC med hovedkort K9AGM2, En ATI prosessor(vet ikke hva slags), Gainward Nvidia 8600 GT og PSU. Hadde minnebrikker liggende DDR2 PC2-3200U, 2 stk a 512MB og en eldre Ultra ATA HD på 500GB, satte inn dette og skrudde på maskina.

Maskina starter med flott blått lys i PSU, CPU Vift begynner å rusle og det samme gjør utblåsningsvifta bak, men skjermen er sort. vet denne virker da den er koblet til en annen PC(4 inganger på skjermen). Ser at DVD'en starter opp på front, men hører ikke HD'en starte.

Sort skjerm fra både Gainwardkortet og det innebygde grafikkortet. Har ikke testet HDMI da jeg ikke har noe HDMI på skjermen.

Har koblet fra RAM og HD, men fremdeles ikke noe på skjermen.

Burde det ikke kommet opp en form for feilmelding hvis RAM og HD mangler? Det gjør jo gjerne det når tastatur og mus er bortkoblet.

Noen forslag til hva en kan gjøre? Bortsett fra å kaste maskina da. :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har koblet fra RAM og HD, men fremdeles ikke noe på skjermen. 

Burde det ikke kommet opp en form for feilmelding hvis RAM og HD mangler? Det gjør jo gjerne det når tastatur og mus er bortkoblet.

Noen forslag til hva en kan gjøre? Bortsett fra å kaste maskina da. :-)

Som vanlig når man ikke får noe skjermbilde må man koble til en "case speaker" og lytte til eventuelle feilkoder du hører. Hovedkortet kjører AMI-bios, de respektive feilkodene finner du beskrevet her eller her

Dette burde få deg på sporet av hvor feilen ligger.

Lenke til kommentar

føler de få postene jeg har skrevet så skriver jeg bare det samme.

starter skjermen i det hele tatt??

hvis ikke.

sørg for å ha i et tastatur og se etter at POST starter.

det kan du se ved at lampene for caps lock / num lock osv blinker under oppstart.

POST er det signalet som blir sendt ut for å se at alt er koblet til under oppstart, hvis dette signalet ikke kommer ut så starter ikke noe.

hvis dette er tilfellet, da trenger du kun sette i nytt BIOS batteri! :D

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har i mellomtiden pratet med en pc-reperatør som trodde det bare var å kaste alt. siden jeg ikke satte in ram skulle maskina gitt en pipelyd fra seg under oppstart, men det gjør den ikke.

Har testet ut med tastaturet og Num LOCK og SCROL LOCK lyser opp for så å slokke å bli døde, Nei skjermen starter ikke. Ingen innsignaler.

Case Speaker? Hva er det? er det en av disse utrolig dårlige høytalerne som satt i kassa før i tiden? eller er det bare å koble til en høytaler på lydkortet?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Har i mellomtiden pratet med en pc-reperatør som trodde det bare var å kaste alt. siden jeg ikke satte in ram skulle maskina gitt en pipelyd fra seg under oppstart, men det gjør den ikke.

Har testet ut med tastaturet og Num LOCK og SCROL LOCK lyser opp for så å slokke å bli døde, Nei skjermen starter ikke. Ingen innsignaler.

Case Speaker? Hva er det? er det en av disse utrolig dårlige høytalerne som satt i kassa før i tiden? eller er det bare å koble til en høytaler på lydkortet?

Det stemmer at det er en av disse utrolig dårlige høyttalerne som satt i kassa før i tiden. :p De kobles direkte til hovedkortet, sjekk manualen til hovedkortet om du er i tvil. Ved normal oppstart skal du høre 1 kort pip, men da må selvfølgelig case speaker være tilkoblet. I ditt tilfelle forventer jeg å høre flere pip, sjekk min forrige post.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...