Gå til innhold

Gud er ikke allmektig

Anbefalte innlegg

Og det er lett å teste denne påstanden min.

Vi tester dette mot påstanden “Gud kan skape en sten som er større enn det Gud kan løfte selv”

Påstanden betyr at enten kan Gud skape en sten som er større enn det Gud kan løfte selv eller så kan h*n det ikke.

Så kan h*n det? Det burde være det enkleste i verden for en allmektig person. Skulle det være noe tvil om hva allmektig egentlig betyr så kan vi sitere bibelen.

Ingenting er umulig eller for vanskelig for Gud: 1 Mosebok 17:1, 1 Mosebok 35:11, Jeremia 32:17, Matteus 19:26, Markus 10:27 og Lukas 1:37.

Så da kan vel Gud skape en sten som er større enn det h*n kan løfte selv?

Tja. Allmektighet er et vanskelig konsept. For la oss se på alternative løsninger:

Hvis Gud kan skape en sten som er større enn det Gud kan løfte selv så er h*n ikke allmektig.

Hmmm. Det er jo et dilemma.

Hvis Gud ikke kan skape en sten som er større enn det Gud kan løfte selv så er h*n ikke allmektig.

Hmmm. Nok et dilemma.

Uansett hvordan vi ser på dette så er Gud ikke allmektig.

Med mindre du kan logisk bevise det motsatte da.

Endret av Ateisten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem sier at Gud er allmektig ?

Ateisten har allerede henvist til disse skriftstedene: 1 Mosebok 17:1, 1 Mosebok 35:11, Jeremia 32:17, Matteus 19:26, Markus 10:27 og Lukas 1:37

Leste du i det hele tatt posten? Men skal se om jeg klarer å svare på det engang, fikk svar på samme spørsmål for en stund siden.

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Bibelen!

Det betyr ikke at Gud kan gjøre hva som helst. Som du ser ut til å tro.

Er bibelen uklar på dette? Eller er det du som forsvarer ett eller annet obskurt her?

Hvorfor du tror det betyr at Gud kan gjøre hva som helst er ikke godt å si.

Lenke til kommentar

Bibelen!

Det betyr ikke at Gud kan gjøre hva som helst. Som du ser ut til å tro.

Er bibelen uklar på dette? Eller er det du som forsvarer ett eller annet obskurt her?

Hvorfor du tror det betyr at Gud kan gjøre hva som helst er ikke godt å si.

Hehe. Skal dette være et slags forsvar for noe? Er bibelen uklar på dette området? [spar det for stråmenn om at jeg mener dette, forholder meg til bibelen]

For å gjenta: bibelen hevder at gud er allmektig. Beviset over viser at dette er en løgn.

Endret av Ateisten
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på noe: Blir ikke dette å spørre som om Gud kan skape noe han ikke kan skape? Eller falt jeg på en logisk brist her?

Hvis det er tilfellet, blir det jo også et paradoks, da det hevdes at Gud er allmektig. Å skape noe man ikke kan skape er vel dog litt irrelevant siden det ikke fins, da det er umulig fra starten av. Hva mener dere?

(Må nevne at denne tanken ikke har noe å gjøre med min første post i denne tråden, der jeg noterte at jeg fikk faktisk svar på dette spørsmålet for en stund siden.)

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Å si at Gud kan gjøre hva som helst. Er like dumt som å si Gud ser alt.

Trenger ikke å tenke seg så om for å skjønne at det bare er tull.

Gud kan ikke lyve. Gud ser ikke på Hotel Cæsar .

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på noe: Blir ikke dette å spørre som om Gud kan skape noe han ikke kan skape? Eller falt jeg på en logisk brist her?

Hvis det er tilfellet, blir det jo også et paradoks, da det hevdes at Gud er allmektig. Å skape noe man ikke kan skape er vel dog litt irrelevant siden det ikke fins. Hva mener dere?

(Må nevne at denne tanken ikke har noe å gjøre med min første post i denne tråden, der jeg noterte at jeg fikk faktisk svar på dette spørsmålet for en stund siden.)

Du har helt rett i at dette er et logisk paradoks. Paradokset er allmektighet.

Lenke til kommentar

Gud er ikke allmektig, han er bare nestenallmektig.

Det er jeg enig i. Men bibelen hevder at h*n er det. Så hva skal vi tro når vi ser at enkle beviser viser at dette ikke er mulig?

Jeg var ironisk. :wee: Hvorfor kaller de gud allmektig når han ikke har makt over ALT?

Kan noen kristne definere allmektig for meg?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Å si at Gud kan gjøre hva som helst. Er like dumt som å si Gud ser alt.

Trenger ikke å tenke seg så om for å skjønne at det bare er tull.

Dette begynner å bli litt barnslig. Har du slått opp bibelsitatene? Ta f.eks. Matt. 19:26 som sier: "Jesus så fast på dem og sa: For mennesker er dette umulig, men for Gud er alt mulig."

Kaller du Jesus/Gud for løgner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...