Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tungstartet, olje på plugger og oljeforbruk. Ventiltetninger?


Anbefalte innlegg

MX5-en har vært tøff å starte en stund. Har tenkt at det ikke har vært noe annet enn plugger og kabler, og har dessverre vrt litt treg til å bytte disse.

 

I dag nektet den å starte, og jeg bestemte meg for å skru opp og se på pluggene. Da oppdaget jeg at gjengene og selve tennmekanismen var badet i olje. Det var snakk om fersk olje, så den må komme fra et sted mens bilen står stille. Tørket av den ene pluggen jeg fikk ut der jeg sto i garasjen på jobb, tilnærmet uten verktøy, og da startet bilen. Skrudde ut to plugger til etter å ha latt bilen stå litt etter jeg kom hjem, og begge var det olje på. Pluggene var forøvrig helt svarte, så det er tydelig at det har sotet fælt.

 

Det ryker ikke blått av bilen i det hele tatt, så jeg funderer litt på hvor denne olja blir av. Merkelig hvis den blir bare brenner opp uten at den kommer ut i eksosen.

 

Har tydeligvis vært litt vel slapp med oljepeiling også, men når jeg gjorde det i sta viste den omtrent på minimum.

 

Jeg mistenker at dette er ventiltetninger som har gått til helvete. Noen som har noe å si om det?

 

Tenkte også på at det kunne være stempelringene, men ettersom bilen går normalt når jeg får start på den, og den ikke er noe problem å starte før den har stått en stund, heller jeg mot ventiltetningene.

 

Er dessverre ikke så dreven på å skru at jeg vil begi meg ut på dette på egenhånd. Noen som har noen anelse om pris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...