Banankak1 Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Hei, Jeg er en kar som er født i 1990, og jeg har fått fritak fra førstegangstjenesten, med mindre jeg utdanner meg til noe innenfor medisin eller teologi. Det har seg slik at for å få tilstrekkelig med poeng for å komme inn på medisinstudie, så vurderer jeg å ta ett år i militæret. Er det noen her som vet om passende steder å tjenestegjøre i forsvaret? Har tenkt på saniteten, men jeg vet lite om dette. Og er det noen som vet om det er muligheter for å få undervisning/selvstudium i fag fra videregående skole? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Voksenopplæringstilbudet avhenger av hvilken leir du havner på. Sanitetsopplæring foregår vel stort sett på Sessvollmoen, men det er slett ikke sikkert du havner der til slutt. http://www.mil.no/felles/vo/start/utdanning/Videreg_ende_skole_fag/ Endret 6. august 2010 av srbz Lenke til kommentar
Banankak1 Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 OK, takk for svar. Så det er egentlig mest tilfeldigheter for hvor jeg kommer til å ende? Det andre alternativet jeg har er å ta et årsstudium ved et universitet, men siden det er en økonomisk differanse på cirka 150-tusen det året, tror jeg at jeg kanskje vil inn i forsvaret, men jeg er ikke helt sikker. Antall poeng vil nok være det samme uansett hva jeg gjør. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Hvis du vil inn et spessielt sted så kan det lønne seg å ta en telefon til Vernepliktsverket Telefon: 03003 Lenke til kommentar
Kreatoon Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Sanitet er beryktet for ett år med vasking av føtter og klagende soldater som kommer med ymsete syker, men det du lærer i de to månedene på Sessvollmoen er noe som gagner livet ut! Saniteten er hardt og krevende, men om du er flink å lese og god på praktiske øvelser med skademestring (simulerte skader som dere skal behandle) kommer du deg nok gjennom. Samholdet mellom ferske san.asser er ubeskrivelig, du lærer mye om dine egne grenser, og man kan ikke glemme TASS 1,2,3! Saniteten er en fin førstegangstjeneste om du skal utdanne deg sivilt med noe innenfor det fagfeltet! Håper dette var til noe slags hjelp, har vært på sessvollmoen selv, så bare send PM om det er noe du lurer på ang kurset! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå