ATWindsor Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Jeg har en WHS-server der noen venner kjører backup til serveren, det har blitt ytret ønske om å også dele bilder på denne serveren. Etter å ha sett litt rundt tror jeg det enkleste er å ha en mappe, der jeg har en plugin som automatisk lager en webside (med passord) der bildene er delt. Det jeg trenger er mao å ha denne mappen delt slik at mine venner lett kan legge til og fra bilder. Alternativer er jo vanlig windows share med hamachi, eller ftp. Men finnes det noe enda enklere? Et slags program som alle installerer der man har tilgang til en delt mappe som bare ligger på PCen som vanlig? AtW Lenke til kommentar
castiel Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Dropbox er jo veldig enkelt. Virker som det kan passe dine behov. Du kan jo f.eks. opprette en felles bruker til deg og vennene dine. Da synkroniseres alt som legges inn i dropbox-mappen med alle pc-ene som bruker denne kontoen. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Dropbox ville jeg anbefalt ja, du trenger jo ikke bare en konto heller, du kan opprette en felles mappe på dropbox istedenfor, så inviterer du alle vennene via dropbox så får du 250 mb mer plass per venn også. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Har også en Windows Home Server, har test ut litt div ting nå. Windows Home Server har jo mulighet for at du kan legge bildene i en mappe og du kan se de på en nettadresse som er ip-adressen til serveren (remote) eller du kan domene ofte kalt DNS. Den gjør om ip-adressen min til en nettadresse som er enkelt å huske ettersom ip-adresser på nettet endrer seg av og til. Endret 6. august 2010 av Gjest Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Har også en Windows Home Server, har test ut litt div ting nå. Windows Home Server har jo mulighet for at du kan legge bildene i en mappe og du kan se de på en nettadresse som er ip-adressen til serveren (remote) eller du kan domene ofte kalt DNS. Den gjør om ip-adressen min til en nettadresse som er enkelt å huske ettersom ip-adresser på nettet endrer seg av og til. Ja, det er jeg klar over, men jeg må ha et system der vennene min kan legge over filer. Uploadsystemet i WHS er jo så amatørmessig. Angående dropbox, når jeg ser videoen så virker det som det må lagres remote? 250 Mb per person er for lite. Er det sånn at jeg kan lage en "dropbox-mappe" som lagres på min egen disk? AtW Lenke til kommentar
castiel Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Når du installerer dropbox, blir det opprettet en "dropbox-mappe" lokalt på maskinen (Dropbox er egentlig en mappe). Alt som blir plassert i denne mappen blir automatisk synkronisert med dropbox sine servere online. Dropbox sin gratisversjon kommer med 2GB, men det kan utvides med 250MB per person du inviterer (opp til 10GB totalt). Fra dropbox: Dropbox shared folders let you share or collaborate on a set of files. When someone joins a shared folder, the folder appears inside their Dropbox, and syncs to their computers automatically. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Jo, men jeg vil ikke at folderen skal synce hverken til mine kamerater eller dropbox sentralt, syncer det til mine kamerater tar det plass hos de, syncer det til dropbox så må jeg leve med deres begrensinger. Finnes det ikke noe dropbox-system uten syncingen? Jeg kan jo bare dele en mappe, men da må man oie med hamachi osv. AtW Endret 6. august 2010 av ATWindsor Lenke til kommentar
castiel Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Hvis du installerer dropbox (DB) på din maskin og oppretter en konto, som alle vennene dine har tilgang til, vil de kunne se bildene som ligger i DB-mappen (og laste opp bilder til din pc) uten at de trenger å ha DB installert på sin PC. For å se bildene trenger de bare å logge på med din konto på dropbox.com og de trenger ikke laste ned annet enn de ønsker. Bildene vises forresten i et slags galleri ala facebook. Dette medfører naturligvis at de som har tilgang til kontoen kan laste opp alt slags rask til din PC, så jeg ville ikke gitt tilgang til hvem som helst. Og selvfølgelig lag et nytt passord Hvis det ikke høres ut som en god nok løsning, tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg mer, så lenge du ikke ønsker å bruke ftp eller lignende. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Hvis du installerer dropbox (DB) på din maskin og oppretter en konto, som alle vennene dine har tilgang til, vil de kunne se bildene som ligger i DB-mappen (og laste opp bilder til din pc) uten at de trenger å ha DB installert på sin PC. For å se bildene trenger de bare å logge på med din konto på dropbox.com og de trenger ikke laste ned annet enn de ønsker. Bildene vises forresten i et slags galleri ala facebook. Dette medfører naturligvis at de som har tilgang til kontoen kan laste opp alt slags rask til din PC, så jeg ville ikke gitt tilgang til hvem som helst. Og selvfølgelig lag et nytt passord Hvis det ikke høres ut som en god nok løsning, tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg mer, så lenge du ikke ønsker å bruke ftp eller lignende. Problemet er ikke at de må installere dropbox, det kan de godt gjøre, problemet er vi da bare kan lagre 2 GB, fordi vi tvinges til å synce det mot dropbox-serverene. Problemet er altså at man "tvinges" til å synce alle filer til venner og dropbox-servere, vil helelr ha det lagret kun hos meg, og at de henter det over remote når filen aksseseres. AtW Lenke til kommentar
castiel Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Ok, da forstår jeg problemet litt bedre. Du kan jo selvfølgelig kjøpe dropbox-abbonement og få 50/100 GB lagring (koster 10/20$ pr mnd), men jeg regner med det er uaktuelt. Da kommer jeg ikke på andre løsninger enn ftp/vpn Lenke til kommentar
hernil Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Jeg ser for meg at vennene dine kan laste opp med ftp til serveren din og for å se gjennom bildene kan du benytte et enkelt web-galleri som leser bilder fra mappen de laster opp til, eventuelt bare rene filer via http Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå