Gå til innhold

Hvor mye studietid må jeg sette av for Sosiologi-studie?

riple

Anbefalte innlegg

Hei

Hvor mye tid tar studier? Når man har 100% studiebelastning altså.

Det det dreier seg om, er jobb ved siden av studier (som jo er en nødvendighet). Hvor mye klarer jeg å jobbe ved siden av Sosiologi-studier, med en superfleksibel jobb?

Kos

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At jobb ved siden av studiene er en nødvendighet er nytt for meg, hvertfall hvis du bor på studenthybel i regi av den lokale studentsamskipnad. Har dog klart meg fint i det private marked også sammen med dama, som også har studert.

For å svare på spørsmålet ditt; full studiebelastning tar mye tid. Kjenner noen som klarer å kombinere det med jobb, men jeg kjenner at den dype forståelsen for et fag forsvinner når jeg jobber samtidig. Jeg får ikke satt meg like godt inn i pensum og stoffet rundt pensum. Dette er min mening.

Tror det er noe du burde prøve ut selv for å utforske dine begrensninger, på godt og vondt.

Endret av kimla
Lenke til kommentar

Hei

Hvor mye tid tar studier? Når man har 100% studiebelastning altså.

Det det dreier seg om, er jobb ved siden av studier (som jo er en nødvendighet). Hvor mye klarer jeg å jobbe ved siden av Sosiologi-studier, med en superfleksibel jobb?

Kos

Det er nok fryktelig individuelt. For min del tok ikke sosiologistudiene noe tid (men det var jo ikke noe som interesserte meg slik jeg hadde trodd og håpet). Egentlig et rimelig enkelt studie (om jeg får si det selv, og på den måten). Vil nesten påstå at det er latterlig enkelt å få en grei karakter, og det selv uten å lese spesielt mye. Derfor vil jeg nok si at det ikke vil være problematisk å jobbe ved siden av sosiologistudiet. Avhenger selvsagt av hvilket universitet du skal gå på og hvor mye obligatorisk du har, men du har neppe spesielt mye.

Du klarer nok fint å jobbe en-to dager i uken. Muligens mer for den del, men studier skal helst være sosialt, og jeg ville ikke ha jobbet for mye.

Hadde aldri i verden klart meg på studielånet, og synes det er helt utrolig at noen kan gjøre det. Med en leie som ligger på rundt 4500,- i mnd, månedskort ca. 400,-, mat, fornøyelser, klær, mobil o.l. Tja, totalt umulig å leve på 6500 i mnd, med mindre man vil isolere seg helt.

Endret av Sjøtispe
Lenke til kommentar

Kjem nok veldig ann på studiet. Sosiologi er som nevnt tidlegare eit relativt enkelt fag. Og krever derfor ikkje like mykje som feks ingeniør, lege osv. Så vil ikkje tru at det er eit så alt for stort problem å ha jobb 2-3 ganga i veka utanom.

Kjem litt ann på kva du er vant med. Sjølv har eg jobba ved sidan av studie sidan eg var 15. Så har gode studievaner med å få lest det eg trenger. Uten skikkeleg studieteknikk kan eit lett studie bli vanskeleg.

Lenke til kommentar

Nå får man faktisk 8900 i måneden, Sjøtispe. Man får bare utbetalt en større del av kaka ved semesterstart, og da handler det om å tenke litt økonomisk (les: ikke bruke opp alt på merkeklær og øl første måneden).

Joda, men så har man også utgifter til semesteravgift og bøker ved semesterstart. Jeg vet ikke hvor mye du pleier å betale for dine bøker, men for meg har det ligget på rundt 5000 kr per semester, så ligger semesteravgiften på rundt 1000-lappen. Har fortsatt ingen mulighet til å overleve på stipendet/lånet, virkelig. Og det uten å drikke opp penger.

Ikke minst må det ikke glemmes at man må skaffe seg penger til å kunne betale juni og juli-husleien.

Endret av Sjøtispe
Lenke til kommentar

5000 per semester? Hva i all verden studerer du? Jeg har regnet ut at høstsemesteret vil koste meg rundt 2000-2500 i bøker, og semesteravgiften i Trondheim er 430 kroner - 450 med SAIH-tierne (som man kan få igjen om man er gjerrig). Altså under 3000 til sammen. I tillegg kommer kanskje trening, som koster 600 for hele året for NTNU-studenter. Jeg har forståelse for at prisene kan variere etter hvor man studerer, men det skal være fullt mulig å klare seg på kun støtten fra Lånekassen om man ikke absolutt må bo i egen leilighet midt i byen. Men at støtten kunne vært litt høyere, det er jeg enig i.

Lenke til kommentar

5000 per semester? Hva i all verden studerer du? Jeg har regnet ut at høstsemesteret vil koste meg rundt 2000-2500 i bøker, og semesteravgiften i Trondheim er 430 kroner - 450 med SAIH-tierne (som man kan få igjen om man er gjerrig). Altså under 3000 til sammen. I tillegg kommer kanskje trening, som koster 600 for hele året for NTNU-studenter. Jeg har forståelse for at prisene kan variere etter hvor man studerer, men det skal være fullt mulig å klare seg på kun støtten fra Lånekassen om man ikke absolutt må bo i egen leilighet midt i byen. Men at støtten kunne vært litt høyere, det er jeg enig i.

Studerte faktisk ved NTNU i fjor, og da hadde jeg såpass høye bokpriser første semester, andre semester lå det på rundt 3000-3500. Semesteravgiften på NTNU er lavere enn hva den er der jeg skal studere nå, så det er jo noe som varierer veldig. I år antar jeg at bokprisene mine vil ligge på rundt 5000 kroner igjen, netopp fordi det er et studium som krever veldig mange pensumbøker.

Jeg bodde slettes ikke i egen leilighet midt i byen. Eller, jeg bodde midt i byen - og det etter å ha lett som en gal i flere måneder før jeg endelig fant noe, og bodde som sagt ikke alene. Det er jo alltd mangler på hybler og steder å bo, og det er å få studentbolig er jo ikke alltid like enkelt (det er jo ikke akkurat billig det heller, men.) Ikke minst må man ikke glemme de latterlige høye strømprisene det var i år, det var ganske tøft å betale to strømregninger som kom på henholdsvis 4700 per person rundt juletider og 4000 rundt mars.

Kan virkelig ikke se hvordan jeg skulle ha klart meg på lånet, uansett hvor mye jeg hadde forsøkt. Kunne gjort det, men da hadde jeg aldri hatt mulighet til å bli med på noe sosialt, og måtte krypt til korset for å låne penger av mor og far hvis jeg hadde hatt behov for et legebesøk.

Endret av Sjøtispe
Lenke til kommentar

Det blir kanskje litt off-topic, men jeg føler meg må grave meg litt lenger ned i forklaringen din Sjøtispe. Jeg har forøvrig gått 3 år ingeniørfag, hvis du vil sammenligne utgifter. Kanskje mine utgifter er mindre mhp. skolemateriell.

Studerte faktisk ved NTNU i fjor, og da hadde jeg såpass høye bokpriser første semester, andre semester lå det på rundt 3000-3500. Semesteravgiften på NTNU er lavere enn hva den er der jeg skal studere nå, så det er jo noe som varierer veldig. I år antar jeg at bokprisene mine vil ligge på rundt 5000 kroner igjen, netopp fordi det er et studium som krever veldig mange pensumbøker.

5000,- virker for meg som en veldig høy pris for bøker. Hvor mange er satt opp som pensum? Har du en bokliste tilgjengelig på nett? Kjøper du alle bøker nye på den lokale forhandleren av bøker på skolen, eller kjøper du brukte, på nett eller andre steder?

Jeg måtte betale ca. 1100,- i semesteravgift, men det var for hele året, altså to semestre. Så den virkelige semesteravgiften lå på ca. 550 kr. Nå har jeg begynt på UiO, og semesteravgiften der er omkring det samme (tror det var 540,-).

Jeg bodde slettes ikke i egen leilighet midt i byen. Eller, jeg bodde midt i byen - og det etter å ha lett som en gal i flere måneder før jeg endelig fant noe, og bodde som sagt ikke alene. Det er jo alltd mangler på hybler og steder å bo, og det er å få studentbolig er jo ikke alltid like enkelt (det er jo ikke akkurat billig det heller, men.) Ikke minst må man ikke glemme de latterlige høye strømprisene det var i år, det var ganske tøft å betale to strømregninger som kom på henholdsvis 4700 per person rundt juletider og 4000 rundt mars.

Hoi! Det var mye! 4700,- per person for ett kvartal (inneforstått at det er det dyreste kvartalet i året). Så hvis dere er 2 personer så blir det 9400,- i det kvartalet. Så i overkant av 1500 kr. pr. person pr. måned sånn ca? Jeg og dama synes også det var dyrt denne vinteren, men regningen vår kom på ca. 3000 +/- noen hundrelapper. Altså 500 kr. pr. person pr. måned.

Har jeg misforstått? Det må jeg ha gjort :S

Kan virkelig ikke se hvordan jeg skulle ha klart meg på lånet, uansett hvor mye jeg hadde forsøkt. Kunne gjort det, men da hadde jeg aldri hatt mulighet til å bli med på noe sosialt, og måtte krypt til korset for å låne penger av mor og far hvis jeg hadde hatt behov for et legebesøk.

Et ærlig spørsmål: føler du at du har en sparende og respekterende innstilling når det gjelder penger?

Lenke til kommentar

- Har litt vansker for å svare på hvor mange bøker som var satt opp, har ikke oversikt over dette akkurat nå. Men det var en god del bøker, ja. Rundt 10-11 bøker antar jeg, og de fleste lå rundt 500-lappen. Noen dyrere, noen litt rimeligere. Forsøkte å få tak i det som var mulig å få tak i brukt, men ettersom nye bøker var satt opp på pensumlisten ifht. tidligere år, og det ikke var så mye å få tak i, ble jeg nødt til å kjøpe mye nytt. Apropos pensum har jeg vel omtrent 17-18 pensumbøker i bare det ene faget mitt dette semesteret. Så jeg ser for meg en høy sum nok en gang.

- Ja, det var veldig mye. Og jeg fikk mildt sagt sjokk selv. Har absolutt vært sparsommelig med strømmen, men når strømprisene var såpass høye en periode, ble regningen ekstremt høy. Vi var tre stykker som delte strømregningene, det ene kvartalet lå den på ca. 14,000 (litt mer), og det andre kvartalet lå den på ca. 12,000 kroner. Har betalt noen andre strømregninger ved siden av det, og de lå vel på rundt 700 per måned, vil jeg anta. Det skal nevnes at det var helt ekstreme strømpriser i den perioden, og jeg hadde virkelig ikke ventet med det. I hvert fall ikke mtp. hvor sparsommelig jeg var.

- Nei, jeg sparer ikke penger. Men jeg bruker aldri mer penger enn jeg har, og sørger alltid for å ikke bruke mer penger enn jeg kan, slik at jeg alltid har råd til mat, husleie o.l. Poenget er uansett at jeg aldri hadde klart meg på studielånet, med mindre jeg skulle ha isolert meg selv og hatt en helt forferdelig studietid. Da velger jeg heller å jobbe litt, slik at jeg har mulighet til å unne meg litt til, har mulighet til å betale for uforutsette utgifter, og faktisk slipper å vri og vende på hver eneste krone.

Lenke til kommentar

For å svare trådstarter, jeg tror det går helt fint å jobbe 3 dager i uken i tillegg til studiene, men da må man jo ofre litt fritid. Hvis man vil jobbe, studere og ha fritid så tror jeg man etterhvert blir "utbrent" og det vil gå på bekostning av studieprestasjoner.

Greier meg også fint med kun studielån selv om jeg tar en stud.ass jobb ved siden av for å leve i litt mer luksus :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...