Gå til innhold

Danielsen VGS, Bergen, erfaringer?

Leema

Anbefalte innlegg

Er litt fortvila for øyeblikket.

Har komt inn på vgs, skal ta påbygg, på østlandet, der kjærasten bur, men etter at me har budd eit år i lag, så funker da ikkje så bra lengre. Problemet er da, at eg ikkje vil gå dar nede, men heller flytte heim til mor og far på vestlandet.. Så kjem eg til da, kor skal eg då gå? Bergen er berre ein time unna, så da er ikkje noko problem. Snakka med Akademiet, men sidan eg har brukt opp ungdomsretten min, så kunne eg ikkje gå dar. Er forresten berre 19 år.

Vurder då Danielsen VGS, ikkje intensiv, for intensiv vert så dyrt. Ser at ein framleis kan søka, så tenkte at eg skulle prøva da.. Ser at eit skuleår kostar rundt 11000 kr.

Nokon som har nokon erfaringar med Danielsen? Veit nokon kortid dei byrjar om morningen? Nokon som har gått påbygg dar?

Endret av Leema
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Jeg ble ferdig med påbygg på Danielsen VGS i vår, og kan si litt om mine erfaringer.

Skoledagen begynner halv ni, men siste halvåret begynte vi to timer senere på tirsdagene. Vet ikke om dette er noe de pleier å gjøre, eller om de hadde gjort en feil det første halvåret... Uansett. De fleste lærerne pleier å starte dagen med en liten andakt og / eller bønn. Et par ganger i uken var det fellesandakt på høyttaleranlegget.

Vi var stort sett uheldig med lærerne. En del av de var ufattelig dårlig til å lære bort, usympatiske og generelt virket det som om de var helt utbrente. De forholder seg til de "gamle" læremetodene, og er i liten grad åpen for å fornye seg på noen måter. Noen av de forventer at elevene er på et akademisk kunnskapsnivå, og stiller krav deretter (jeg gikk ned fra 5,2 til 4,5 i snitt...). Et par av lærerne var ganske flinke og motiverende, noe som sikkert var det som holdt motet mitt oppe i det hele tatt. Påbygg i seg selv er et ganske tungt år, så... Vær forberedt, uansett hvilken skole du ender opp med.

I løpet av mitt påbyggsår har klassen min blitt gjennomgående dårlig behandlet fra ledelsen sin side. Ved enhver anledning der noe er nødt til å gå ut over noen, så går det ut over påbygg-klassen. Som følge av at påbygg er en litt spesiell linje, er det mye informasjon som skal nå klassen, som er ulik den informasjonen de andre får. I løpet av året har ledelsen vært ufattelig dårlig på å formidle denne informasjonen. Konsekvensene av dette er at vi har vært uten lærer, møtt opp på skolen når vi ikke skal, gått glipp av timer når vi skulle hatt timer, og mer. En annen ting som er ganske råttent gjort, var at de la opp avslutningsfesten til dagen før vi skulle opp eksamen. Mens alle andre var ferdige, måtte vi "feire" før eksamen var overstått.

Jeg har fått høre fra samtlige i ledelsen av påbygg-klassen alltid har vært nedprioritert. Etter at vi klagde på behandlingen, fikk vi dette slengt i trynet, noe som bare fremhever hvor lite de faktisk bryr seg. "Minoritetene" på Danielsen VGS har i praksis ingen rettigheter. For lite fokus på individet, spør du meg.

Når det er sagt, vil jeg påpeke at dette gjelder påbygg-linjen. De jeg kjenner som har gått der på andre linjer og i flere år er stort sett fornøyde med skolen. Lykke til i valget, og om du velger Danielsen, så håper jeg at du får en bedre opplevelse enn oss andre. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...