Damp Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Her blir det jo ord mot ord. PC'en min har fungert helt flott i to år helt til hovedkortet streiket, det var visstnok en kjent feil som kan oppstå på dette produktet. Jeg returnerte hovedkortet og noen dager senere får jeg svar og de påstår at jeg har brukket noen pinner i sokkelen. De sender meg bilder og viser til feilene de har "funnet". Jeg stiller meg helt uforstående til hvordan dette kan ha oppstått siden den ene pinnen er bøyd helt tilbake, jeg gikk over hovedkort og andre deler i flere timer for å finne problemet. Disse pinnene var ikke bøyd før jeg sendte det! Jeg gikk nettop over prosessoren for å skjekke at alle kontaktpunktene hadde vært i kontakt med pinnene, det har de. Hvem ville vel ikke sett denne feilen?! Komplett sier jeg nå må ta det opp med forbrukerrådet for å komme til bunns i dette, hva burde jeg gjøre? Jeg vil gjerne høre hva dere har å si. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Pleier å være en sånn plastbeskytter over sokkelen når man kjøper hovedkort, der det står at denne MÅ sitte på ved forsendelse. Hadde du på den? Aner ikke hvor sårbare disse pinnene er jeg, men kan dette ha skjedd i frakt? Lenke til kommentar
Stinger169 Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Hva feilet hovedkortet? Det er i tillegg et krav at man skal sette på plastbeskyttelsen til cpu socket, før man frakter hovedkort da desse pinnene tåler minimalt med motstand. Et trykk fra plastikk (mellom socket og veggen i eska)o.l. er nok da dette er skjøre saker. Er en grunn til at man aldri skal presse cpu ned i hk socket ved montering!! Eg har hatt mye med komplett.no å gjøre og firmaet er toppers på service. Komplett har absolutt ingenting bra å tjene på å "sabotere" kundeforholdet mellom dere, da du kan komme til å skrive negative ting om dei! Så for å gjøre dette svært enkelt. Dersom cpu socket beskyttelsen var av, så har du ingen god sak da transportskader er overhengende sansynlig i dette tilfellet. Du har da ikke sikret varen godt nok. Dersom du satte denne på før frakt, så må komplett sansynliggjøre sammenhengen mellom din feilbeskrivelse og bøyde pinner i socket. Dersom komplett kan sansynliggjøre dine problem med varen og skaden, så er det opp til deg å motbevise dette. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Pleier å være en sånn plastbeskytter over sokkelen når man kjøper hovedkort, der det står at denne MÅ sitte på ved forsendelse. Hadde du på den? Aner ikke hvor sårbare disse pinnene er jeg, men kan dette ha skjedd i frakt? This. Plastbeskyttelsen MÅ brukes. Lenke til kommentar
Damp Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Pleier å være en sånn plastbeskytter over sokkelen når man kjøper hovedkort, der det står at denne MÅ sitte på ved forsendelse. Hadde du på den? Aner ikke hvor sårbare disse pinnene er jeg, men kan dette ha skjedd i frakt? Jeg fikk null bekjed om dette når jeg pratet med Komplett kundeservice over telefon, jeg fikk kun bekjed om å bruke den antistatiske posen jeg fikk tilsendt. Lenke til kommentar
datagnom Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 jeg tror aldri at Komplett ville sabotert dette hovedkortet, de har ingenting å tjene på det. Men kan en av de som jobber der ha ødelagt det ved en feil og istedet for å inrømme feilen skylde på deg? JA det kan skje, men det vet vi ikke. Kan det ha skjedd under frakt? Kommet ann på hvordan du sendte det. Ble det sendt i Esken med antistatisk og esken er hel. Tviler på at det kan ha skjedd da. Vil si umulig at det kan ha skjedd da. OG hvis den feilen kan f.eks rettes uten at det har noe med selve feilen på hovedkortet å gjøre så spiller det ingen rolle. Men igjen, du kan også ha ødelagt dette uten vilje, og kanskje ville prøve å få nytt. Men tviler på at du ville gått gjennom den prosessen. Er hovedkortet dyrt? Her er det litt viktig å finne ut hva den egentlig feilen var med hovedkortet, om det har noe å si med selve skaden som er der nå. Hvis ikke så burdte ikke det ha noe å si. Da burdte de sjekket det det og latt godviljen komme deg til gode. Mener jeg. Uten selvsagt å vite mer om saken da. Lenke til kommentar
Damp Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 (endret) jeg tror aldri at Komplett ville sabotert dette hovedkortet, de har ingenting å tjene på det. Men kan en av de som jobber der ha ødelagt det ved en feil og istedet for å inrømme feilen skylde på deg? JA det kan skje, men det vet vi ikke. Kan det ha skjedd under frakt? Kommet ann på hvordan du sendte det. Ble det sendt i Esken med antistatisk og esken er hel. Tviler på at det kan ha skjedd da. Vil si umulig at det kan ha skjedd da. OG hvis den feilen kan f.eks rettes uten at det har noe med selve feilen på hovedkortet å gjøre så spiller det ingen rolle. Men igjen, du kan også ha ødelagt dette uten vilje, og kanskje ville prøve å få nytt. Men tviler på at du ville gått gjennom den prosessen. Er hovedkortet dyrt? Her er det litt viktig å finne ut hva den egentlig feilen var med hovedkortet, om det har noe å si med selve skaden som er der nå. Hvis ikke så burdte ikke det ha noe å si. Da burdte de sjekket det det og latt godviljen komme deg til gode. Mener jeg. Uten selvsagt å vite mer om saken da. Den opprinnelige feilen med hovedkortet var at jeg fikk "Error code: 25 (shadow system/video bios)", fikk ikke noe bilde på skjermen og ikke noe lyd fra 'beeperen'. Det er et kjent problem for disse hovedkortene. Endret 6. august 2010 av Farmatyr Lenke til kommentar
Stinger169 Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Eg tror nok ikke at komplett kommer til å gi seg på dette. Eg stusser også på denne kommentaren: "Jeg fikk null bekjed om dette når jeg pratet med Komplett kundeservice over telefon, jeg fikk kun bekjed om å bruke den antistatiske posen jeg fikk tilsendt." Om man ikke sikrer hovedkortet godt nok for frakt og det oppstår skader, så står ikke forhandler ansvarlig for dette. Dette pga frakten reknes som et forhold på forbruker sin side. I tillegg så blir man møtt med et ganske tydelig og klartekstet deksel, når man pakker opp kortet første gangen. Så eg mener at komplett har retten på sin side til å avvise klagen. I denne reklamasjonsaken må nok du desverre sansynliggjøre at produktet var tilstrekkelig sikret for transport og at feilen var tilstede ved kjøpstidspunktet. Noe som eg anser som svært vrient! Komplett (som den profesjonelle part) har sansynliggjort at en skade er påført kortet, så om du vil komme noen vei her så kan du jo prøve forbrukerrådet. Lenke til kommentar
datagnom Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 ja de store selskapene liker å ta ting til forbrukerrådet, de jobber lite etter kundeservice desverre. De burdte minst gitt deg en god pris på nytt kort eventuelt da. Hvis skaden først har skjedd så er det noe en jeg absolutt ville gjort. Du burdte hørt med dem.. Fordi denne saken er vanskelig å bevise/motbevise for begge parter. Men at noe sånt kan skje i frakten hvis det ligger i esken ser jeg på det som en umulighet. Da måtte esken ha blitt trykket ned der hvor skaden har skjedd og da hadde man sett det. Du skulle ha tatt bilde av hovedkortet før du sendte det. Men hør med dem angående et nytt med god pris. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Å påstå at Komplett (eller en annen forhandler) ødelegger et produkt med vilje for å slippe å sende det inn til reparasjon eller bytte, faller på sin egen urimelighet. Om produktet faktisk har en fabrikasjonsfeil, så får forhandleren dekket alle sine utlegg i forbindelse med det. Importøren tar regningen, og sender den eventuelt videre til produsent. Det er kun produsent som blir skadelidende i en slik sak. Med andre ord har ikke Komplett en krone å tape på å godta feilen som en fabrikasjonsfeil og sende den inn. De ville mest sannsynlig fått en ny salgspakke fra importør eller produsent. Derimot, er det en selvforskyldt skade, som Komplett her påstår, så taper Komplett eller verkstedet penger på det totalt sett. Det går med tid på forundersøkelse, og det er noe man ofte ikke får betalt for. Har vært borte i en lignende sak der jeg jobber. Kameraet kom tilbake fra verkstedet med beskjed om at det var støtskade, og at det ikke var lønnsomt å reparere. Kunden nektet, men kameraet var fullt av hakk og riper. Kunden hevded da at det var vi som hadde gjort det før vi sendte det inn. Han kom ingen vei med det, ettersom vi kunne bevise at det ikke ville påført butikken noen kostnader enten den ene eller andre veien. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Det kan jo likevel ikke helt utelukkes at det sitter en eller annen nutcase hos Komplett kundeservice som sniker seg til å bøye noen pinner her og der. Men det er vel ikke så veldig sannsynlig. Noen som vet hvor lett det er å bøye slike pinner? Har naturlig nok ikke forsøkt å finne ut av det selv.. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Tviler. Da vil klagene lett kunne spores tilbake. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Jeg har også sendt inn hovedkort til komplett. Fikk da beskjed om å bruke en antistatisk pose. Fikk ingen beskjed om å bruke plastdeksel eller noe. Kun en antistatisk pose. Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Jeg har ALLTID fått beskjed om å bruke embalasjen hovedkortet kom med. Dvs antistatisk pose og deksel til socket. Orginalembalasje. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Jeg har også sendt inn hovedkort til komplett. Fikk da beskjed om å bruke en antistatisk pose. Fikk ingen beskjed om å bruke plastdeksel eller noe. Kun en antistatisk pose. Dette er ein Intel-sokkel (775 tippar eg), AMD-soklar (i alle fall 939/AM2/AM3) har hol i staden for pinnar (pinnane er på prosessoren), og har ingen plastdeksel som illustrert lenger opp. Dette kan forklare ditt tilfelle - alternativt var du bare heldig. Sidan du ikkje brukte plastdekselet har du ein relativt dårleg sak, med tanke på åtvaringa som står på det når du pakkar det opp. Du hevdar du ikkje fekk beskjed om å bruke plastdekselet, kun antistatisk pose. Om du vil ta denne saka vidare, ta kontakt med Forbrukarrådet og forklar dette. Spørsmålet er om du kan rette noko krav mot Komplett pga. informasjonen dei har gitt deg i forkant av retur, dette er eg usikker på. Du har jo fått tilsendt returemballasje (antistatisk pose), eit spørsmål er jo om du har grunn til å tru at den aleine er å rekne som forsvarleg emballasje, når Komplett har sendt den til deg i samband med returen. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Doh. Selvsagt Enixitan. Det var et AMD sokkel kort jeg var nødt til å sende inn. Det forklarer mitt tilfelle. Lenke til kommentar
screenhunter Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Etter hva jeg kan se, er det to pins på øvre del av sokkelen som er bøyd. En på høyre side, og en midt på. Det andre ser ut til å være støv/møkk. To helt isolerte pins blir ikke skadet i transport. Denne type skade kan lett skje hvis du prøver å børste bort støv, eller kommer borti sokkelen med armen på en genser (pinsene sitter ikke helt fast, men kan 'fjære' oppover,) der de kan hekte seg fast og bli dratt ut. 1 Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Enig med Screenhunter. Du har to bøyde pins, de kan enkelt bøyes tilbake med en nål. Resten er bare skit og ting som ikke skal være nedi der. Lenke til kommentar
screenhunter Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 (endret) Visstnok skal tuppen på blyantpenner være ypperlig til å bøye tilbake pins: The best method i've seen to repair bent pins is with a mechanical pencil or jeweler's pliers. The pliers are pretty self-explanitory, but with the mechanical pencil, you hold down the "eject more lead" mechanism, and insert the top of the bent pin into the tip of the pencil. Then, let go of the "eject" mechanism... which clamps down on the pin and allows you to bend it around. Endret 8. august 2010 av screenhunter Lenke til kommentar
Damp Skrevet 8. august 2010 Forfatter Del Skrevet 8. august 2010 Når hjelper det jo egentlig ikke meg å bøye tilbake pins siden det ikke var det opprinnelige problemet. Jeg kommer ikke til å gi meg når er snakk om et hovedkort til 2100,- nok. Skal ringe forbrukerrådet på mandag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå