Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man melde generell flytting til "utlandet"?

Pallantir

Anbefalte innlegg

Om noen år, når den siste av ungene flytter ut, har jeg lyst til å kvitte meg med det meste jeg eier og har, beholde hytta og noen få ting på et lager, og reise ut med seilbåt. Og som Bilbo har jeg ikke tenkt å komme tilbake fra ferden og bosette meg fast i Norge igjen. :cool: De første årene blir det å seile rundt innenfor EU, så går ferden over havet, til Karibia. Jeg har et av de "frie yrker" med konsulentvirksomhet, så jeg kan jobbe fra hvor som helst det er periodisk Internett-tilgang (Iridium gir E-post ute på åpent hav og øde øyer, mens stort sett alt av havner har wifi). Hovedkontoret for firmaet som gir meg oppdragene, holder til i Sverige.

Jeg vil beholde hytta på Sørlandet og tilbringe sommeren der hvert år, enten ved å seile nordover eller ved å legge båten i en havn og fly hjem, når jeg har kommet for langt unna til at det er verd bryet. Men siden jeg ikke skal oppholde meg mer enn 72 dager i Norge (eller er det 61? Opplysningene varierer fra sted til sted), bør ikke det virke inn. Og blir det et problem, kan jeg alltids selge den proforma til en av ungene. Sånt blir det alltid en løsning på. Når det gjelder transport i Norge, har jeg en amerikansk veteransportsbil som det nesten ikke koster noe å ha på skilter (under tusingen i året, med forsikring), så der er det ikke mye å tape på bare å bruke noen den en kort periode hvert år. Garasjeplass har jeg gratis på gården til min bror.

Men siden jeg ikke skal oppholde meg i Norge lenger, har jeg ikke veldig lyst til å fortsette å betale norske skatter. Er det en lur løsning på noe sånt, eller eier skattefuten rumpa mi så lenge jeg ikke kan vise til fast adresse i et annet land?

Eventuelt, vil det fungere å slå seg ned proforma i et land med lave skatter og høye priser på tjenester, kanskje i EU, ved å leie en postboks/et rom der? Det må vel være et land i unionen der man slipper å betale 45 % skatt, som jeg nå gjør! Særlig når man ikke ligger samfunnet til last på noen måte...

Jeg har allerede opparbeidet meg en solid pensjon, mer enn nok til å klare seg når man bor på en båt. Og de rettighetene kan man vel ikke miste selv om man melder flytting ut av Norge, ellers hadde ikke så mange pensjonerte drosjesjåfører bodd i Pakistan nå, antar jeg.

Edit: Jeg driver virksomheten som et enkeltmannsforetak, så det må jo selvsagt opprettes nytt firma i det landet jeg "flytter" til, men det er vel ikke noe stort problem, antar jeg.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Futen eier deg helt til du kan dokumentere tilknytning til annet land. 

Og nei, du mister ikke allerede opparbeidede pensjonsrettigheter - men du mister de fremtidige, og du slutter å opparbeide deg trygdetid i Norge, noe som vil si at det kan bli smått med alderspensjon på deg.

Lenke til kommentar

Lurer på om Kypros kan være svaret, da. De har lav skatt, og man har rett til å bosette seg der når man kan påvise at man har penger så man klarer seg. Og ikke minst har de skatteavtale med Norge. Om 6 år vil jeg ha hatt en personinntekt på rundt millionen i 25 år, og det burde bli en forholdsvis grei alderspensjon ut av det, selv om jeg slutter å opptjene meg mer. Eller har jeg ikke forstått systemet?

Edit: Jeg mener å leie en adresse på Kypros, altså. Ikke virkelig bo der. Men for Norge har det vel ikke noe å si bare man har en bolig et sted utenfor landet og holder seg ute stor nok del av året?

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Om 6 år vil jeg ha hatt en personinntekt på rundt millionen i 25 år, og det burde bli en forholdsvis grei alderspensjon ut av det, selv om jeg slutter å opptjene meg mer. Eller har jeg ikke forstått systemet?

Regelverket er komplisert, så jeg ville ha undersøkt dette nærmere. Det må 40 år til for full opptjening, så viktigst er det hvor mange års medlemskap du har i folketrygden ved tidspunktet for utflytting. Om du bare får 25 år blir pensjonen 25/40 som jo er en betydelig reduskjon. i tillegg hjelper det lite at du tjener 1 mill i snitt.

For inntekt mellom 6 G og 12 G blir bare 1/3 av inntekten medregnet i pensjonsgrunnlaget. Inntekt over 12 G regnes ikke med. En G er litt over 75000 (nå)

Endret av hunus
Lenke til kommentar

Hovedkontoret for firmaet som gir meg oppdragene, holder til i Sverige.

Forutsatt at du ikke bor i Norge: Hvis du oppretter et firma (registrert f.eks. på Kypros da, som du foreslår å "flytte til"), fakturerer "arbeidsgiveren" din i Sverige, og tar ut utbytte via firmaet ditt, så skjønner ikke jeg hvordan norske skattemyndigheter skal kunne få tak i en eneste krone.

Men så kan jeg forsåvidt ikke noe om internasjonal skatterett heller, så ta forslaget med en klype salt. :)

Edit: Og med en million i nesten skattefri inntekt burde det ikke være noe problem å ordne med penger til alderdommen på egen hånd... Derimot vil du muligens miste medlemskap i folketrygden, så også eventuelle sykeutgifter må tas høyde for.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Hunus, jeg vet de gjør det så vanskelig som mulig... Men med Kypros-skatt vil det være mulig å spare seg opp en del gryn som oppveier mye. Jeg har vel til sammen nesten 30 års medlemskap i trygden nå, så det vil være ca. 35 år når jeg flytter ut. Det hjelper jo. Jeg hadde en del år før jeg begynte å tjene gode penger. En helt annen sak er at det er råttent at man ikke får full uttelling for høy inntekt i form av pensjon når man må betale full trygdeavgift av det! Men det er en annen tråd...

Klilleng, siden jeg har hatt enkeltmannsforetak, ikke AS, stiller det seg nok litt annerledes. Men kanskje jeg kan opprette en selskapsform der som gjør at jeg ikke får problemer. Vi får se. Jeg har heldigvis ganske god tid på meg.

Endret av Pallantir
Lenke til kommentar

Klilleng, siden jeg har hatt enkeltmannsforetak, ikke AS, stiller det seg nok litt annerledes. Men kanskje jeg kan opprette en selskapsform der som gjør at jeg ikke får problemer. Vi får se. Jeg har heldigvis ganske god tid på meg.

Du har enkeltpersonforetak nå ja. Men det koster jo ikke mange kaloriene å gjøre noe med. Krav til "aksjekapital" er sikkert også annerledes rundt om i Europa.

Det kan være en idé å ta kontakt med en advokat med internasjonal skatterett som spesialfelt. Det er sikkert svinedyrt, men han/hun burde vel kunne hoste opp noe fornuftig på noen få fakturerte timer. :)

Lenke til kommentar

Selv om du "går i landflyktighet", så kan du være frivillig medlem i Folketrygden.

Så vidt jeg vet, slipper ikke nordmenn utenlands å skatte helt til Norge. Det er mulig dette gjelder kun pensjonister, men Norge har jo innført noe de så fint kaller "Kildeskatt".

Lenke til kommentar

Det med frivillig medlemskap må jeg sjekke, da. Takk! Og kildeskatt har jeg allerede vært borti. Den gjelder bare pensjoner. Kildeskatt kreves inn i det landet man får inntektene fra (kilden for inntektene), så dermed påvirker de ikke næringsinntektene mine, som kommmer fra Sverige. Siden Sverige ikke har krevd inn kildeskatt på inntektene når de har betalt meg i Norge, vil de neppe gjøre det i noe annet land heller, antar jeg.

Den mest sannsynlige løsningen blir nok å bo på Kypros og holde seg i nærområdet (Adriaterhavet og Middelhavet) de første tre årene, til jeg er ordentlig utflyttet fra Norge. Så begynner seilemoroa for alvor. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...