Gå til innhold

Har Photoshop Elements et konverteringsprogram for råfiler?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker DNG p.g.a. at alt av metadata blir lagret inne i fila. Ingen sidecar/xmp-fil itilleggg til RAW-fila. En annen fordel er størrelsen, mine RAW-filer er på 38MB, konvertert til DNG blir de ca. 22MB.

Ingen hokus-pokus å bruke DNG. Jeg bare velger 'Copy as DNG' istedet for å velge 'Copy' ved importen inn i Lightroom.

Et lite varsku. DNG er desverre ikke så åpent eller kompatibelt som Adobe vil ha oss til å tro. Det er mange programmer som ikke støtter DNG (f.eks. Bibble) og jeg har også opplevd snåle resultater med DNG filer i programmer som sier de støtter formatet.

Men hvis du kun bruker Adobe sine programmer, så kan det være et fornuftig valg da det kan lette arbeidsflyten. Men pass på at du har backup av originalene - just in case.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet... Kjøpte DxO optics mens jeg hadde Pentax og det funket ikke med Adobe DNG. Heldigvis fikk jeg pengene tilbake :)

Bruker kun Adobe, da er det like greit å bruke DNG og jeg tar ikke back-up av RAw filene.

LR3 har blitt kåret som det beste programmet av flere testere. Blant annet den beste RAW konverteren for Sony RAW filer. Støyreduksjon i LR3 er på høyde med Noise Ninja og andre stand-alone programmer.

LR3 koster for mye. 2800kr. er litt mye. Adobe Elements 8 koster 7-800kr. Hadde jeg vært en ærlig kar og betalt for programmene så hadde jeg gått for Elements.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...