Jon Arild Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Ok, dette er sikkert ett elementært, banalt spørmål, men jeg lurer på det allikevel: Jeg har i sommer tatt mot til meg, og har begynt å ta bilder i råformat. For å få konvertert og bearbeidet disse råfilene har jeg skjønt at jeg må ha programvare for dette på data'en. Derfor har jeg planer om å kjøpe meg Photoshop Elements 8.0 og innstallere dette på data'en. Men mitt spørsmål er helt enkelt; har Photoshop Elements også et konverteringsprogram for råfiler, eller må jeg skaffe meg det i tillegg? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Photoshop Elements, Photoshop CS og Lightroom bruker alle tre samme glimrende RAW-converter - ACR - Adobe Camera Raw. CS5, LR3 og Elements 8 støtter alle nyeste versjon av ACR - 6.1. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 De fleste kameraer har medfølgende programvare, vet ikke hvilket kamera du har, men jeg bruker Canon sin DPP som jeg synes er et utmerket program (Digital Photo Professional). Lenke til kommentar
Jon Arild Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Jeg har et fire år gammelt Nikon D 70s, og jeg skal sjekke i boksen om det ligger noe program der. Men sier dere da at man må ha et råkonverteringsprogram i tillegg til Photoshop Elements, eller er det integrert i Photoshop Elements? (Jeg vet det, jeg har litt tungt for det..) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Du kan laste ned Adobe Camera Raw gratis. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Du må (bør) ha et program som kan batch-konvertere, altså konvertere mange RAW-filer på en gang. Photoshop elements kan vel til nød gjøre dette, men sist jeg så var det ikke særlig elegant (dette kan sikkert noen andre bekrefte - Tom?). Jeg vil anbefale Bibble eller Lightroom. Førstnevnte er desidert billigst. Edit: Jeg trenger for øvrig ikke noe annet bildebehandlingsprogram enn RAW-konverteren (Bibble i mitt tilfelle), men her har folk forskjellig arbeidsflyt og metoder. Endret 6. august 2010 av arnold_layne Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Jeg har et fire år gammelt Nikon D 70s, og jeg skal sjekke i boksen om det ligger noe program der. Men sier dere da at man må ha et råkonverteringsprogram i tillegg til Photoshop Elements, eller er det integrert i Photoshop Elements? (Jeg vet det, jeg har litt tungt for det..) Det skal følge med når du installerer Elements. Må råkonverterdelen oppgraderes, noe som er tvilsomt med en Nikon D70, så gjør du dette ved å laste ned oppgradering fra Adobe. For øvrig skal det følge med kamera ditt som andre sier, en CD med råkonverter. Ikke alltid like intuitiv og god, men den funker... Når det er sagt vil jeg på alle mulige måter anbefale deg å ta en titt på Adobe Lightroom... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Nikon er kjipe på råkonvertering. Med til D70 fulgte det vel med NikonView (eller noe sånt), som kunne konvertere raw til jpeg, men det er temmelig basic saker, som krever at du bearbeider ett og ett bilde i stedet for i batch. I likhet med Hr. Lane bruker jeg Bibble (www.bibblelabs.com), og klarer meg med det. Lenke til kommentar
Jon Arild Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Ah, her er det en bratt læringskurve! Jeg føler meg som en førteklassing, jeg kommer fra filmens verden og det meste av dette er nytt for meg.. Men altså: Jeg MÅ ha et råkonverteringsprogram (som enten er det som fulgte med kameraet, finnes sammen med Photoshop Elements når jeg kjøper det, eller jeg kan laste ned ett fra nettet?), og jeg kan så velge om jeg vil ha et bilderedigeringsprogram i tillegg? Hva er forskjellen på Lightroom og Elements? Er begge et bilderedigeringsprogram, eller er Lightroom et råkonverteringsprogram og Elements et bilderedigeringsprogram? Hvorfor trenger ikke arnold andre bildebehandlingsprogram enn RAW-konverteren? Kan man redigere bilder i RAW-konverteren? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Så lenge du bare jobber med én eksponering (du skal altså ikke ta himmelen fra én, og forgrunnen fra en annen) og du ikke skal retusjere ut eller inn elementer, så kan du gjøre det meste i et anstendig råkonverteringsprogram som Bibble eller Lightroom (et gratisalternativ er å bruke UFRaw i kombinasjon med The Gimp, men jeg er usikker på batch-mulighetene der). All fargekorrigering, kurvejustering, støyfjerning, beskjæring, rotering etc. kan gjøres i råkonverteren. Både Bibble og Lightroom tilbyr gratis prøveperiode, så det er bare å laste ned og teste det ut. Endret 6. august 2010 av Anew Lenke til kommentar
Jon Arild Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Da skal jeg sjekke ut Bibble og Lightroom, tror de kan dekke mine behov i første omgang :-) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Nyeste versjon av ACR - Adobes råkonverteringsprogram - følger med både Photoshop Elements 8, Lightroom 3 og Photoshop CS5. Råkonverteringsprogrammet ACR er det samme i alle tre. Photoshop Elements har enkelte light-funksjoner fra Photoshop CS, Lightroom har en del enkle fotorelaterte redigeringsmuligheter (sannsynligvis du fleste du trenger) og en snasen bildeorganiseringsdatabase, og Photoshop CS5 er den "fulle" Photoshop. Er du student eller ansatt ved en læringsinstitusjon kan du få Photoshop-produktene til en ganske så billig penge. Lenke til kommentar
Jon Arild Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Takk for klargjørende svar, Trondster! Lightroom begynner å peke seg ut som det programmet som jeg har bruk for :-) (Skal også sjekke ut Bibble). Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Jeg bruker Lightroom og driver ikke med RAW-eller batchkonvertering. Jeg importerer og konverterer RAW-fila til DNG. Jeg plukker ut de bildene jeg vil "fremkalle"/gjøre noe med. De få bildene som blir behandlet eksporterer jeg som jpg i egnet størrelse og laster de opp til Flickr/Smugmug. Straks jeg har lastet opp disse jpg'ene slettes de. Lenke til kommentar
Jon Arild Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Jeg bruker Lightroom og driver ikke med RAW-eller batchkonvertering. Jeg importerer og konverterer RAW-fila til DNG. Jeg plukker ut de bildene jeg vil "fremkalle"/gjøre noe med. De få bildene som blir behandlet eksporterer jeg som jpg i egnet størrelse og laster de opp til Flickr/Smugmug. Straks jeg har lastet opp disse jpg'ene slettes de. Hva er "DNG"? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 DNG er Adobes åpne RAW-format. Ikke noe du trenger forholde deg til hvis du ikke gidder. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Jeg bruker DNG p.g.a. at alt av metadata blir lagret inne i fila. Ingen sidecar/xmp-fil itilleggg til RAW-fila. En annen fordel er størrelsen, mine RAW-filer er på 38MB, konvertert til DNG blir de ca. 22MB. Ingen hokus-pokus å bruke DNG. Jeg bare velger 'Copy as DNG' istedet for å velge 'Copy' ved importen inn i Lightroom. Endret 6. august 2010 av iKenneth Lenke til kommentar
Jon Arild Skrevet 10. august 2010 Forfatter Del Skrevet 10. august 2010 Kjøpte meg et blad som heter "Digitalfoto" i dag. Det lå med et gratisprogram med en råkonverter som heter: "Raw Therapee". Er dette et alternativ til Bibble og Lightroom? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Kjøpte meg et blad som heter "Digitalfoto" i dag. Det lå med et gratisprogram med en råkonverter som heter: "Raw Therapee". Er dette et alternativ til Bibble og Lightroom? Ja. Tja. Nei. Vet ikke. Jeg synes det er noe primitivt og ikke veldig intuitivt. Men fyren som har laget programmet har akkurat startet på en ny versjon der brukergrensesnittet strammes opp en del. Det tror jeg kan bli interessant; men det ligger nok et par år frem i tid. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 Du må (bør) ha et program som kan batch-konvertere, altså konvertere mange RAW-filer på en gang. Photoshop elements kan vel til nød gjøre dette, men sist jeg så var det ikke særlig elegant (dette kan sikkert noen andre bekrefte - Tom?). Jeg vil anbefale Bibble eller Lightroom. Førstnevnte er desidert billigst. Elements er ubrukelig på batch - det er et program for de som primært bruker JPEG eller behandler RAW filene stykkevis og delt. Edit: Jeg trenger for øvrig ikke noe annet bildebehandlingsprogram enn RAW-konverteren (Bibble i mitt tilfelle), men her har folk forskjellig arbeidsflyt og metoder. Støtter den. Bruker selv Bibble nå og det er utrolig hvor kjapt en kan jobbe der i forhold til Elements. Når det gjelder Elements, så har den et par ting som er bra. Editoren er rimelig kraftig, dog i 8 bits modus, organisatoren er bedre enn andre program jeg har brukt, og du kan lage morsomme slide-shows. web-album biten kan jeg dog styre meg for. Apropos Elements og Raw. Raw støtte har Elements hatt siden versjon 4 eller 5 (tror jeg). Men ettersom det kommer nye kameraer, så må en oppdatere rawkonverter-biten; og etter en stund Elements i seg selv. Men det er ikke nødvendig for en D70. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå