Gå til innhold

Konfigurere router med proxy instillinger

BTB

Anbefalte innlegg

Hei

Jobber et sted som ønsker å utvide et subnet med en trådløsrouter, slik at vi også får internett tilgang fra denne routeren.

Men internett linjen ut går gjennom en proxy-server, ikke noe problem i seg selv det, men vi ønsker å slippe legge inn/ta bort disse proxy instillingene hver gang vi jobber hjemme og så tilbake på jobb.....

Derfor lurer jeg på om det er mulig å få tak i (eller om dette er standard) en router hvor man kan legge inn disse proxy instillingene for "internett linjen" slik at hver PC slipper å legge disse instillingene inn i f.eks. Internet Explorer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg trur ikkje du kan sette opp ein enkelt port på ein WAN-forbindelse.

Om du kjøper ein Linux-basert ruter som let deg skrive iptables-reglar direkte (du kan installere DD-WRT på ein kompatibel ruter for å oppnå dette) bør du kunne omdirigere all trafikk maskiner prøvar å sende til port 80 til proxy-serveren, dette kallast ein transparent proxy (proxy der brukaren ikkje merkar det pga. han ikkje må konfigurere PC-en sin for dette). Eg er usikker på om ein proxy vil støtte det automatisk eller om det krev at proxy-programvara forstår dette, men det kan du vel sjekke om du finn ut kva for programvare den køyrer. Squid kan i alle fall brukast som transparent proxy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...