Panter Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Da jeg kom hjem fra ferie var 2 stk Raid "Degraded". Ene 8 hdds Hw-Raid6 manglet 1 stk hdd og andre Sw-Raid5 manglet 1 stk hdd. Raid6 rapporterer Logical drive "Raid6" goes degrade Disk 7 unplugged Task 20 timeout on disk 7 at LBA 0x0264a7a80 (Length 0x80) mens på Raid5 har jeg ikke noe log, men Win7 ser disken som upartisjonert. Jeg har ikke hatt anledning til å gjøre noen sjekk av hddene, men hva ville dere gjort? Kassert diskene tvert eller sett om de tilsynelatende fungerer? Det er ikke sertifiserte Raidhdds og det er vel slik at de kan dette ut av et Raid selv om de fungerer 100%? Jeg har for ordens skyld kjøpt nye hdds for å erstatte. Endret 6. august 2010 av Panter Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Med Smartmontools så kan du sjekke harddiskens status. Eg har opplevd nye harddisker som kræsjer 1 gang kan fungere i fleire år til neste kræsj. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Jeg skal nok sjekke hddene nøye etterhvert, men lurer altså på hva andre gjør med hdds som har gått i Raid. Godt mulig jeg bruker de videre et eller annet vis, men i Raid skal de ikke. Forøvrig pussig at begge Raidene skulle bli degradert nærmest samtidig.. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Det er ikkje pussig, det har skjedd mange av oss. Spesielt harddisker i same serie kan finne ut å slutte å fungere samtidig med få minutters mellomrom. Det er derfor ein har dobbel, trippel parity raid systemer. Og ikkje minst backup Lenke til kommentar
Panter Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Jeg er veldig interessert i flere tilbakemelding og erfaringer om hva man bruker hdds til som har sviktet i Raid. Gjenbruk i Raid, annet bruk, kast eller annet? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Du prøver å kaste de inn i RAIDet igjen, går det fint så går det jo fint. Ellers skifter du de ut. Ikke verre. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Jepp har samme prosedyre selv, jeg prøver alltid å få opp RAIDet igjen med samme diskene, feiler det igjen så er det utskifting og testing separat for feil og diagnosere hva som gikk galt, er det software feil eller er det disken som er konket. Er det sistnevnte så blir det RMA til slutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå