Gå til innhold

Anmeldelse: Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies (DS)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"som fiskeren som blir til en fryktet havgud for å beskytte datteren,"

Og der spolerte du hele det oppdraget. Godt gjort. :p

Jeg spilte DQIX i godt over førti timer, bestemte meg for at karakterene kunne ha vært utviklet litt bedre og restarta. Historien er kanskje ikke den beste, men til gjengjeld slipper vi endelig det tullet med en tenåring med rart hår redder verden helt alene. Jeg synes historien er engasjerende i seg selv, og de utallige småhistoriene er ikke noe mindre kjedelige. (som en viss havgud, f.eks...) :p

At karakterene ikke sier noe er en ting, men hvorfor nevnte du ikke at vi lager hele laget selv? Det er første gang det har skjedd i et Dragon Quest, og ganske unik. Det gjør at de riktignok ikke har så mye personlighet, men til gjengjeld er det mye enklere å faktisk føle noe for karakterene. For meg betyr det at de faktisk får mer personlighet enn før. Men personilgheten kommer til uttrykk gjennom handlinger, ikke dialog.

Selvsagt blir det mye repetisjon. Du visste kanskje ikke at Dragon Quest var en av de aller første JRPGene og en av hovedgrunnene til hvorfor det ble så populært?

Lenke til kommentar

Fullstendig vanedannende og fantastisk spill på alle måter. At de har klart å presse inn så mye content på den lille DS-brikken er utrolig.

Har spilt DQ 4 og 5 DS-remakene også, da og fulgt med på all hypen fra japan om DQ9 en god stund.

Lenke til kommentar

Det får deg til å tenke på hva de har tenkt å gjøre med Dragon Quest X og Dragon Quest til 3DS. DQX blir til Wii, så om du har klart å presse så mye inn i en liten DS, hva klarer de da å presse inn i Wiien? Og hvordan blir Dragon Quest i 3D? (det kan jo bli Dragon Quest Monsters: Joker 3, selvsagt. Men håper på Dragon Quest XI.)

Lenke til kommentar

Kan artikkelforfatteren forklare meg hvordan flerspiller i samme rom foregår, om det ikke er over Wi-Fi? :)

Jeg tipper man har blingset litt her og egentlig mener at det ikke støtter flerspiller over Internett. Som jo er noe ganske annet.

Ellers synes jeg kanskje det er nødvendig å teste denne venne-flerspilleren for å kunne bedømme spillet skikkelig, siden den later til å være en såpass sentral del av konseptet.

Endret av oerhört
Lenke til kommentar

Flerspiller-delen er mere tilpasset Japan der "alle" har en DS og har den med seg overalt. Du kan f.eks. sette DS'n i sleep mode mens du er ute og går og har DQ9 loadet, så detekterer spillet når andre med samme spill går forbi og dere deler små ting som spesielle items uten at du ser det før du slår på spillet igjen.

Spillet har solgt 4,5millioner i japan allerede. Såklart lider singelplayer-delen av at de andre i partyet ditt egentlig bør være mennesker, ikke NPC'r du har laget selv, så de har lite eller ingen bakgrunnshistorie. Ikke som modige og sterke Papa i DQ5 f.eks. DQ9 er jo første spillet du lager alle partymember selv, ikke plukker dem opp på veien.

4,5 millioner japanesere kan ikke ta feil, synd vi ikke bor i Japan. Multiplayer-delen er nok bedre tilpasset deres spillekultur enn vår.

Lenke til kommentar

Multiplayer-biten er en bra ide, men funker ikke her i lille Norge. Men trenger vi multiplayer, egentlig? Etter seksti timer kan jeg ikke si jeg har savnet det, og internett blir jo brukt til andre ting. Jeg har fått nye sideoppdrag på nettet, og en butikk oppdateres daglig. Selv synes jeg det minner mindre om et JRPG og mer som et "vanlig" RPG. I "gamle dager" var det helt vanlig å lage alle folkene selv, og jeg tar med gjerne imot flere spill der vi får lage hele laget selv. De har mindre fast bestemt bakgrunnshistorie, men til gjengjeld får man mye mer frihet til å gjøre hva man vil. Det er vel spilleren som skal stå i fokus, ikke spillet? ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...