Espenball Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Jeg har en eldre maskin. En Fujitsu siemens som jeg nylig kjøpte ett billig Asus HD 4850 512mb kort til, men dette fungerer langt, langt dårligere en nvidia 7950 som står i en annene men lik maskin. Utover grafikkkortet er det som følger: Dual Pentium 4 3.2Ghz. FSB 800 2GB DDR2 400 ram. Hovedkort D1858. HD på ca 300GB. Kjøler på HD4850kortet er Zalman VD 2000 Er dette for dårlig til å kjøre ett HD 4850kort? I ett nytt spill slik som Starcraft får jeg bare 10-12fps ved 1024x768 og alle detaljer satt til minimum. I cod-WOW har jeg ikke målt, men det ser ut som soldatene beveger seg i sirup for plutselig å sette opp til overlyshastighet i 2sekunder.. Skjermen blir også plutselig sort. Har dette kortet blitt overklokket ihjel hos forrige eier eller er det maskina mi som er for dårlig? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Hva slags strømforsyning har du til dette? 2x P4 og et HD 4850 vil utvikle en god del varme (selv om problemene du beskriver ikke er typisk varmegenerte), hvordan er det med temperaturene i maskinen? Endret 6. august 2010 av lch Lenke til kommentar
Espenball Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Har satt in ny coolermaster 460W psu, varmen på skjermkortet ligger uten last på ca 37-40grader. begge HD'er ligger på ca 25-30 grader. CPU klarer jeg ikke å få noe på. Bruker Everest til å lese av disse verdiene. Det var en ledning på den gamle PSU'en som ikke fantes på den nye og dette var en slags styring av PSU'en fra hovedkortet. Så denne er da ikke koblet til. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Jeg kjenner ikke til den strømforsyningen, men 460W burde holde med mindre du har mye annet rart i maskinen. At skjermen blir sort er ikke akkurat et godt tegn, men mener du at skjermen går i strømsparemodus eller at skjermbildet blir svart? Lenke til kommentar
Espenball Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Har skjedd to ganger at skjermen blir helt sort. har måtte bryte strømmen da ingenting ser ut til å respondere. maskina går derimot på samme viftehastighet hele tiden selvom skjermen blir sort. 3 gang dette skjedde så lot jeg maskina stå på og da jeg kom tilbake var skjermen skrudd ned til 800x600 og en advarsel om at VPU Recover hadde resatt skjermdriveren da den ikke responderte. Burde jeg ta opp dette med han som solgte meg denne? eller er det noe tull med driverne? Har catalyst versjon 10.7 Lenke til kommentar
Lch Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Tja, det kan være driverproblemer. Hadde du et nVidia-kort i maskinen før du satte inn ATi-kortet? Fikk du fjernet de gamle driverene fullstendig? Hvis du har en maskin til, kan du alltids prøve kortet der. Lenke til kommentar
Espenball Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Det satt ett eldre nvidia quadro kort i maskina fra før, jeg installerte det nye ati kortet oppå dette, men i etterkant fjernet jeg både nvidia og ati drivere for så å legge inn på nytt. Har riktignok ei maskin til som er helt identisk , men med nvidia 7950kort som fungerer helt bra, men har ikke veldig lyst til å prøve å ødelegge det oppsettet også. Lenke til kommentar
Espenball Skrevet 10. august 2010 Forfatter Del Skrevet 10. august 2010 Jeg tror kanskje jeg har funnet svaret på problemet. Hovedkortet har bare PCI-e 1.0x16 ikke 2.0 standard. Dette er vel kanskje en kjempe flaskehals? Noen der ute som vet dette bedre en meg kanskje? Lenke til kommentar
Nerdrage Skrevet 10. august 2010 Del Skrevet 10. august 2010 lurer faktisk på det samme. hovedkortet mitt støtter pce-express x16 v1.0a, mens hd 5870 som jeg kjøpte her om dagen er pci-express v2.1 og jeg fikk bare gråskjerm krasjer med det. sendte det tilbake tilslutt.. men når det er sagt så har jeg en gtx 285 fra før som er v2.0. har ikke hatt noe problemer med det og kan ikke merke om hovedkortet er noe flaskehals så jeg slenger meg på og spør om gpu med v2.1 kanskje ikke funker på hk med v1.0a? Lenke til kommentar
Espenball Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Hmmm fant vel egentlig svaret på mitt eget spørsmål ang pci ekspress versjoner her i forumet https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=873646 Men da gjenstår også spørsmålet mitt hvorfor kortet funker så inmari dårlig? bare 10fps i starcraft er jo helt latterlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå