Gå til innhold

Trenger man kjølsvin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Kjølen har selvfølgelig bestått av treverk eller plywood som var laminert med glassfiber og polyester.

 

Dette er helt vanlig, også betong blir brukt.

Du kan skjære til en ny "kjøl" av treverk med stikksag som passer der du har tatt ut det som er råttent.

Du bør ta ut ALT gammelt treverk, råttent eller ikke, og så tilpasse på nytt.

 

Selv har jeg støpt inn en passelig tykk svart vannslange i kjølen, etter å ha fjernet gammel betong som var innstøpt.

 

Men slip godt ned til armeringa på sidene slik at ny glassfiber og polyester får festet seg.

Endret av Vårbris
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, og takk for svar Vårbris!

 

Jeg er ny i båtbransjen, så jeg var ikke klarover at det fantes så mange typer kjøler. Min bestod av tre, laminert/armert med glassfiber rundt.

 

Med kjøslvin så mente jeg mottaksfeste på innsiden av båten. Et bredt treemne som er like langt som båten, som man har gjennomgangsbolter igjennom seg, og ned til kjølen under båten. Slik at festingen av den nye kjølen skulle bli stekere.

 

Har revet ut kjølen, og det viste seg at båten var plan under. Ikke noe spor som gikk opp i båten. Har fått satt inn det nye kjøemnet i restene av det gamle utvendige sporet av polyesteren som ble igjen(har rensket godt inni det). Er også begynt å pakke inn det nye treemnet med plast, og det går bare bra!

Jeg har stresstestet det litt, og det er sterkt som f. så jeg trenger ikke noe innvendig feste for å holde den fast!

 

Mvh,

ThomasS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...