Gå til innhold

Elektro, hva skal jeg gå videre?

xarcee

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dataelektriker? Den tittelen har jeg ikke hørt før.

Elektrikere tjener stort sett veldig bra til å ha så kort utdannelse. Å komme opp i rundt 300.000 rett etter at du har tatt fagbrev er ikke umulig, og for å sette det litt i perspektiv så er det ikke så veldig langt fra den gjennomsnittlige startlønnen til ingeniører og andre med 3-årig høyere utdannelse. Dette er da altså på land. Om du er så heldig å få jobb innen olje, kan lønnen bli vesentlig høyere. Det er også gode muligheter for videreutdanning, med teknisk fagskole og/eller ingeniør.

Lønn er dog ikke det du bør tenke mest på. Det viktigste er å finne en jobb man trives i.

Lenke til kommentar

"Dataelektroniker" sier ikke så veldig mye om hva du driver med og det kan nok variere kraftig. Jeg har hørt om noen få som har vært så heldige at de fikk jobb innen olje med full lønn rett etter fullført 3-årig VGS, og de "tjener mer enn de har godt av" i følge en av mine gamle lærere. Jeg tror det var snakk om 400.000 i løpet av et halvt år, men dette tilhører sjeldenhetene. Du skal være både veldig god, ha kontakter og samtidig være heldig for å få til en slik avtale. Det er nok mer realistisk å starte innen f.eks. Relacom. Den laveste lønnen for fagarbeidere er der 300.000 i året. Vil du jobbe med kun data, så er kanskje en lokal databedrift mer aktuelt, men det er vanskelig å spå hvilken lønn du vil oppnå.

Høyere utdanning er også aktuelt innen data. Jeg har gått VG1 Elektro, VG2 Data og Elektronikk og VG3 Påbygg, og jeg starter nå på NTNU. Jeg fant ut at jeg må ha høyere utdannelse for å få en jobb jeg synes er interessant innen datayrket, for det er stor konkurranse. De uten høyere utdanning kommer bak i køen.

Lenke til kommentar

Det er umulig å si, men skal du ha håp om lærlingplass på plattform må du enten ha gode kontakter eller være griseheldig. Det er ikke akkurat slik at Statoil ringer og tilbyr deg læreplass, for der er det mange om beinet. Jeg ville ikke regnet med en plass der om jeg var deg, med mindre du altså har virkelig gode kontakter i bransjen.

Lenke til kommentar

Sånn jeg har fortstått det så er det ikke lenger selve firmaet som tar inn lærlingene (i nordsjøen) de sier bare til inntakskontoret at de trenger så og så mange lærlinger, så plukkter inntakskontoret ut de som er best kvalifisert til jobben. Så de å ha en onkel som er plattformsjef skal visstnok ikke hjelpe lenger, jeg har ingen kilder på det her så de kan være det ikke stemmer. Men, i teorien så skal du klare å komme deg ut hvis du jobber hardt nok, men jeg ville ikke satset for mye på det.

Hvis du ønsker å få jobb i nordsjøen i framtida, sikrer du deg lærlingplass på en fabrikk som driver med karbonkjemi, på denne måten sikrer du deg en del kurs osv. som er svært kjekke å ha når du skal søke deg ut. :)

Lenke til kommentar

Hei. Husk at du også har muligheten til å gå på automatisering. Det blir ett ekstra skoleår, men ett år mindre som lærling.

Sånn jeg har fortstått det så er det ikke lenger selve firmaet som tar inn lærlingene (i nordsjøen)
Firmaene som har lærlinger ansatt på norsk sokkel kjører intervjuene selv. Det gjorde de hvertfall i år.

å de å ha en onkel som er plattformsjef skal visstnok ikke hjelpe lenger, jeg har ingen kilder på det her så de kan være det ikke stemmer.

Onkel, gode karakterer og flaks er en god kombinasjon :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...