Gå til innhold

hvorfor har alle så dårlig tid?

Anbefalte innlegg

Ikke at jeg husker hvilken av bøkene det står i, men det stemmer godt med hva vi har lært i idéhistorie. Noen få timer, gjerne 2 til 3.

Jeg har sjeldent dårlig tid, bare så uheldig at alle rundt meg skal ha det. o.O

Endret av cuadro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei hallo.

en tanke slo meg litt når jeg satt her og filosoferte midt på natten.

hvorfor skal alle ha så dårlig tid?

det virker som det og vente er blitt " tabu " alt skal gå så jevla fort. ( fiks det idag ! heregud jeg kan ikke gå rundt uten tv i en uke )

hvorfor er venting blitt en slikk ufordragelig ting? hvorfor skal alle ungå venting ?..( gå i den og den butiken fordi mindre køer. osv)

livet går ikke fortere selv om du stresser det. jeg lever etter den filosofien, men ingen andre rundt meg gjøre det.

de lever i " stress heregud ! venting ! heregud " ( abosult alle jeg kjenner. tanter, onkler,søsken, venner, osv)

så er det noen som har noen tanker på hvorfor venting er så forjævligt for allmen heten?

For mange er venting synonymt med kjedsomhet. Man er stort sett vant til å gjøre noe hele tiden. Og når vi først gjør noe som venteaktig så er det gjerne noe passivt som tv e.l. Vi unngår venting så mye som mulig så. Det er mange som får tid til å tenke over et og annet mens de venter som hjernen for jobbet oh behandlet litt. Dette kan gi en positv venteopplevelse.

Tid på døgnet og hvor man er og hva man venter på er også avgjørende.

Noe som stimulerer hjernen er problemløsning. Enten den er enkel eller omfattende. For eksempel er dataspill laget med dette formålet; at vi skal løse ett eller flere problemer. Når vi har løst et problem på en god måte gir dette mestringsfølelsen som også er veldig stimulerende.

Det er derfor vi hele tiden må gjøre noe. Enten det er bestige et fjell, eller kjøpe båt, synes det er artig å snekre eller mekke.

Generelt er jeg ikke veldig glad i venting.

Å sette av tid til å slappe av eller tenke over alt og ingenting er mye bedre.

Lenke til kommentar

Har selv tenkt på dette over lengre tid. Jeg har i mange år aldri vært i stand til å slappe av. Har alltid hatt noe jeg MÅ gjøre og har aldri klart å bare sitte helt i ro. Dette har over lengre tid ført til at jeg plutselig kan finne på å få panikkangst eller føle at nervene er tynnslitte. Dette har ført til at jeg er nødt til å roe meg ned generelt hele tiden, hvis ikke blir jeg aldri bedre. Er sikker på at det er fleres om sliter med dette, det å være konstant rastløs.

Så de siste månedene har jeg funnet ut at man bare må slappe heeeelt av i kroppen, puste rolig og med lange åndedrag og bare visualisere seg at man sitter over stresset og ikke inni det.

Leser her at en som sier at fordi man har hus, bil, unger, bikkje og husarbeid så prøver man å få gjort ferdig alt så man får litt tid til å gjøre det man VIL.

Dette er en absurd feil innstilling som svært mange har. Man trenger faktisk ikke å se på det på denne måten. Man KAN faktisk ha et avslappet forhold til alt, også sånt som barn, hus og unger. Klart, man skal prøve å rekke over alt, men det trenger ikke bety at man ikke kan puste rolig og forsøke å holde seg ved samling.

Nå har ikke jeg barn, hus, kjerring og bil, men jeg vet hva det dreier seg om og jeg forstår at man lett glir inn i en slik modus hvor man forgjeves jobber livet av seg, bare for å kjøpe seg en lite øyeblikk med fritid. Men det trenger ikke være sånn. Man trenger ikke å se på disse tingene som separate ting. Man kan bare lete inn i seg selv og finne roen uansett hva man holder på med. Faktisk tror jeg dette er noe de fleste bør gjøre, for å unngå stress, magesår, dårlige forhold osv. I tillegg tror jeg det er bra for barna å se at foreldrene er avslappet i de fleste situasjoner. Det vil stimulere dem selv til å tenke på lik måte. Noe som kan være et svært godt utgangspunkt for deres eget liv. God tråd :)

Edit: I går satt jeg faktisk sammen med kompiser på kaia i Trondheim og bare satt i sola i timesvis, uten å gjøre noe spesielt. Klarte faktisk å få de andre til å slappe av også, uten å de trengte å tenke på den stimulien de tror de er nødt til å ha til enhver tid. Noen er nødt til å ta en pils, noen må ha seg en røyk, noen må ha seg en blås. Det blir for stressende. Tror meditasjon er noe alle bør gjøre, ihvertfall i dagens samfunn. Mennesket og ikke minst, mennesinnet er ikke skapt for samfunnet vi lever i.

Endret av Kenny Bones
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leser her at en som sier at fordi man har hus, bil, unger, bikkje og husarbeid så prøver man å få gjort ferdig alt så man får litt tid til å gjøre det man VIL.

Dette er en absurd feil innstilling som svært mange har. Man trenger faktisk ikke å se på det på denne måten. Man KAN faktisk ha et avslappet forhold til alt, også sånt som barn, hus og unger. Klart, man skal prøve å rekke over alt, men det trenger ikke bety at man ikke kan puste rolig og forsøke å holde seg ved samling.

Kanskje du forsto det sånn, men jeg mente ikke å si at jeg stresset over de tingene.

Du må da vel klare å forstå at jeg ikke prioriterer å f.eks stille meg i en ekstra lang kø fordi jeg prinsipielt liker å vente når jeg har familie/barn/jobb som regner med at jeg er der for dem når de trenger det.

Den tiden du bruker til å slappe av er mye mer verdt dersom du har jobbet for den.

En kald øl smaker f.eks mye bedre etter en lang dugnad, enn den gjør dersom du skulker jobben og setter deg ned for å glo på Trondheimsfjorden og drikke den ;)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har selv tenkt på dette over lengre tid. Jeg har i mange år aldri vært i stand til å slappe av. Har alltid hatt noe jeg MÅ gjøre og..

..(klippet vekk litt)..

God tråd :)

Edit: I går satt jeg faktisk sammen med kompiser på kaia i Trondheim og bare satt i sola i timesvis, uten å gjøre noe spesielt. Klarte faktisk å få de andre til å slappe av også, uten å de trengte å tenke på den stimulien de tror de er nødt til å ha til enhver tid. Noen er nødt til å ta en pils, noen må ha seg en røyk, noen må ha seg en blås. Det blir for stressende. Tror meditasjon er noe alle bør gjøre, ihvertfall i dagens samfunn. Mennesket og ikke minst, mennesinnet er ikke skapt for samfunnet vi lever i.

Kunne ikke vært mer enig enn det siste du sa der. Nå har mennesket i mange hundre år, for ikke å si tusenvis av år nok i forskjellige typer samfunn kommet borti at samfunnet er dårlig tilpasset mennesket som lever der.

Dagens arbeidere i Tokyo må jo føle seg veldig truffet av poenget du setter fokus på her. Vi i Norge arbeider nå ganske mye og hardt vi og, selv om det er forskjeller i de forskjellige jobbene.

En ting vi gjerne har litt mindre av er lange skift (12 timers skift). Det er noen yrker som opererer med en del bruk av slike skift. Noen gjør dette på en balansert måte, ved å tilby en mengde fridager for at arbeidere skal hente seg inn.

Har selv arbeidet ett sted hvor 12 timers skift ble misbrukt på den måten at om jobben som ble forhandlet varte lenge så ville arbeidsfolka måtte overskride arbeidsmiljøloven. Jo yngre arbeidsstokk en slik bedrift har, desto enklere blir folk gjerne å utnytte. Og om det er nok gjennomtrekk av arbeidsfolk, så har de gjerne omstillet seg til å ta inn rått og råte, slik at de til en hver tid har nok folk til jobben. Med stor gjennomtrekk så unngår også bedriften gjerne for mange ubehagelig konflikter med ordentlige arbeidstakere som ønsker ordentlige arbeidsforhold. Toleransen er ofte veldig høy hos folk, sånn at de vegrer seg for å si fra til Arbeidstilsynet. Er ikke maks tillatt: 9 timers arbeid for normalt arbeide, inkludert overtid. Om 12 timer skal benyttes mener jeg at en må ha spesielle tillatelser og ordninger for det. Det er hvordan Norge er regulert.

I andre land som er enkle å sammenlikne seg med. F.eks. Storbritannia, USA med flere så er nok bruk av lange arbeidsdager ennå mer utbredt. Her i Norge er det jo gjerne stillingen din som avgjør litt vedrørende overtidsbruk. Høyere stillinger har gjerne mer bruk av overtid. Om en sikter høyt så får en gjerne både mange goder, men en har gjerne problemer med å bli kvitt arbeidspresset som tynger ens skuldre.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kanskje du forsto det sånn, men jeg mente ikke å si at jeg stresset over de tingene.

Nei, men stress er noe som man ikke engang trenger å tenke over at man har. Svært mange går rundt og er ubevisst stresset, noe jeg selv er og har vært over lengre tid. Ubevisst spenner man også masse muskler uten å være klar over det og pådrar seg allskens sykdommer av det. Første skritt må jo nesten være å være klar over det og forsøke å gjøre noe med det, hver dag.

Du må da vel klare å forstå at jeg ikke prioriterer å f.eks stille meg i en ekstra lang kø fordi jeg prinsipielt liker å vente når jeg har familie/barn/jobb som regner med at jeg er der for dem når de trenger det.

Nei, men selv om du står i en lang kø så kan du være avslappet likevel ;)

Det er poenget, selv om man har daglige ting å gjøre så tror jeg det er helsemessig å forsøke å slappe av uansett. Puste roolig ut, slappe av.

Den tiden du bruker til å slappe av er mye mer verdt dersom du har jobbet for den.

En kald øl smaker f.eks mye bedre etter en lang dugnad, enn den gjør dersom du skulker jobben og setter deg ned for å glo på Trondheimsfjorden og drikke den ;)

Helt klart! Godt poeng :) Dog var det Søndag da jeg satt og kikket utover fjorden :) Skulker aldri jobben :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...