Gå til innhold

Vurderer å søke IT/informatikk :)

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Heisann!

Jeg vurderer å søke IT/informatikk på UiA.

Håper de som har erfaring med dette kan gi meg noen svar her :)

Jeg har egentlig ikke tenkt på noe yrke innen IT, men jeg har hørt at det kan være fint å kombinere med andre studer, siden det viser at du behersker IT som er viktig i dagens arbeidsliv. Det jeg vil studere er økonomi og administrasjon og målet er å oppnå en lederstilling en dag..

Jeg har ikke gått skole på noen år så ville ikke starte for hardt, så vil søke restplass på årstudie.

1. Er det verdt det å ta et årstudie i IT? Er dette noe som jeg kan få bruk for om jeg senere tar økonomi og administrasjon bachelor?

2. Er det et hardt studie (årstudiet/første året i informatikk)? Er det noe særlig matte?

3. Er det mye obligatorisk datafag som programmering? Kjenner noen som går bacehlor i informatikk og har mye programmering, noe jeg ikke er interessert i, synes det blir litt kjedelig... men synes en litt sånn generell utdanning i IT og først og fremst organisering/bedriftsøkonomi kan være spennende.

4. Er dette et nørdy studie der stort sett gutter søker eller er det jenter på dette studiet også? Har inntrykk av at det er typisk geek studie med programmering/data, men når jeg så gjennom studieoppbygningen så jeg mye interessant for meg også, som ikke vil holde på med data i arbeidslivet¨

Så lurer jeg på hva informasjonssystemer egentlig er? Eks? Fant ingen bra definisjon på det begrepet

På forhånd takk til de som gidder å svare :)

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

Vet ikke om denne tråden burde vært posta i IT utdannelse forumet?

Anyway, har fått tilbud om skoleplass nå så jeg håper noen her kan gi meg noen svar her asap :) sett utrolig stor pris på svar

Lenke til kommentar

Det varierer nok fra sted til sted, selv har jeg tatt Informatikk på Høgskolen i Telemark. Synes jeg hørte noe om at det gikk an å kombinere informatikk 1 år + økonomi, så det kan du nok sjekke ut nærmere. Uansett, første året er ganske lærerikt. Basert på min erfaring: Du lærer typiske ting innenfor data, diverse programmer, alt fra word/excel med makro til photoshop og flash. Hvordan PCen fungerer. Du lærer enkel php og java programmering samt database. Første året hadde heller ingen matte (men det skal sies at hvis du tar i Oslo tror jeg det er mye mer matte). Hvor hardt er studie? Tja.. det kommer litt ann på hvor motivert du er, jeg vil si at studie ikke er spesielt hardt så lenge du bruker litt tid. Du lærer basic innenfor det meste så det burde egentlig gå ganske greit.

Programmering hadde jeg JAVA et halvt års tid samt HTML, PHP, CSS i et halvt år. Hadde litt VB (en eller to uker). Ikke noe big deal. Alle fagene er obligatorisk så vidt jeg vet.

Det blir etter min erfaring mye vanskeligere og mer programmering andre året (man kan dog velge to retninger etterhvert hvor den ene er basert på mye mer programmering). I klassen min hadde jeg faktisk flere jenter enn gutter, men alle disse jentene sluttet etter første året og nå er det bare gutter i klassen min. Første året er ikke spesielt "nørdy" egentlig. Mange som var der virket temmelig ferske, ikke spesielt geeky.

Alt i alt tviler jeg litt på nytteverdien dersom du skal satse fult på økonomi. Du er innom excel og makroer noe som kan være veldig nyttig, men bortsett fra det blir det generelt innenfor data, kanskje med mest vekt på programmering. Uansett, et slikt års studie er nok positivt å ha med seg. Spørsmålet blir vel om det er verdt et år for deg.

Lenke til kommentar

Kan da svare ut ifra hva første året mitt fra informatikk bachelor på UiO.

Hadde 2 programmeringskurs som brukte java for å lære oss forskjellige metoder.

Jeg hadde også et kurs med alt fra XML(innunder her kommer også HTML + litt CSS) Hvordan tegnene på datamaskinen blir framstilt. (unicode, ascii, osv osv.) Hvordan video, lyd og bilder blir presentert og encoda, komprimeringsprinsipper osv.

Et kurs hvor vi lærte om systemutviklingsteknikker, litt om kontrakter, kravestimering osv.

og ikke glem de 2 matte kursene. Det første var ikke så alt for ille, derivasjon, modelering, integrasjon, differensiallikninger, differensligninger ++(nesten som R2, bare litt større). og det andre som het diskret matematikk(logikk, mengdelære osv.)

Om det er hardt, ja til tider. Alle studier er vel "harde". Men legger du nok tid på lesesalene og kollokviegruppene skal det ikke være et enormt problem.

Det er færre jenter enn gutter, men det finnes jenter også på de studiene. Og ja, mange er vel også litt geeks, men langt ifra alle.

Endret av xaco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...