Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lakkbehandling av slitt(?) lakk .. trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Heisann!:)

Har en gammal mercedes W124 E230 1991 Modell, bilen var tidligere eigd av en billakerar og var da eg fekk den i relativt god stand.

No har eg hatt bilen i snart 1 år, uten spesielle tiltak for og bevare lakken, men no når sommaren er her skulle eg gjerne ha fått fikset den opp litt, bilen har ikke noe lakk rust verken på eller i hjulbuene, så eksteriøret er ganske strøkent, har vasket bilen regelmessig med høgtrykkspiller avfetting osv osv.. men er litt bekymret, fordi at bilen har noen kvite striper og noke som ligner på kjemikalie rester på lakken, og har derfor aldri tørt og polere bilen, i tilfelle det skal bli værre, det ligner litt på skjolder men spyler alltid godt av bilen etter vasking, lakken ser ut som den falmer litt pga dette, den er også full av andre kvite flekker ol. viser spesielt godt i solen, lurer på kordan eg skal bli kvitt desse for og få bilen til og kunne skinne igjen...

Og eg trenger også tips til en god framgangsmåte for polering, har aldri gjort dette .. og syns det er litt flaut og måtte spør .. men må vite ka eg skal gjøre før under og etter polering, ganske stepp by stepp nybegynner forklaring..

Takker dere litt mer erfarne for hjelpen!: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, HER er det noen enkle tips. Selv om lakken din muligens har behov for litt tyngre skyts, så ville jeg forsøkt en enkel polering før eventuelt lakkrens oll. Kan f.eks gjøre en test på et felt som er flekkete for å se om det holder.

Det å vaske bil med avfetting uten å polere etterpå er i min verden FYFY..

Lenke til kommentar

Det kan høres ut som om lakken din har falmet på noen steder, da den sikkert KUN har blitt vasket og avfettet uten å bli beskyttet i etterkant med en god voks eller sealer.

Det å kun vokse bilen nå vil nok ikke gi deg noe bedre resultat angående de falmede områdene. Det blir som å legge en blank folie over en flekk på kjøkkenbenken. Det falmede området vil fortsatt synes.

Det som nok først må til her er en skikkelig "korrigering" eller en "polering" som rubber lakken din og fjerner de falmede områdene FØR du slenger på en skikkelig voks/sealer.

Tror det er selve "rubbingen" du må legge vekt på her for å få bilen din fin igjen, og da trenger du nok en god poleringsmaskin samt egnede produkter. Dette kan nok være en ganske så langtekkelig prosess hvis du ikke synes bilpleie er noe gøy.

Kan nok hende det kan lønne seg for deg å sette den bort til noen som kan dette (pass opp! her er det mange useriøse!) og betale noen tusenlapper for jobben, hvis du som sagt ikke vil finne ut av dette selv.

Viser også til "bilpleie for dummies 2" som det linkes til over. Her står det ALT om bilpleie og artikkelen er skrevet av entusiaster som spiser slike biler som din til frokost :)

Lenke til kommentar

Ville prøvd en god lakkrens før jeg vurderte maskinpolering. F.eks:

- Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner (bilextra, godkjemi.no)

- Duragloss 101 (Scandicshine.no, blankbil.no)

- Autorange Paint Cleaner

f.eks Prickbort (godkjemi.no, blankbil.no) er en avfetting som fint kan brukes uten å polere etterpå. Bare pass på at den ikke tørker på bilen (gjelder alle avfettinger)

Lenke til kommentar

For det første så tror jeg nok flekkene han har er "blekede" områder, og for det andre er nok lakken også full av vaskeriper og mer til...

Tror jeg ville gått rett på maskinpolering med det samme med egnede produkter. Jeg tipper uansett at lakkrensen ikke får bilen 100% og da må man alikevel kjøpe sterkere skyts...

Lenke til kommentar

Skal ikke undervurdere en god lakkrens ;) men den vil selvsagt ikke fjerne vaskeriper o.l. Da må det nok maskinpolering til ja.

Nå er det ikke sikkert trådstarter ønsker å få lakken 100% mtp vaskeriper og dypere riper da dette er relativt tidkrevende og/eller kostbart. Dessuten er det som du sier, mange useriøse bilpleiesenter og ingen garanti for at resultatet blir tilfredstillende.

Tror vi venter til trådstarter kjimer innom og sier noe om hvilket resultat han ønsker og hvor mye tid/penger han er villig til å legge i dette, før vi kommer med flere råd :) Mener uansett det er verd å prøve med en av de nevnte lakkrensene, og jeg blir ikke forbauset om de løser problemene som trådstarter beskriver. En lakkrens et uansett ikke dumt å ha i hyllen til senere bruk.

PS. Etter bruk av lakkrens må lakken selføgelig forsegles på et eller annet vis, men det kommer jo godt frem av tråden jeg linket til tidligere :)

Lenke til kommentar

Vært litt out of order i det siste :-)

Alså, det hvite er som en liten kappe som ligger over lakken, akkurat som hvit støv, som ligger og hviler over lakken, når bilen er våt viser de ikke, men når bilen tørker kommer det fram igjen, har prøvd og vaske bilen med høgtrykk, med med engang eg hadde bilen, så var eg litt la oss si noob i det og vaske bil, så gjor en del feil, ved hjelp av og ikke spyle avefettinga av skikkelig og sånt, men eg lurer på om eg kan få bilen til og skinne igjen med og polere den, har tenkt og gjøre det skjøl, men bilen skal jo være rein og tørr når en polerer, men viss eg polerer opp på dette, tar bilen skade av det da? kan komme med bilder viss det hjelper dere ><

Lenke til kommentar

Etter en grundig vask med avfetting -->høytrykk -->bøttevask -->avspyling og tørk ville jeg først prøvd clay og sett om det gjorde susen. Deretter ville jeg prøvd lakkrens. clay bør uansett brukes før du bruker lakkerns for å fjerne asfaltflekker o.l.

Dersom dette ikke hjelper må det maskinpolering til. Skal du gjøre det selv med utstyr som ikke koster en arm og en fot, kan du bruke denne. Bytt ut de medfølgende pads med disse og bruk Meguiar Ultimate Compound. Tror de har Ultimate compound også på bilextra, viss ikke har godkjemi.no eller jegard.no alt du trenger av meguiars produkter.

Husk å legge på voks/forsegling etterpå :)

PS. Har du bilder så legg de gjerne ut

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...