aklla Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Noen som har gode tips til fotoapparat som funker for dykking? Jeg kommer til å være så dypt som 30 meter, kanskje litt mer også. Filming er ett krav, også at det tåler mye kulde. Jeg har sett på noen vanntette hus til kamera, men disse kommer fort opp i godt over 10 000 for kun huset, i tillegg kommer kameraet, så da blir det i overkant mye penger. Filming er ett krav. Noen som har noe greie forslag? Har ikke noe konkret budsjett for dette, men kommer antagelig ikke til å bruke mer enn 10 000 på det. Endret 5. august 2010 av aklla Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Mange kompaktkameraprodusenter lager også undervannshus - for eksempel Canon. Kjøper du for eksempel et S90, som er et forholdsvis lyssterkt og godt kompaktkamera, så kan du kjøpe WP-DC35, som holder til 40m. Det kuleste er undervannshus til speilrefleks, men det blir bældyrt - så skal du ha forskjellige adaptere, domes og annet som passer forskjellig optikk du skal bruke. Aha - jeg fant, jeg fant! Her er en genial side som lister linker til produsenter av undervannshus for mange forskjellige typer kamera! Lenke til kommentar
arela Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Samtidig skal du vel ikke så veldig dypt her oppe i nord før du må ha blits/lys tipper jeg Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Samtidig skal du vel ikke så veldig dypt her oppe i nord før du må ha blits/lys tipper jeg Lys er en stor forden her oppe i nord, men når man ikke dykker oppe i nord er det greit å ha kamera som tåler trykket. Blits er også ganske ubrukelig i vann pga alle partiklene som blir veldig synelige på bildene. Har lekt meg litt med undervannskamera når jeg har snorklet, blits ødela bildene Mange kompaktkameraprodusenter lager også undervannshus - for eksempel Canon. Kjøper du for eksempel et S90, som er et forholdsvis lyssterkt og godt kompaktkamera, så kan du kjøpe WP-DC35, som holder til 40m. Det kuleste er undervannshus til speilrefleks, men det blir bældyrt - så skal du ha forskjellige adaptere, domes og annet som passer forskjellig optikk du skal bruke. Aha - jeg fant, jeg fant! Her er en genial side som lister linker til produsenter av undervannshus for mange forskjellige typer kamera! Takk for linkene, skal se på de SLR er bedre ja, men som sagt, grisedyrt. Jeg har D40 fra før, men betaler ikke ~10 000 for å få undervannshus. Endret 6. august 2010 av aklla Lenke til kommentar
snartenkt Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Mange kompaktkameraprodusenter lager også undervannshus - for eksempel Canon. Kjøper du for eksempel et S90, som er et forholdsvis lyssterkt og godt kompaktkamera, så kan du kjøpe WP-DC35, som holder til 40m. Det kuleste er undervannshus til speilrefleks, men det blir bældyrt - så skal du ha forskjellige adaptere, domes og annet som passer forskjellig optikk du skal bruke. Aha - jeg fant, jeg fant! Her er en genial side som lister linker til produsenter av undervannshus for mange forskjellige typer kamera! Undervannshus er jo nesten like dyrt som kameraet i seg selv. Hva kommer det av? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Undervannshus er jo nesten like dyrt som kameraet i seg selv. Hva kommer det av? Antagelig fordi husene må tåle veldig mye trykk og markedet er ikke akkurat ekstremt stort, så produsenten må vel tjene mer pr enhet for at det skal lønne seg. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Veit at det er veldig populært med Canon G10/G11 med undervannshus. Pakken der blir langt rimeligere enn DSLR med tilhørande hus, samtidig som at det blir gode bilder. Hilsen Dykker med gammalt Fujifilm F10 hus Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 (endret) G10/G11 så veldig lovende ut Billig er det også, så om ingen har noen invendinger, så tror jeg kanskje det blir ett slikt. Kvaliteten på kameraet er vel også greit? Det er ganske viktig at det er lys-sterkt... Kamera: http://www.japanphoto.no/product/digitalkamera/canon/canon-powershot-g11/ Hus: http://www.japanphoto.no/product/undervannshus/canon/canon-wp-dc34-vanntett-kamerahus-for-canon-powershot-g11/ Jeg finner forresten ikke G10 på prisguiden. Endret 6. august 2010 av aklla Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Ville gått for S90 - bedre ISO-egenskaper. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Har filmet og tatt bilder i snart 6 år nå under vann, riktignok ikke veldig dypt og kun i basseng men kan dele erfaringene vi har hatt med forskjellig utstyr : *Små digitale kompaktkameraer fungerer faktisk veldig greit når lysforholdene er til stede, de som er godt designet (noen av Olympus though Serien) har også greid å gi kurrant blitz / belysning der behovet har vært til stede. Fordelen med mange av de nyere kammeraene er at bildekvaliteten er rimelig bra og de tåler en støyt. Ulempen er dog at de kan kun brukes ned til 10m og at lysforholdene fort kan ødelegge for gode bilder. *Siden jeg er instruktør i babysvømming så er jo motivet som regel babyer - småbarn som svømmer under vann , utfordringen her er som regel at man har svært kort tid på å ta et bilde (en plass mellom 1.5s til 3s) og man vet aldri helt hvilke justeringer man må gjøre underveis. Derfor er det viktig å kunne stille lett på kammeraet i en fei, der synnes jeg i alle fall Canon med sine dreibare justeringsbrytere har gjort en grei jobb. Jeg er langtifra noen ekspert på kameraer bare for å si det, men utifra det vi har prøvd så liker jeg personlig undervannshus bedre enn kompaktkameraene som kan brukes ned til 10m. Av de kamerane med undervannshus som jeg har et meget bra inntrykk av er det G10 / G11 som vi personlig er veldig glade i, enkelt å bruke, relativt kjapp og greier å ta gode bilder på 1-4 meters avstand. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 Hvordan tror du G10/G11 er å håndtere med hansker? At ett kamera er dårlig under dårlige lysforhold er en veldig stor bakdel, så det blir nok ikke kompaktkamera... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Uhm - valget står vel mellom kompaktkamera og undervannshus til ca. 10k - ingen systemkamera har billige undervannshus. Vil foreslå å ta med hansker i butikken og klå - hadde ellers selv ingen problemer med å betjene undervannshuset til S70. (Men kameraet er nå defekt - noen som vil kjøpe pent brukt undervannshus som passer S70? ) Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Uhm - valget står vel mellom kompaktkamera og undervannshus til ca. 10k - ingen systemkamera har billige undervannshus. Vil foreslå å ta med hansker i butikken og klå - hadde ellers selv ingen problemer med å betjene undervannshuset til S70. G11 er da vel ikke noe kompaktkamera? Forresten, kjøp og salg på forumet er forbudt! Endret 6. august 2010 av aklla Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 G11 er da vel ikke noe kompaktkamera? Forresten, kjøp og salg på forumet er forbudt! Ja, jøss, hjertesukk over del til overs fra utdatert kamera fra '04 er alltid en reell salgsannonse...og jo - G11 er et kompaktkamera. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Relativt store knapper på undervannshuset til G11 om jeg ikke husker helt feil (sitter ikke med det hjemme, men har det tilgjengelig ved kursoppstart) så jeg antar at det går greit å bruke det med hansker men kan ikke si at jeg har prøvd. Her er det forresten : http://www.amazon.com/Canon-WP-DC34-Underwater-Housing-PowerShot/dp/B002LITT5G/?tag=dpnotes-20 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Rettelse: S90 er IMHO fremdeles å foretrekke foran G11 på grunn av lysstyrke - men ikke på grunn av sensoren (den er lik), men fordi optikken er mer lyssterk. Husket S90 var bedre i dårlig lys - men husket feil grunn. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Det er jo fullt mulig og kjøpe brukt undervannsutstyr her i Norge. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Alle undervannshus eg har vore borti, har vore beregna for å brukast ilag med våthansker. G10 er vel forsåvidt modellen før G11, dvs at G10 har etter mi oppfatning gått ut av salg, men enkelte butikker har fortsatt nokon overliggere som kan bli gunstig økonomisk, med fortsatt greitt bilderesultat. (OBS; det eg skriver her er andrehåndsinfo fra diskusjoner rundt om i dykkemiljø). Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 G10 er den gamle modellen. G11 er den nyere - har lavere oppløsning, men til gjengjeld bedre ISO-ytelse i dårlig lys. Mao er G11 et bedre valg til dykking enn G10. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå