Gå til innhold

Tips til kjøp av første sykkel


andre_s

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst til å starte og sykle, bruke det som treningsform.. Syklet en del en tid tilbake. Men nå har jeg null av utstyr..

 

Vil gjerne ha en terrengsykkel, slik at jeg kanskje kan ha som mål og presse meg gjennom grenserittet, birken++

 

Tenkte at det kanskje er tiden å kjøpe sykkel nå, siden det er en del tilbud.. Evt dra ned til salgsteltet rundt grenserittet i helga..

 

Men hvor mye bør man legge i sin første ''skikkelige'' sykkel? Hva er et must og ha? Noen tips på veien :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke enkelt å gi noe eksakt svar, det avhenger av flere ting.

 

En ok hardtail terrengsykkel koster fra ca.7000,- og oppover. En billigere sykkel er også brukelig, men da er det spart inn så det fort merkes på kvalitet og vekt.

 

Hvilket merke sykkelen er har ikke så veldig mye å si. Det viktige med ramma er at du sitter godt og liker sittestillingen.

 

Greit girsystem, bremser, dempegaffel og hjulsett er lurt å prioritere. ShimanoLX eller bedre, eller Sram X7 eller bedre kan kanskje være en rettesnor. Se etter at det er gode komponenter på alt av skiftere, drev, krank og hendler, og ikke bare bakskifteren. Typisk triks fra butikkene å ha god bakskifter, og søppel på resten.

En simpel, tung og dårlig dempegaffel vil du ikke ha.

Tunge, dårlige hjul er også noe å styre unna. Det er dyrt å skulle kjøpe et godt hjulsett senere.

Skivebremser er alt i alt et pluss. Bremser godt og sparer felgene for slitasje.

 

Vekta bør være rundt 10-11kg eller mindre.

 

Hvis du ikke absolutt må ha ny sykkel, så er bruktmarkedet på finn.no og terrengsykkel.no fylt med gode kjøp. Sjekk litt rundt først slik at du vet hva du skal se etter. Forumet på terrengsykkel.no anbefales.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...