Gå til innhold

Hjelp til drivere

Tikey

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om det er her jeg skal spørre...

Men jeg har en relativt ny PC jeg fikk noen til å bygge til meg, men når jeg skjekker på Enhetsbehandling ser det ut som at Microsoft er driverleverandør til omtrent all hardware på PCen. Problemet er at jeg ikke tror jeg får utnyttet PCen maksimalt (det er en stasjonær PC bygget for 5-6 måneder siden til 10 000kr).

Dette kom jeg først til å tenke på når jeg skulle prøve Beats by Dr Dre headsettet mitt på PCen. Lyden jeg fikk var av dårlig kvalitet, mens i en iPod er kvaliteten god.

På enhetsbehandling har jeg 2 forskjellige ting, ATI High Definition Audio Device og High Definition Audio-enhet, men jeg aner ikke hva slags lydkort jeg har. Jeg tror egentlig ikke jeg har et spesifikt lydkort, men et som er i hovedkortet. Jeg vet ikke hvilket hovedkort jeg har, så hvis du trenger det for å hjelpe setter jeg pris på om du sier hvordan.

BTW så er jeg litt n00b men jeg skal prøve å følge med i svingene:)

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvaliteten på innebygde lydkort er som hovedregel aldri god og kan normalt sett ikke sammenlignes med lyden i en dedikert lydavspiller som Ipod så jeg har ingen tro på at driveren har noen skyld i den "dårlige" lyden din. Du kan derimot kjøpe et dedikert lydkort til maskina di og da får pipa bokstavlig talt en annen lyd. :thumbup:

Men uansett, å oppdatere drivere er ikke en dum ide rent ytelsesmessig og jeg anbefaler deg å bruke produsentenes drivere men det forutsetter jo at du veit hva slags hw du har i maskina di.

Du kan vel bare finne kvitteringa på maskina di hvis du lurer på hva som sitter inni der.

Glary Utilities kan også liste all hardwaren i maskin din men er kanskje ikke best på modell nummere.

http://www.glaryutilities.com/

Lenke til kommentar

Det forklarer ihvertfall den kipe lyden jeg fikk :)

Men det virker ikke som om Glary Utilities får til å finne riktig hardware. Det står at skjermkortet mitt er ATI Radeon HD 5700 Series som er delvis riktig, men jeg skulle tro at det er 5770 eller 5750 eller noe sånt. Jeg får også beskjed om at jeg har High Definition Audio og ATI High Definition Audio så det virker som de baserer det utifra hvilke drivers den har installert som Microsoft gladelig tok hånd om.

Har noen noen veiledning på hvordan jeg kan finne ut hvordan jeg løser dette uten å måtte skru opp PCen og rive i ledninger og nappe i datadeler?

Lenke til kommentar

Ikke alle lydkort har kraftig nok utgangsforsterker til at de kan drive hodetelefoner direkte. Resultatet blir da ofte svak og spinkel lyd. I så fall må man ha en form for forsterker i tillegg. En ren linjeutgang f.eks. er kun beregnet å kople til en fosrterker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...