heppobippo Skrevet 14. august 2010 Forfatter Del Skrevet 14. august 2010 er det sånn at man får utrykningslappen (160), eller er det noe som heter militær utrykningslapp? Lenke til kommentar
Branco Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 er det sånn at man får utrykningslappen (160), eller er det noe som heter militær utrykningslapp? Den forrige kontigenten som ble ferdig uteksaminert fra MP-skolen ble ikke gitt utrykningslappen, med unntak av to soldater som mest sannsynlig vil få nytte av den der de nå tjenestegjør. Dette var for øvrig den sivile lappen som kostet 40 000,- per pers, som er noe av grunnen til at såpass få fikk ta den. Om fremtidige MP-kontigenter vil få mulighet til å ta utrykningslappen er meg ukjent. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Bab: "rett under dem i rangen"? Når det gjelder vaktsoldat vs rekrutt, så ja.. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Bab: "rett under dem i rangen"? Når det gjelder vaktsoldat vs rekrutt, så ja.. Sist jeg sjekket het det grad, og ikke rang, og både vaktsoldater, rekrutter og andre soldater er menige, utskrevne menige eller flysoldater. Dette er samme grad på "stigen". Over dette fant en før korporal (hær og luft) og utskrevet ledende menig (sjø), nå finner en vel en salig blanding av visekorporaler, korporaler, konstabler, ULMer og visekonstabler, da det nye gradssystemet ikke er rullet ut for fullt enda. Poenget er i alle fall at vaktsoldater har akkurat samme grad som rekrutter. Rekrutt er ikke en grad. De har dog militær politimyndighet så lenge de er på vakt, og følgelig en viss makt over både andre med samme grad, samt korporaler/befal/offiserer, men det er altså ikke snakk om å "herje med noen rett under dem i rangen", hva nå enn det skulle bety. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Jeg er fult klar over det.. Hvis du absolutt skal være så pirkete og fisefin så kan jeg formulere meg på en annen måte: "rett over dem i status" hvis det er noe bedre. En menig soldat har uansett en smule bedre status enn en rekrutt. Tilkallelsen rekrutt er faktisk oppført som en egen grad på enkelte tabeller.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå