heppobippo Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Heisann! Skal inn i MP i Januar, og gleder meg! Men kom til å tenke. Har egentlig ingen mer info om MP enn det som står på forsvarets sider, men der står det ikke noe om hva slags utstyr MP er utstyrt med til vanlig? Da tenker jeg på håndjern, lommelykt osv. som vanlig politi, vektere, sikkerhetsfolk bruker. Utstyret er ikke grunnen til at jeg vil inn, men er bare moro å vite Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Temmelig standard politiutstyr. Håndjern, batong, pepperspray, samband, refleksvest og hansker. Endret 5. august 2010 av endrebjo Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Maktsyke folk blir i stor grad luka ut, saftsus, men de fleste soldater er relativt trangsynte og har null systemforståelse og skjønner derfor ikke viktigheten av MP sitt arbeid, så all form for regelhåndtering blir ofte beskyldt for å være grunnet i at MP-soldaten er autoritær/maktsyk/regelrytter. Viktig med tjukk hud, du får mye dritt slengt etter deg som MP. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Utstyret varierer nok noe mellom avdelingene, men da jeg var inne hadde vi refleksvest, MP-armbind, hansker med innlegg som beskytter mot skarpe gjenstander, teleskopbatong, surefire lommelykt med avtagbar kjegle, håndjern og samband...og så må man ikke glemme rød berret og snor! I tillegg så har man jo standard grunnutrustning (GRU) og personlig våpen til feltbruk. Hr. Brun treffer for øvrig spikeren på hodet. To år som MP lærte meg også at de som syter mest er de som forstår minst: soldater som hisser seg opp når man beslaglegger alkohollageret deres inne på kaserna, befal som flyr i flint når man stopper kolonna deres fordi den ikke er merket skikkelig/overhodet, dophuer som må avlegge urinprøve, osv... 1 Lenke til kommentar
saftsus Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Så MP driver ikke systematisk jakt på folk som pisser på avsides busker og trær sene helgekvelder? Syns det er fint at de som pisser på inngangsdøra blir tatt, men når man er på vei hjem til leir å man pisser inne i skogen så kan man vel være litt grei? Det som irriterer meg med MP er at de er så sykt firkantige, greit at dere har regler å følge men det går an å tenke litt selv også. Selv om det kan virke litt sånn så er jeg ikke bitter på mp, tvert i mot Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Selvfølgelig går de systematisk på jakt etter folk som pisser i veikanten, rett og slett fordi de sørger for å bygge opp under ryktet soldater har på seg, og det du i fylla tror er en avsidesliggende busk kan veldig gjerne være veldig synlig for en haug med sivile. Det handler om å ha et godt forhold til de sivile, og det får man ikke om det eneste de forbinder med soldatene er rølp, fyll, slåssing og offentlig urinering. 2 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Jeg var MP på Rygge i hine dager, det mest spennende jeg var med på var å anholde noen Tsjekkiske spioner på lyttepost. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Haha, nei, det var dårlig med systematisk jakt da jeg var inne, men kan selvfølgelig ikke garantere for alle MP'er. *Som Hr. Brun skriver også, så har jo den subjektive vurderingen av hva som er ute i skogen en tendens til å bli misvisende ettersom promillenivået stiger * Det som kan være en forklaring er at man har hatt et stort problem med offentlig urinering tidligere og derfor innført nulltoleranse. Vi hadde en slik greie da jeg var inne ift. bråking på byen. Pga. veldig mye slossing ute i helgene hvor soldater var innvolvert ble det innført svært lav terskel for å pålegge folk retur til kaserna. Da var det nok en del som ble sendt hjem pga. bagateller eller hvor det nok var en sivilist eller to som egentlig burde fått en smekk, men situasjonen roet seg også ned. Og ja, man er nok i overkant firkanta noen ganger, men man trenes også til å være det. Det gjør det også lettere å fungere i jobben, siden man som 18-åring ofte ikke føler seg særlig høy i hatten når man feks. skal påpeke brudd på reglementet hos en offiser som er dobbelt så gammel - da er det greit å kunne være firkanta og slippe presset ift. skjønnsutøvelse. Holder man seg til reglementet gjør man i hvert fall ikke noe feil. Edit: Og alt dette var seff. rettet mot saftsus Edit2: Har lyst til å legge til en ting: I militæret må man innrette store mengder personer til å følge et system som i sin funksjon er avhengig av at disse følger systemet uten større spørsmål. Disiplin er med andre ord svært sentralt, men i fredstid vil dette i svært mange tilfeller oppleves som firkantet. Jeg vil dog tro at de fleste som har deltatt i internasjonale operasjoner sier seg enig i at det disiplinære grunnlaget man legger i førstegangstjenesten er gull verdt når man skal fungere i kaotiske og stressende situasjoner senere (selvfølgelig også avhengig av at man har dyktig befal). Endret 6. august 2010 av Hugo_Hardnuts 1 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Jeg er ganske sikker på at dette med utstyr er litt konfidensielt/begrenset stoff.. Angående maktsyke.. Kommer sikkert an på hvor du er. Forskjell på Madla og HOS ihvertfall. Både vakta og MPen. Menige som sitter i vakta på Madla og herjer med folk som er rett under dem i rangen, no go.. MPen på HOS har jeg ihvertfall et ganske godt forhold til. Greie folk som gjør jobben sin. Lenke til kommentar
saftsus Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 *SNIP* Nå kan jeg bare uttale meg for mp som er i indre troms. Syns det blir for dumt at mp skal stå å ta inn militære biler fordi de kjørte 3-4km/t for fort i f.eks. en 50 sone, at man har glemt kolonne skilt/flagg når man er 4-5 kjøretøy, eller at man ikke får lov til å kjøre vidre om man ikke har et hvit kryss i frontruta. Her skal det sies at det sivile politi ser på deg mer som en kolega enn hva mp gjør, som virker desperate etter å få tatt noen eller satt på plass et befal uansett hva det måtte være. Det er ikke til å komme bort ifra at mp er dårlig likt blandt andre avdelinger... hvorfor? Det sivile politiet er jo stort sett godt likt. Angående pissing: Uansett om det er nulltolleranse for det så må det da gå ann å få pisse på en busk 5-10m unna vei? Skal vi heller ha folk som pisser i buksa hele tiden? er det bedre for almennheten? Som jeg nevnte tidligere så syns jeg det er bra at man tar de som står å pisser på hus,skilt,parkeringsplasser ol. Dette er ikke noe problem for det sivile politiet i resten av landet. MP gjør en kjempe jobb hva angår slossing og folk som er overstadig berusa ol. Men stort sett alle jeg har prata med har vært "King of the castle/Jeg driter i hva du sier" Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Felt *gjenstand* Iallefall slik jeg har forstått det. Felthåndjern Feltlommelykt "Og vær forsiktig med lykta, 'n æ millitær." - Terkel i knipe. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Bab: "rett under dem i rangen"? Endret 6. august 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 stikk sikker vest er heller ikke uvanlig og bruke. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 *SNIP* Nå kan jeg bare uttale meg for mp som er i indre troms. Syns det blir for dumt at mp skal stå å ta inn militære biler fordi de kjørte 3-4km/t for fort i f.eks. en 50 sone, at man har glemt kolonne skilt/flagg når man er 4-5 kjøretøy, eller at man ikke får lov til å kjøre vidre om man ikke har et hvit kryss i frontruta. Her skal det sies at det sivile politi ser på deg mer som en kolega enn hva mp gjør, som virker desperate etter å få tatt noen eller satt på plass et befal uansett hva det måtte være. Det er ikke til å komme bort ifra at mp er dårlig likt blandt andre avdelinger... hvorfor? Det sivile politiet er jo stort sett godt likt. Angående pissing: Uansett om det er nulltolleranse for det så må det da gå ann å få pisse på en busk 5-10m unna vei? Skal vi heller ha folk som pisser i buksa hele tiden? er det bedre for almennheten? Som jeg nevnte tidligere så syns jeg det er bra at man tar de som står å pisser på hus,skilt,parkeringsplasser ol. Dette er ikke noe problem for det sivile politiet i resten av landet. MP gjør en kjempe jobb hva angår slossing og folk som er overstadig berusa ol. Men stort sett alle jeg har prata med har vært "King of the castle/Jeg driter i hva du sier" Ift. fartskontroller, så skal MP'en følge de samme reglene som det sivile politiet, men reglene håndheves kanskje med mindre bruk av skjønn. Én av grunnene har jeg nevt tidligere, men en annen er også at vernepliktige i all hovedsak består av 18-19-åringer som har godt av å bli hold i stramme tøyler i trafikken. Ift. håndheving av reglementet for kolonner er jeg helt uenig med deg. God merking av disse er essentiell ettersom de tar mye plass i trafikken, samtidig som det gjelder spesielle regler for disse ift. forkjørsrett o.l. Det er i avdelingenes og soldatenes interesse at de har sitt på det tørre, herunder merking, hvis ulykker skulle oppstå. Nå blir man heller ikke bøtelagt for slike ting, man må bare ordne det før man får kjøre videre, noe som gjerne tar 5 min. Personlig ville jeg ikke huka inn noen som pisset på en busk 5-10m unna vei, og jeg vil påstå at ingen jeg tjenestegjorde sammen med ville gjort det heller. Vi hadde fokus på trafikksikkerhet (herunder merking iht. reglementet, lysbruk, fart og bruk av sikkerhetsbelte), ordensforstyrrelser, og brudd på forskriftene om alkohol, narko og doping. Og ja, MP'en er nok hakket mer upopulær enn det sivile politiet, men man har da også en mengde andre, strengere regler å forholde seg til, og disiplin er veldig mye mer sentralt i militæret enn i det sivile. Jeg tror også mye handler om at MP'en er befalets stedfortreder - altså at de utøver dispilinærmyndighet - men at mange ikke helt forstår dette. Hvis befalet ditt gir deg et pålegg, ville du da åpent protestere og motsette deg dette? Nei? Men mange gjør allikevel dette ovenfor MP'en fordi de ser personen og ikke funksjonen. Men jeg utelukker selvfølgelig ikke at det også finnes råtten frukt i alle avdelinger Lenke til kommentar
saftsus Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Jeg er enig i nesten alt du sier Er dette med merking, kan hende du misforstod meg, men var en gang vi ble stoppa. Vi var ikke en organisert kolonne men vi var 4 kjøretøy som kjørte samla fra blåtind. Vi var i utgangspunktet sendt ut 2 og 2 kjøretøy men vi møttes på blåtind. Når man da har forklart dette til vedkommene så mener jeg at man kan få passere uten noe styr. Nå skal jeg ikke dra alle under en kam her, men enden på visa var advarsel sendt til tr.sjef også måtte vi kjøre 2 og 2. Syns dette var litt teit Lenke til kommentar
Barn av regnbuen Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Temmelig standard politiutstyr. Håndjern, batong, pepperspray, samband, refleksvest og hansker. Med unntak av pepperspay brukes alt overnevnt, i tillegg til stikkvest/skuddsikker vest. Refleksvest benyttes yttert sjeldent, i hvert fall der jeg tjenestegjør. Befalet mitt mener det skaper for mye oppmerkomhet, og jeg må si meg litt enig. Holder med rød berett, rød snor og MP-bånd. Om vinteren blir det nok mer aktuelt med refleksvest. Endret 9. august 2010 av Anjunabeats Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 (endret) Jeg er enig i nesten alt du sier Er dette med merking, kan hende du misforstod meg, men var en gang vi ble stoppa. Vi var ikke en organisert kolonne men vi var 4 kjøretøy som kjørte samla fra blåtind. Vi var i utgangspunktet sendt ut 2 og 2 kjøretøy men vi møttes på blåtind. Når man da har forklart dette til vedkommene så mener jeg at man kan få passere uten noe styr. Nå skal jeg ikke dra alle under en kam her, men enden på visa var advarsel sendt til tr.sjef også måtte vi kjøre 2 og 2. Syns dette var litt teit At advarselen til tr.sjef kanskje var unødvendig kan jeg si meg enig i, med mindre dere satte dere veldig på bakbeina da Men nå er det en gang slik at 4 kjøretøy sammen er for kolonne å regne (med mindre jeg husker feil), og da burde dere altså for egen del være merket i tilfelle ulykke. Firkantet og i overkant teit ja, men hvis det nå skulle gått galt ville dere vært særdeles mye dårlige stilt (aka. "proper fucked") hvis dere ikke hadde fulgt reglementet. Edit: Peppersprayen er forbeholdt massetjeneste (riot-control) under int.ops. ja. Jeg synes for øvrig direkte synd på alle som ikke får mulighet til å delta på øvelser i massetjeneste. Endret 9. august 2010 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 9. august 2010 Del Skrevet 9. august 2010 Ingen pepperspray man kan smugle meg seg ut da man er ferdig med å være i militæret? Kjipt da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå