Gå til innhold

Bra PC til 2745kr?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg er faktisk ueinig med dei fleste er angående denne PCen. Den er ypperlig til å spele med så lenge du får eit betre skjermkort. Kjøper du i tillegg f.eks. eit Nvidia gtx 460 så har du ein supergod spelemaskin så greier absolutt alt på fullt.

Eg spele Starcraft 2 med alt på fullt heilt flytandes med dårlegare hardware.

Lenke til kommentar

Eg er faktisk ueinig med dei fleste er angående denne PCen. Den er ypperlig til å spele med så lenge du får eit betre skjermkort. Kjøper du i tillegg f.eks. eit Nvidia gtx 460 så har du ein supergod spelemaskin så greier absolutt alt på fullt.

Ja, men det vil da komme ut nye spill i fremtiden. Jeg sier quad-core.

Lenke til kommentar

Har du 8000 i budsjett voter jeg for quad core og et godt skjermkor. Ram er ganske billig og du kan alltids oppgradere på neste lønning eller lignende.(Hvis du har jobb da, vet ikke hvor gammel du er)

Skal man bygge pc og bruke den til gaming i noen år framover og man ikke liker å spille med alt på low på grafikk hvorfor ikke bygge en framtidsikker pc sier jeg.

Vil du spare noen ekstra kroner bestill fra dustin.no, de er helt klart best i pris i disse tider med unntak av noen komponenter. Men er alltid best å sjekke priser rundt omkring uansett.

Jeg bestilte deler til en kamerat som han skal bruke til gaming som kom på rundt 8500kr så det skal være fullt mulig. Det var med Kabinett, Hovedkort, PSU, 6GB 1600mhz RAM, Prosessor, Skjermkort og 1 hardisk på 1TB.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

For det første så sliter spel med å utnytte to kjerner 100% allereie idag(Les race condition). For det andre så er det mykje billegare å oppgradere til 4 kjerner seinare om det skulle trenges. Dei siste åra så har det knapt vore lansert PC spel som krever meir enn 8800 GTS skjermkort og meir enn to kjerners prosessor. Starcraft 2 er jo eit glimrande eksempel på at det 4 år gamle 8800 GTS kortet mitt enda kan kjøre spel med maksimert grafikk.

For det andre prisforskjellen mellom dual core og quad core samsvarer ikkje med ytelsesaukninga ein får med å heller bruka pengane på ein betre GPU.

For det tredje så vise denne benchmarken kor lita forskjell det er på dual og quad core til eit spel som skal være sterkt optimalisert for fleire kjerner - > http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2010/07/05/how-many-cpu-cores-do-games-need/5

• Liker 1
Lenke til kommentar

For det første så sliter spel med å utnytte to kjerner 100% allereie idag(Les race condition). For det andre så er det mykje billegare å oppgradere til 4 kjerner seinare om det skulle trenges. Dei siste åra så har det knapt vore lansert PC spel som krever meir enn 8800 GTS skjermkort og meir enn to kjerners prosessor. Starcraft 2 er jo eit glimrande eksempel på at det 4 år gamle 8800 GTS kortet mitt enda kan kjøre spel med maksimert grafikk.

For det andre prisforskjellen mellom dual core og quad core samsvarer ikkje med ytelsesaukninga ein får med å heller bruka pengane på ein betre GPU.

For det tredje så vise denne benchmarken kor lita forskjell det er på dual og quad core til eit spel som skal være sterkt optimalisert for fleire kjerner - > http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2010/07/05/how-many-cpu-cores-do-games-need/5

Dette er det teiteste jeg har hørt på lenge, et 8800gts er steinalder gammelt med tanke på dagens spill og grafikk marked.

For det første de fleste spill ute nå er ikke ment for grafikkort som 8800gts med mindre du vil spille alt på low og selv da er det ikke opp til dagens standard.

Jeg må påpeke at 30 fps(for eks.) for en person er helt spillbart mens 30 fps for en annen person er altfor drøyt og dette variere på hva slags spill man spiller og.

Det er fakta, pc komponenter blir fort gamle.

For det andre så er det flere spill som tar i bruk av quad prosessorer. OG i tiden framover vil vi se flere spill som tar i bruk fire kjerner.

For det tredje fyren skal bygge seg en ny pc som han sikkert vil ha en god stund, da går han selvfølgelig for noe som klarer å holde seg i noen år framover og i det minste holder mål til dagens standard.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Jaha, sitter du med eit 8800 GTS kanskje?

Eg har prøvd det med blant anna Crysis, Starcraft 2 og Metro2033. Alle kan fint kjøyras i ein kombinasjon av high/very high med 1600x1200 oppløysninga.(Og for å påpeke at mange very high effekter er eksperimentelle som får dei beste gpu'ane idag til å knele pluss at forskjellen i biletekvaltieten ikkje er merkbar før ein samanlikner stillbileter som står ved sidan av kvarandre).

30 FPS er heilt fint for single-player spel, ein er verkeleg kravstor om ein absolutt må ha 60 FPS til single-player spel. I mine gamle dagar så spelte meg og mine Goldeneye med 15 FPS i snitt og var storfornøgd.

Og du får jaggu meg bevise at quad core er framtida for spel, for det er det ikkje. Grunnen er så enkel at spel sliter med race conditions. Ergo spel kan faktisk bli treigare om dei blir utvikla til å støtte fleire kjerner/tråder. Det er mykje betre å bruke pengane på betre GPU per dags dato.

Om han ønsker seg noko som skal vare i mange år framover så er det økonomisk mykje meir lønnsomt å bruke pengane på små oppgraderinger annakvart år enn å blåse vekk alt nå på ein pc som held eit år lenger.

Den store oppgraderingen skjer når konsollane skiftes til neste generasjon. Då kjem det nok spel som krever rikeleg meir med prosesseringskrefter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt 30 fps er bra for deg men ikke for alle andre.

For min del alt under 60 fps klarer jeg ikke da skjermen min er på 60hz, hvis du klarer å spille spill med delay for all del all power to you. Men alle er ikke som deg, faktisk de fleste sier de føler de trenger litt mer enn 30 fps, hvertfall når man snakker om first person shooters. Det har jo ikke noe med å være kravstor å forlange 60 fps av systemet ditt, som sagt det er smak og behag selv om fps under hz på skjermen din alltid vil føles "laggete".

Folk spiller også på forskjellige oppløsninger som har noe å si på hvilket skjermkort du trenger.

Hvis du vil spille et spill som metro 2033 for eksempel med noe mindre enn en quad prosessor + en 8800gts vær så god men jeg kan ikke skjønne at det kan være noen fin spillopplevelse.

Kan du si meg hvor mange fps du får i metro 2033 med alt på maks? Jeg prøver ikke å gjøre narr av pc'n din, jeg vil bare se hva slags fps du regner som spillbart som ordens skyld.

Lenke til kommentar

Alt kan gå med litt overclocking :whistle: , men maken til amatører enkelte her virker. 8800 kort er ikke noe steinalder, dårligere enn dagens ja, men de holder fint stand ennå.

Viktigste har blitt å ha en pc med rimelig lik utnytting på komponenter. Du kommer ingen vei med et 480kort så lenge du har en dårlig CPU.

Endret av Moozoren
Lenke til kommentar

Alt kan gå med litt overclocking :whistle: , men maken til amatører enkelte her virker. 8800 kort er ikke noe steinalder, dårligere enn dagens ja, men de holder fint stand ennå.

Viktigste har blitt å ha en pc med rimelig lik utnytting på komponenter. Du kommer ingen vei med et 480kort så lenge du har en dårlig CPU.

Selvfølgelig må man ha komponenter som står til hverandre. Ikke vits å ha et 5970 kort med en pentium 4 prosessor(litt ekstremt eksempel).

Om et 8800gts kort holder eller ikke er helt opp til personen som skal bruke pc'n. Det er han som vet hvilke spill han skal spille.

Men ikke kom her og kall meg for amatør fordi jeg sier at et 8800gts kort er gammelt til dagens standard. Et 5870 eller gtx470 og høyere er helt klart en annen klasse en et 4 år gammelt 8800gts.

Igjen kommer ann på hvilke spill og hva slags grafikkstandard du trenger. argh...

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Det var faktisk ikke deg jeg mente i dette tilfellet: YojimboVII

Lenke til kommentar

8800 GTS og Metro 2033 med alt på very high får jo dei beste korta idag til å knele. Men Metro 2033 med alt på high går ganske greit her.

Tenk heller litt enklare, kor mykje raskare er ein GeForce 460 samanlikna med ein 8800GTS, ganske nøyaktig 3 ganger?

Det er faktisk svært liten forskjell når ein kan justere på biletekvaliteten så biletekvaliteten blir ivaretatt best mogleg men med antall bileter per sekund som er tilsvarandes GeForce 460(igjen ein må samanlikne med stillbiletar for å dokumentere forskjell). Spelopplevelsen er den same.

Men nå går det heilt off-topic, trådstarter kan fint kjøpe den PCen med ein meir moderne GPU for å få fullblods spel-opplevelse med den PCen. Quadcore har ingen meining i spel, og vil troleg aldri får noko særleg stor betydning der heller.

Lenke til kommentar

8800 GTS og Metro 2033 med alt på very high får jo dei beste korta idag til å knele. Men Metro 2033 med alt på high går ganske greit her.

Tenk heller litt enklare, kor mykje raskare er ein GeForce 460 samanlikna med ein 8800GTS, ganske nøyaktig 3 ganger?

Det er faktisk svært liten forskjell når ein kan justere på biletekvaliteten så biletekvaliteten blir ivaretatt best mogleg men med antall bileter per sekund som er tilsvarandes GeForce 460(igjen ein må samanlikne med stillbiletar for å dokumentere forskjell). Spelopplevelsen er den same.

Men nå går det heilt off-topic, trådstarter kan fint kjøpe den PCen med ein meir moderne GPU for å få fullblods spel-opplevelse med den PCen. Quadcore har ingen meining i spel, og vil troleg aldri får noko særleg stor betydning der heller.

Må nok fortsatt være uenig med deg i det om quadcore, men folk får ha forskjellige meninger.

Lenke til kommentar

Og da må jeg nesten spørre åssen hardware du har og åssen oppløsning du kjører i Starcraft 2.

For jeg sitter med et 8800 Gts 320mb skjermkort 4gb ddr2 ram amd 6000+ x2 dual core 3ghz cpu

og kjører på full hd oppløsning 1920x1080 med windows 7 og jeg kan ikke kjøre alt på max uten lagg, må faktisk kjøre på medium når jeg spiller 3on3\4on4 multiplayer hvis det ikke skal lagge. Lagger faktisk litt da også.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke alltid snakk om at _spill_ ikke er så flink til å utnytte flere kjerner med unntak av spill som BF BC2, men heller at flere kjerner gjør mange oppgaver lettere, og gjerne gir en bedre bruker opplevelse generelt.

Forøvrig syntes jeg at et 460 GTX kort er helt optimalt hvis TS skal kjøpe ny PC. Det er strengt talt det kortet som gir mest bang for the buck om dagen, og da kan det umulig være et så dårlig kjøp.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Det absolutt billigste du kan få en god gamer PC for er 4500 kroner. Det inkluderer overklokking.

For de som er interessert i oppskriften:

Kabinett: Cooler Master Sileo 500 m/500W PSU

Hovedkort: MSI 770-G45

Prosessor: AMD Athlon II X3 425

Skjermkort: nVidia GeForce GTX 460

Minne: 3GB 1333MHz DDR3

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 250GB

Optisk Drev: Samsung SH-S223C

Det viktigste er som mange har påpekt, skjermkortet. Det finnes mange tokjerneprosessorer som kan kjøre et GTX 460, men det hjelper med en ekstra kjerne som på AMD sin Athlon II X3-serie. Denne bør altså overklokkes for maks effekt. Videre holder 3GB minne som et minimum i denne prisklassen. Blant harddisker får du kjapt mer kapasitet ved å legge i bare bittelitt penger, men hvis du ikke trenger mer enn 250GB, er dette disken å gå for. Sist, men ikke minst har jeg valgt kabinett, strømforsyning og hovedkort (de tre lengstvarene komponentene) av en viss kvalitet og fortsatt nesten pinlig billig. ;)

Lenke til kommentar

Og da må jeg nesten spørre åssen hardware du har og åssen oppløsning du kjører i Starcraft 2.

For jeg sitter med et 8800 Gts 320mb skjermkort 4gb ddr2 ram amd 6000+ x2 dual core 3ghz cpu

og kjører på full hd oppløsning 1920x1080 med windows 7 og jeg kan ikke kjøre alt på max uten lagg, må faktisk kjøre på medium når jeg spiller 3on3\4on4 multiplayer hvis det ikke skal lagge. Lagger faktisk litt da også.

Du har for lite minne på skjermkortet til å kunne ha meir enn medium/high på textures. Ellers kan du ha resten på fullt.

Lenke til kommentar

Det du bør se etter er vel at du får med en Quad Core prosessor og hvertfall 4 GB DDR3 Ram. Strømforsyningen bør vel være oppimot 650w+ for fremtidige oppgraderinger.

Dette er kanskje noe å se på..

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=479156

sett det sammen med et Antec ninehoundred midi tower eller cooler master HAF 922 eller CM 690 og en

Chieftec Super Series 650W PSU 798 ,-

ELLER

Chieftec A-135 Series 750W PSU 998,-

Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2 HDD 545,-

Samsung DVD-brenner SH-S223L/BEBE 225,-

her er du på overkant av 6000. så har du litt å rutte med for Grafikk kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...