Gå til innhold

Hjelp til å velge utdanning.

Kosedyret

Anbefalte innlegg

Var ikke helt sikker på hvor jeg skulle putte denne posten, men jeg legger den her. En moderator kan eventuelt flytte den om den er på feil plass.

Til saken. Jeg er en snart 19 år gammel gutt som fortsatt er veldig usikker på hvilken utdanning jeg kunne tenke meg, og jeg lurte derfor på om det var noen her inne som kunne hjelpe meg å tenke litt. Slik det ligger an skal jeg i militæret nå i september, men etter at førstegangstjenesten min er over vil jeg eventuelt søke utdanning i det sivile.

For at folk skal kunne vurdere noe her i det hele tatt vil det jo være viktig for meg å opplyse litt om hvordan jeg er, fungerer, og hva jeg er interessert i.

Slik det ligger an nå er jeg akkurat ferdig med videregående utdanning der jeg kom ut med 4,5 i snitt på det avsluttende året, og med alle eksamener og slikt vil jeg nok ende opp rundt en 4,2 - 4,3 (Standard giddaløshet i de to første årene og skjerpet meg ikke før siste termin i tredje.) Jeg er aktiv, relativt god trent, og har en ganske unik evne til å vise omsorg for andre som blant annet gjenspeiles i at jeg ofte stiller opp for andre, og gir mye av meg selv for å hjelpe venner, bekjente, og til dels ukjente.

Jeg vil selv si at jeg er ganske intelligent, har lett for å lære og forstå ting, og jeg vil si at jeg har en ganske stor 'gave' når det kommer til å formulere meg og underette / tale for folk og forsamlinger.

De områdene jeg er interessert i er stort sett samfunnsmessige ting, i tillegg til kanskje psykologi, og markedsføring. Jeg er semi-interessert i politikk, men er svært interessert i spørsmål og diskusjoner som har med samfunn og historie å gjøre (Spesielt de siste 100 årene)

Jeg vil også si at jeg er ganske arbeidssom, og effektiv.

Håper folk som leser dette tar det for det som det er og ikke som en skryte post, for det er det ikke. Det som jeg har skrevet er mitt syn på meg selv, og slik jeg har blitt fortalt at jeg er ut i fra andre.

Håper noen er i stand til å hjelpe meg i forhold til mitt valg av karriere. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig greier, men jeg kan komme med en personlig anbefaling.

Dette er et årsstudium, så du må eventuelt bygge det inn i en grad eller bruke det som et slags "tenkeår".

Internasjonal forståelse og samarbeid ved Hive (fagplan)

Hele studiet er delt opp i moduler. Man går igjennom historiske perspektiver på samfunnsutvikling, internasjonal politikk og økonomi samt multikulturell forståelse og kommunikasjon.

Man har også et stort prosjektarbeid i felten (hvor man bla lærer godt å drive forskning og skrive metode, som alltid er kjekt å kunne) og er med på en studietur.

Studieturen var to uker i Israel/De Palestinske områdene for å prøve å forstå konflikten bedre.

Under feltarbeidet/prosjektarbeidet var vi nesten to mnd i Tanzania.

Mye bra faglige emner og gode forelesere. Tidenes år for meg med et knall klasse miljø :)

Neste semester tror jeg kanskje de skal innplementere miljø inn i studiet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...