huf Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Har et problem med mounting i rh9. Før da jeg kjørte mandrake 9 var det ikke noe prob med dette, da var det bare å starte "mounteprogrammet" og mounte i vei. Men nå får jeg det ikke til. Den finner ikke windows disken min(ntfs) og heller ikke 120 gb disken min(ntfs). Jeg finner ikke en gang disken jeg kjører linux i fra. Kanskje de er der bare at det er jeg som ikke finner dem. Kan noen fortelle meg hvor jeg finner hd'ene mine?! jeg trodde det var inne på mappen "mnt", men jeg finner de vel ikke der inne når de ikke er mountet? Så da trenger jeg evt hjelp til å mounte dem. (cdrommer og diskett funker fint) Har åpnet mounteprogrammet, men der står det bare listet opp floppy og cd. Noen som vet hvorfor ikke hd'ene er listet opp her? Jeg vet at det ikke er noe gale med diskene, fordi jeg kjører jo både linux og windows fra dem. Oppsettet for diskene er sann: disk 1(delt i to) del 1: ca 5gb : kjører windows på den : finner den ikke i Linuxdel 2: ca 70gb : kjører linux på den : finner den heller ikke i Linux(?) disk 2: ca 120gb: alt rotet mitt : finner den ikke i linux Håper noen gidder å lese dette, trenger seriøst hjelp... Lenke til kommentar
iDude Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 NTFS støtte for rh9 er ikke med som default. For å få ntfs-støtte, gå her . Last ned rett rpm for kjerna du bruker, og installer (uname -r gir versjonsnummeret på kjerna). For å mounte lager du kataloger under /mnt/ (feks), og mounter med: mount -t ntfs /dev/hdxx /mnt/xxx Der xxx er mappa du laget... hdxx er harddisk/partisjon. Feks er hda1 første partisjon på første harddisk. For å se hvilke partisjoner du har på systemet, skriv: fdisk -l NB: Du må gjøre disse kommandoene som root... Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Må bare bemerke at dette står i FAQ'en. Bla gjerne gjennom den før du spør. Lenke til kommentar
huf Skrevet 20. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2003 NTFS støtte for rh9 er ikke med som default. For å få ntfs-støtte, gå her . Last ned rett rpm for kjerna du bruker, og installer (uname -r gir versjonsnummeret på kjerna). For å mounte lager du kataloger under /mnt/ (feks), og mounter med: mount -t ntfs /dev/hdxx /mnt/xxx Der xxx er mappa du laget... hdxx er harddisk/partisjon. Feks er hda1 første partisjon på første harddisk. For å se hvilke partisjoner du har på systemet, skriv: fdisk -l NB: Du må gjøre disse kommandoene som root... ok, nå har jeg fikset det med hd'ene (takk for hjelpen..), men det ser ut som om cdrommene også må mountes på nytt, av en eller annen merkelig grunn. Vet du kommandoen for det også kanskje? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 mount -t iso9660 /dev/cdrom /cdrom ? Les man mount. Du må til med man-sidelesing før eller seinere, det kan likegodt bli før. Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 kan man ikke eventuelt bare skrive mount /dev/cdrom /mnt/cdrom f.eks? så finner den stort sett ut selv hva slags filsystem det er snakk om. Gjorde det med ntfs diskene i debian ihvertfall. Lenke til kommentar
huf Skrevet 21. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2003 OK! nå funker alle diskene og cdrommene! Men helt feilfritt er da heller ikke enda... Er det virkelig slik at jeg må mounte den fat32 disken min hver gang jeg starter maskinen på nytt? Jeg må det nå...jeg starter maskinen, og går inn i root og skriver kommandoen: mount -t vfat /dev/hdb1 /mnt/hdb1, går å sjekker at det funker, og det gjør det. -- Logger meg ut. Og logger meg inn som bruker "huf". Sjekker att det funker, og det gjør det, men når jeg starter maskinen på nytt, da er mounting "borte" både i root og andre plasser! Er det noe med mounte kommandoen som er feil eller? Det kan da ikke være nødvendig at jeg skriver den kommandoen hver gang jeg starter maskinen..? Lenke til kommentar
_zk8_ Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 editer /etc/fstab legg til /dev/hdb1 /mnt/hdb1 vfat defaults 0 0 nå kan du skrive mount /mnt/hdb1 så fikser den resten selv. Den blir og automountet nå rebooter. itillegg til defaults kan du og ha gui=100 (dersom 100 er group iden til users) da blir den mountet med group users, slik at alle users har automatisk til gang til mounten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå