Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stopper under oppstart i BIOS

Anbefalte innlegg

Ja, da var man kommet hjem etter en ferie. Selfølgelig vil ikke PC'n starte og gå som den skal da. Jeg har dual-boot, men får aldri opp noe valg om OS. Etter den har tatt noen tester, så står det bare en hvit understrek som blinker oppe i venstre hjørne. Noe mer skjer ikke etter det.

Jeg har prøvd å sette BIOS til Default (reset) og endre boot device priority til alle de valgene som var mulige, men det samme skjer uansett. Ingen har brukt PC'n siden jeg dro, og alt var i tipp topp stand.

Noen som har en anelse om hva som kan ha skjedd?

Kan hende jeg har glemt å nevne noen ting, så bare spør.

Edit: Kom et lite stykke videre. Nå sier den " Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key_"

Endret av Grreven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskinen finner tydeligvis ikke harddisken den skal starte fra. Begynn med å sjekke tilkoblingene til den.

Joda, den finner begge to. De er listet opp i Boot device Priority. Og de regnes også som "ok" i den "testen" som BIOS har.

Lenke til kommentar

Men BIOS finner ingen mulighet til å boote. Det er det samme som vil skje hvis du kobler til en helt ny disk uten innhold.

Du kan koble disken til en annen PC, eller boote en CD (f.eks Linux). Da er det mulig å sjekke om disken er helt eller delvis defekt.

Lenke til kommentar

Men BIOS finner ingen mulighet til å boote. Det er det samme som vil skje hvis du kobler til en helt ny disk uten innhold.

Du kan koble disken til en annen PC, eller boote en CD (f.eks Linux). Da er det mulig å sjekke om disken er helt eller delvis defekt.

Aha. Vel, jeg kom et lite stykke lengere ved å trykke F8 og velge hva jeg ville Boote.

Klarer å loade helt til login screen. Problemet der er at oppløsningen ser ut til å være elendig i tillegg til at det ikke er noen brukere å velge :S Helt tom login screen.

EDIT: Det var bare en Windows 7 CD som lot seg loade til login screen. Den hjalp meg ingenting ettersom jeg ikke fant noen drivere å "reparere" Windows fra på harddiskene.

Uavhengig om jeg trykker F8 for å velge Boot eller ordner det i BIOS får jeg : Reboot and select proper Boot device etc...

Endret av Grreven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...