gretema Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Må formatere hardisken på en Lenovo 3000 N200. Har aldri gjort noe lignene før, vet ikke hvilke filer jeg må ta backup av. Er som dere kansje skjønner helt "Grønn" på området. Lurer på om det finnes en "bruksanvisning" for sånt, altså en guide: Backup og formatering for dummies Lenke til kommentar
PerB Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Formatering fjerner alt på den disken du formaterer. Det medfører at du må ta backup (kopi) av alle datafiler du ønsker å ta vare på. Er det systemdisken (hvor operativsystemet ligger) du formaterer vil du ikke kunne starte maskinen etterpå (fra harddisken). Den kan selvsagt startes via bootbar CD/DVD med operativsystem (evt minnepenn e.l.) eller fra evt. skjult partisjon på din maskin. Manualen til maskinen din vil forklare hvordan. Formatering og resinstallering har 2 vidt forskjellige operasjoner og må ikke blandes sammen. Reinstallering av operativsystem kan kombineres med formatering. Du har postet i Maskinen fungerer ikke. Hvis det er fysiske årsaker til at maskinen ikke virker vil formatering/reinstallering ikke hjelpe deg. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Flyttet dette innlegget til en mer passende kategori. Maskinen fungerer ikke skal kun brukes til akkurat det. Går ut fra at det er reinnstallering av Windows du tenker på, da er Windows rett kategori. Begrepet "formatering" blir svært ofte brukt i feil sammenheng, og det kan lett føre til misforståelser. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Hvilke filer du skal ta backup av er egentlig bare alle dokumenter, bilder, filmer, musikk, nedlastete filer etc. Det er ikke noe vits i å ta kopi av programmer og slikt som er installert, for de vil neppe funke uansett. Så du må ha installasjons filene til alle programmer du trenger. Hvilket operativsystem skal du bruke? Er det XP bør du før du starter laste ned drivere til hovedkort, nettverkskort, skjermkort etc fra produsentens hjemmeside. Er det Vista, ja da ville jeg vel gjort det like vel, om den ikke er merket "designet for Vista eller noe slikt" Er det Windows 7, trenger du neppe å laste ned noe som helst av drivere. Lenke til kommentar
gretema Skrevet 5. august 2010 Forfatter Del Skrevet 5. august 2010 (endret) Tusen takk for svar Jeg vil "rense" masinen min for tull og tøys, har vista i dag men skal gå over til Windows 7. Men jeg må vel fjerne alt tullet jeg har lastet ned, det er flere funksjoner på masinen som ikke fungerer som Windows update og defragmentering. Har servicepack 1 ennå siden Windows update ikke greier å installere. Jeg har produktnøkkelen til Vistaen da Pc'n ble solg med operativsystem. eg skal se om jeg finner manualen PC'n fungerer selv om det går rimelig tregt til tider, så takk til Hårek som har flyttet innlegget til en mer passende plass Jeg vet jeg ikke bør ta backup av programmer jeg har, jeg bør vel heller skrive ned en liste over hvilke jeg ønsker å installere igjen og finne dem på nett og laste ned igjen? Jeg tar backup av mappen mine dokumenter ol. men hvor finner jeg mappene til mailen? (mail.adresser og mail) og bokmerkende til Firefox? Siden jeg har tenkt å legge inn Windows7 er det noe spesielt jeg må tenke på siden jeg har vista nå? Skal jeg kanskje legge inn Vista først for så å oppgradere til windows7? Jeg har 3 gb Ram, skal jeg kjøpe 32 eller 64 bits? jeg bruker nå 32 på vista'n. Endret 5. august 2010 av gretema Lenke til kommentar
myhken Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Du trenger ikke å legge inn Vista før du installerer Windows 7. Har du kjøpt oppgraderings versjonen? Da kan du bruke denne lille hacken for å gjøre en "clean install": Først en clean install: http://samfunn.myhken.com/?p=819 Så hacken: http://samfunn.myhken.com/?p=939 Bokmerker, passord og alt slikt fra Firefox bruker du dette programmet til å ta backup av: http://mozbackup.jasnapaka.com/ Da får du med deg alt til den nye pcen. Pass på å bruke samme versjon av Firefox på begge da. Mailen din, hva bruker du da? Outlook Express, Outlook, thunderbird? De fleste har eksporter muligheter under menyen. Om ikke, må du finne mappen med alle filene som er lagret. Det er forskjellig fra klient til klient. Det absolutt enkleste hadde vært om du hadde vanlig Outlook, da kunne du bare eksportert ut .pst filen, og lagt den inn på den nye pcen. Med 3 GB RAM hadde jeg valgt 32bit versjonen. Så kan du heller legge inn 64bit versjonen om du oppgraderer til mer enn 4 GB i fremtiden. Du har da vel begge platene regner jeg med? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå