Gå til innhold

Spørsmål ang trippelchannel og plassering av minnebrikker.

Tusker

Anbefalte innlegg

Hepp! Dette er helt sikkert et ganske enkelt spørsmål for dere som kan dette =)

Jeg har et ASUS P6T Deluxe V2 og et OCZ 3x2gb 1600mhz kit.

I går da jeg skulle sette sammen PC'n, la jeg merke til at sloten nærmest cpu'n var defekt. Altså, den orange, ikke sorte. Skal jo være annenhver bortover. Måten jeg testet dette på var rett og slett en og en brikke i hver og en av de oransje slotsa, og det viste seg at jeg fikk no post i den oransje slotten nærmest cpu'n. Hadde jeg hele kitet oppdaget bios bare 4gb.

Løsningen ble at satt alle tre minnebrikkene bakenfra (altså lengst mulig vekk fra CPU'n og fremover). På denne måten okkuperte jeg to orange og en sort.

Jeg fikk nå post, bios viste 6gb, jeg fikk satt frekvensen og timingen riktig. BIOS har siste oppdatering.

Jeg har kjørt Memtest 86+ over natta og ikke funnet noen feil. Speeden ser normal ut også.

Så til spørsmålet:

*Har det noe ytelsesmessig å si at minnebrikkene er plassert slik? Regner med at det heter trippelchannel for en grunn, hehe.

*Har også planer om overclocking etterhvert som jeg har lest meg litt opp om det, kommer det til å ha noen effekt på det?

NB! Hovedkortet fikk jeg, så noen retur/reklamasjon er ikke mulig.

Takk så mye for svar! Vet posten ble litt lang, men da får man forhåpentligvis den riktige informasjonen til å trekke konklusjonene :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

alright, takk skal du ha :)

kjører jeg alle hele kitet i de orange så får jeg bare 4 av 6bg, så har ikke så lyst til det.

hva taper jeg ved å ha denne løsningen som jeg kjører nå? er det et vesentlig effekt tap?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...